• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bra amplitud.

Mauritz

Guld
En sak som förbryllat mig en tid är då man läser visa annonser står det följande: klockan har god amplitud och i nästa mening står det " ingen service behövs på flera år". Jag förstår att en god amplitud är bra men är det per automatik en klocka som ej behöver servas på flera år, tycker det låter lite konstigt.

Ha en fortsatt bra dag.

Bra amplitud är inte alltid synonymt med att klockan är i bra skick. För hög amplitud är heller inte bra.
Vissa verk är byggda att ha lite lägre, Rolex och vissa gamla Omega-kalibrar (Främst 5XX-serien.)
Gångresultat och gångreserv är bättre indikatorer på detta, men sistnämnda nämns förhållandevis sällan i säljannonser tyvärr.

Att skriva " ingen service behövs på flera år" är väldigt konstigt. Kan tycka att säljaren bör i så fall lämna garanti.?
Precis. Som vanligt bör man i annonser inte uttala sig om saker man inte vet med säkerhet.
(Kan dock inte påminna mig om att jag sett just den formuleringen särskilt ofta, om än nånsin?)

Så som jag lärt mig är att allt över 300 i amplitud är = nästan nyservad ele nyservad (servad inom 1-2år). Och allt under 270 betyder att det snart är dax för service. Sen beror det på urverk mm. Klart man inte kan lämna garantier vid försäljning begagnat men generellt om klockan har hög amplitud brukar det dröja flera år till nästa service, om man tex inte förstör klockan på annat sätt..

Så som jag lärt mig är att allt över 300 i amplitud är = nästan nyservad ele nyservad (servad inom 1-2år). Och allt under 270 betyder att det snart är dax för service. Sen beror det på urverk mm. Klart man inte kan lämna garantier vid försäljning begagnat men generellt om klockan har hög amplitud brukar det dröja flera år till nästa service, om man tex inte förstör klockan på annat sätt..

Då har du lärt dig helt fel. Läs @Echo Delta svar här ovan eller för all del denna tråd: http://forums.watchuseek.com/f20/#/forumsite/20758/topics/1419458

Vadå fel? 1. Ingen konkret källa, bara en privat person som skrivit. 2. Hans amplitud visade runt 270..klockan kan ju fort gå bra men att det är dags för service inom en snar framtid.
Dela inte med dig om du inte vet säkert eller "har läst av en privatperson" - det blir så felaktig info för de som vill läsa och lära sig här i tråden. Inget illa menat, men rak och korrekt info är viktigt för framtida läsare! :)

Vadå fel? 1. Ingen konkret källa, bara en privat person som skrivit. 2. Hans amplitud visade runt 270..klockan kan ju fort gå bra men att det är dags för service inom en snar framtid.

Vet att nere på Rolex HQ ska dom inte släppa ut en vissa verk med över 300 i amplitud, då den är för hög för just det verket. Tror det gäller i princip alla moderna verk de gör.

Nu va detta inget negativt och att det skulle pajkastning mot någon enskild annons/säljare.
Det var bara en fråga angående amplitud som jag ville ha svar på då JAG sett denna formulering i annonser tidigare.
By the way: Jag gillar din Bratte...

Men HERREGUD säger jag bara...Amplitud mäter hur bra verket går. Och ju högre ampiltud ju bättre. GENERELLT på urverk. Visst Rolex och Tex Omegas 8500, 9300 kan vara lite annorlunda. När jag gjorde ett AMPLITUDSTEST på NYMANS UR (pga vissa ska visa upp min annons här) Så sa dom: Klockan behöver EJ servas på flera år då den visar över 300 i alla vinklar den mättes på. Tror mer på vad Nyman ur säger än folk här. Och JA har kvitto fr NYMANS UR..här är tydligen alla klockexperter..

Skrev ju det, beror på urverk..men generellt..

Nej, inte alls.
Senast idag fick jag en klocka med 7750 verk som var i stort behov av service och ett delta på 66, snitt -28. Men ett amplitud på 308 i snitt. Är den inte o behov av service enligt dig då?
Över 310 är för högt på 99% av alla verk, såvida det inte är något extraordinärt i konstruktionen.
Jag har själv en gammal Omega med 565-verk som har snittamplitud på typ 240-250. Men den har ett delta på 8 och ett snitt på +2...
Så länge den är över 220 amplitud, isokronismen är korrekt, haltningen, delta- och snittvärden är bra så är det inget direkt som påvisar ett större behov av service om man bortser eventuellt slitage på delar och endast ser på siffror och värden.

Tack Mauritz, men blir lite irriterad på att VAD man än skriver..så kommer det alltid någon som ska hävda sig och försöka vara bättre.....och verkligen leta fel i texter man skriver. Räcker med att folk förstår hur man menar
.

Nej, inte alls.
Senast idag fick jag en klocka med 7750 verk som var i stort behov av service och ett delta på 66, snitt -28. Men ett amplitud på 308 i snitt. Är den inte o behov av service enligt dig då?
Över 310 är för högt på 99% av alla verk, såvida det inte är något extraordinärt i konstruktionen.
Jag har själv en gammal Omega med 565-verk som har snittamplitud på typ 240-250. Men den har ett delta på 8 och ett snitt på +2...
Så länge den är över 220 amplitud, isokronismen är korrekt, haltningen, delta- och snittvärden är bra så är det inget direkt som påvisar ett större behov av service om man bortser eventuellt slitage på delar och endast ser på siffror och värden.
Ok min Breitling jag testade i Sommras på Nymans ur visar fr 312-344 i amplitud och går bra. Och dom sa på Nymans , inget service behov på flera år. Min Breitling har också Eta 7750 (Valjoux)..

Men HERREGUD säger jag bara...Amplitud mäter hur bra verket går. Och ju högre ampiltud ju bättre. GENERELLT på urverk. Visst Rolex och Tex Omegas 8500, 9300 kan vara lite annorlunda. När jag gjorde ett AMPLITUDSTEST på NYMANS UR (pga vissa ska visa upp min annons här) Så sa dom: Klockan behöver EJ servas på flera år då den visar över 300 i alla vinklar den mättes på. Tror mer på vad Nyman ur säger än folk här. Och JA har kvitto fr NYMANS UR..här är tydligen alla klockexperter..

Nej, amplitud mäter balansens svängning i gradtal, ingen annat.
Nej, hög amplitud är inte per automatik bra även om så oftast är fallet.
Du vet att det en del från Nymans Ur finns här på forumet va?
Ett amplitudtest ensamt påvisar inget utan att man ser till alla andra värden.

Ok min Breitling jag testade i Sommras på Nymans ur visar fr 312-344 i amplitud och går bra. Och dom sa på Nymans , inget service behov på flera år. Min Breitling har också Eta 7750 (Valjoux)..

Du vet att det är LÅNGT över det som den ska vara, och över 344 är tekniskt omöjligt på ett 7750?
Det som är vanligt att butikerna gör, om det är butikspersonal och inte urmakare, är att de inte ställer in störningsvinkeln på Witschi-maskinen som mäter dessa värden.
Är störningsvinkeln inte ställd korrekt så visar maskinen felaktiga amplitudvärden, men gångresultat och haltningen kan fortfarande vara korrekta, därav att endast ett amplitudtest påvisar inget i sin ensamhet enskilt från andra värden.

Senast ändrad:
Du vet att det är LÅNGT över det som den ska vara, och över 344 är tekniskt omöjligt på ett 7750?
Det som är vanligt att butikerna gör, om det är butikspersonal och inte urmakare, är att de inte ställer in störningsvinkeln på Wischi-maskinen som mäter dessa värden.
Är störningsvinkeln inte ställd korrekt så visar maskinen felaktiga amplitudvärden, men gångresultat och haltningen kan fortfarande vara korrekta, därav att endast ett amplitudtest påvisar inget i sin ensamhet enskilt från andra värden.

När jag var på Nymans kom urmakaren sj och hämta klockan fr kassan. Och har kvitto på mina värden fr Nymans. Tror dom är lite mer kunniga än folk här...

Här är beviset. Och klockan går bra..

Bilagor

• 20161108_155438.jpg
    20161108_155438.jpg
    62 KB · Visningar: 103
Här är beviset. Och klockan går bra..

Jaha? Du läser fortfarande inte vad jag skriver...
Läs om det så förstår du vad jag menar.

Är amplituden så hög är chansen överhängande att liverstenen slår i hakgaffeln. Det är därför så pass hög amplitud är högst olämplig om den mot all förmodan skulle vara korrekt.

Som sagt inget negativt mot dig eller din annons.
Ställde frågan då jag ville veta om det stämde att hög amplitud är en indikation på att service ej behövs göras på flera år, då jag sett detta påstående i fler annonser emellanåt inte bara din. Säger Nymans Ur att det är så att om amplituden ligger över 300 så behövs ej klockan servas på flera år så är det väl så, tvivlar inte en sekund på att Nymans vet vad dom talar om det var bara på grund av min okunskap/nyfikenhet frågan ställdes.
Ha en fortsatt bra dag.

Hade en yachtmaster som hade väldigt bra amplitud och var servad bara två år innan testet. En månad senare började den sacka 30 min om dagen och klockan hade ej tappats i golvet eller dylikt.

Som sagt inget negativt mot dig eller din annons.
Ställde frågan då jag ville veta om det stämde att hög amplitud är en indikation på att service ej behövs göras på flera år, då jag sett detta påstående i fler annonser emellanåt inte bara din. Säger Nymans Ur att det är så att om amplituden ligger över 300 så behövs ej klockan servas på flera år så är det väl så, tvivlar inte en sekund på att Nymans vet vad dom talar om det var bara på grund av min okunskap/nyfikenhet frågan ställdes.
Ha en fortsatt bra dag.

Lite detta jag menar. Nymans har fantastiskt duktiga urmakare som är otroligt kunniga, men att påstå att hög amplitud = inget servicebehov utan att se andra världen är helt fel.
Med ett delta på 6 och snitt på +2 så verkar klockan må väldigt väl.

Tillbaka
Topp