• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bra amplitud.

Tack för alla svar.
Nu kan vi droppa häxjakten på Vincentb:s annons eller hur? klockan verkar må väldigt bra enligt kvitto.
Jag har fått de svar jag sökte så nu kan tråden stängas vad mig anbelangar.
Ha en en fortsatt bra eftermiddag.

Men väldigt konstig då att Nymans ur skulle ljuga rakt i mitt ansikte och säga att klockan ej behöver service. Föressten så servades klockan 2014. Så min klocka har hög amplitud och går bra. Men enligt er är det dåligt med hög amplitud och klockan ska servas...?

Som Echo Delta skrev:
Lite detta jag menar. Nymans har fantastiskt duktiga urmakare som är otroligt kunniga, men att påstå att hög amplitud = inget servicebehov utan att se andra världen är helt fel.
Med ett delta på 6 och snitt på +2 så verkar klockan må väldigt väl.

Jag tolkar detta som att din klocka är i bra skick, det va bara värdena på kvittot som saknades och att amplituden i sig inte sa allt. Vi droppar detta nu. Tycker din klockan är as cool.

Tack för alla svar.
Nu kan vi droppa häxjakten på Vincentb:s annons eller hur? klockan verkar må väldigt bra enligt kvitto.
Jag har fått de svar jag sökte så nu kan tråden stängas vad mig anbelangar.
Ha en en fortsatt bra eftermiddag.

Instämmer. Inte så givande för någon part att diskutera kring ämnet då inte alla parter förstår vad dessa värden innebär och vad som händer/inte händer om de är höga eller låga. (Ingen illa menat @Vincentb men det är som att någon skulle diskutera kärnfysik för mig och förklara kring ett påstående jag har, oavsett om det är korrekt eller ej så kommer jag antagligen förstå väldigt lite av det tyvärr. Men överlag; din klocka mår bra, tänk inte mer på saken.)

Ahh vi släpper det här. En fråga bara hur ser ni min klocka mår bra? Med tanke på amplituden??

Bilagor

• 20161108_155438.jpg
    20161108_155438.jpg
    62 KB · Visningar: 29
Är det något jag lärt mig om amplituder så är det att man inte kan lita på amplituder. :D
En väldigt låg amplitud ger såklart en indikation på servicebehov men en hög behöver inte betyda OK.

IMG_7838.JPG

Min BP FF hade bra amplitud och hade konstant tidhållning. Gångreserven var väl över de 5 specificerade dygnen. Klockan skickades till BP som konstaterar följande:
*urverk torrt
*spiral skadad

Så antingen ljuger BP eller så kan en klocka ha bra amplitud och ändå behöva service. Har även hört om flertalet Rolex som haft torra oljor och alltså behövt service men ändå uppvisat bra amplitud i timegrapher.

Hittade denna intressanta tråd då jag behöver hjälp!

Rolex dj 1603 från -71. urverk 1570
ca 7-9 sekunder + på 24 timmar. Amplitud på runt 250.

Är det läge för service?

Hittade denna intressanta tråd då jag behöver hjälp!

Rolex dj 1603 från -71. urverk 1570
ca 7-9 sekunder + på 24 timmar. Amplitud på runt 250.

Är det läge för service?
Gammal tråd men läs vad Echo Delta skrivit tidigare (he knows!)
Omöjligt att svara på om den behöver servas eller ej, då amplituden inte är ett riktvärde av betydelse i sig själv.

Ett enkelt tips är att du kollar gångreserven, brukar ge ett övergripande hum om hur urverket mår.

Tillbaka
Topp