• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bra eller dåligt köp: Tissot PRC 200 Aut Chrono!

F

frazie

Guest
Hej!
Behöver uppgradera med en ny spännande armbandsklocka, har fastnat för Tissot PRC 200 Automatic Chrono inkl, urverket: ETA C01.211 har dock läst en hel del illavarslande om detta verk, det går fel med +/-5-30 sekunder per dag, verket är enl osäker källa inkapslat så det ej är reparerbart? likaså är vissa delar i verket tillverkade i simpel plast? och till råga på allt så är det dessutom massproducerat och av lågbudgetmodell? och detta är vad som Tissot monterar in i en klocka för 9.100kr. Jag älskar designen på själva klockan men urverket ger mig huvudbry med tanke på vad som händer efter att garantitiden har passerat, tillverkaren lagar ej dessa massproducerade ETA verk utan istället så byts de ut och detta lär nog kosta många tusenlappar när garantin upphört.

Vad som är konstigt i sammanhanget är att hos eBay.com finns det en hel uppsjö av begagnade Tissot ETA C01.211 och dessa säljs via Ryssland för ett par hundralappar stycket? man kan ju ställa sig frågan VARFÖR alla dessa urverk är utbytta? (förmodligen defekta garantiutbyten som säljes vidare i befinligt skick)

Bör jag välja en annan klocka/modell? eller kanske t.o.m en annan tillverkare? fast dessa urverk sitter väl monterade i ofantliga mängder hos andra tillverkare?
Är det möjligt att byta ut urverket mot t.ex ETA 7750? eller kan man kanske beställa det färdigt monterat från tillverkaren? Tacksam för alla Goda råd o tips!
 
Senast redigerad av en moderator:
F

frazie

Guest
Som rubriken lyder är det normalt att en dyr Tissot PRO 200 Automatic Chrono går fel med +30 sek per dygn?
Har en drygt 30 år gammal Tissot som håller exakt tid.
Frågan är om det är acceptabelt med en felmarginal på +30 sek/dygn? eller bör man klaga då klockan köptes
den 13/12-2019. köpt hos Klockia i Visby (mkt trevlig butik)
 

Puryeah

Panerai
Det bästa är nog att ta den till butiken och prata med dom. Jag kunde inte hitta någon specad tidsavvilelse när jag googlade lite snabbt på urverket (C01.211) men jag skulle gissa på att de generellt håller tiden mycket bättre än så.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Som rubriken lyder är det normalt att en dyr Tissot PRO 200 Automatic Chrono går fel med +30 sek per dygn?
Har en drygt 30 år gammal Tissot som håller exakt tid.
Frågan är om det är acceptabelt med en felmarginal på +30 sek/dygn? eller bör man klaga då klockan köptes
den 13/12-2019. köpt hos Klockia i Visby (mkt trevlig butik)
Skummade igenom lite snabbt, såg att en kille hade +6 sekunder på sin
 

HSK

Patek
2-Faktor
Det bästa är nog att ta den till butiken och prata med dom. Jag kunde inte hitta någon specad tidsavvilelse när jag googlade lite snabbt på urverket (C01.211) men jag skulle gissa på att de generellt håller tiden mycket bättre än så.
Även om det är inom spec brukar det gå att förbättra rejält genom ruckning.
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Ta den till affären och be dom rucka den gratis oavsett spec så är den avvikelsen för stor för att vara "ok" tycker jag. Det är ju ett litet jobb och en ny klocka bör gå bra när man köper den.
 
F

frazie

Guest
Det konstiga var att jag ej noterade någon nämnvärd tidsavvikelse under dagen när klockan bars på armen, detta upptäcktes först på morgonen
när klockan legat på bordet hela natten och dessutom på högkant med kronan nedåt, kan detta påverkat felmarginalen med +30 sek/dygn?
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Ja position påverkar men troligare är att du kanske var i botten på fjädern dvs kraften på väg att ta slut. Har det där verket har också lång pr så kan den gå Ganska dåligt på slutet. Jag har haft ett par sådana 80 timmars i Hamilton o dom gick kass på sista fjärdedelen. Desto bättre när de var uppdragna. Då höll dom 2 plus per dygn ca.
 
Topp