• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bra första klocka för runt 3-4k

sawe

Basic
Hej tänkte en köpa en liten klocka till brorsan nu när han tar studenten, då jag också är student så skulle jag helst vilja hitta något för runt 3-4k kan sträcka mig lite ovanför det om det är någon klocka som erbjuder betydligt bättre valuta för pengarna. Har kollat lite på Tissot prx, Orient klockor typ mako 2 och ray 2 och Seiko 5 klockor. Är rätt ny på klockor så vet egentligen inte vad man ska titta efter, men tanken är att hitta någon klocka som han kan använda varje dag så skulle helst vilja ha något med safirglas. bifogar lite bilder på klockor som han tycker är snygga. Är även öppen för något begagnat om någon sitter på något bra, bor i Stockholm.

Bilagor

• orient.jpg
    orient.jpg
    93.7 KB · Visningar: 9
  • Seiko .jpg
    Seiko .jpg
    147.5 KB · Visningar: 11
  • tissot .jpg
    tissot .jpg
    78 KB · Visningar: 13
  • tissot prx.jpg
    tissot prx.jpg
    148.6 KB · Visningar: 9
CommanderBlack_540x.png

Varför inte köra på ett svenskt? 5500 kr på erbjudande just nu! Lite över budget men ändå. :cool:

Främst bör du väl fundera på vilken sorts klocka du vill ha. Quartz eller automat, dykare, field watch eller nåt dressigare? I din prisklass finns massa kul, och går att hitta mycket skoj begagnat här på klocksnack. Men alla dina alternativ du nämnt ovan är vettiga alternativ tycker jag.

Slänger in ett förslag, tycker den är riktigt schysst om man gillar blå urtavla vilket jag gissar att du gör utifrån dina egna förslag.

Tycker Seiko Presage Cocktail Time kan vara ett trevligt alternativ. Med lite tur så kan man hitta en inom budgeten, eller några hundringar över.

Slänger in ett förslag, tycker den är riktigt schysst om man gillar blå urtavla vilket jag gissar att du gör utifrån dina egna förslag.

Uff den här e riktigt fin ju, den ska du slå till på! Annars för runt 3500 får du titta på den där gröna Orient, den köpte jag till min son, den känns jättebra. Urtavlan är något av det snyggaste jag sett i solljus, automat, safirglas, gedigen länk. Men den där Citizen verkar ligga steget över alltså

+1

Prx är schysst. Och funkar fint i en samling om intresse väcks efteråt då den är lite retro i designen
Tyvärr kvarts (IMHO) . Sen e den lite väl kantig, man får fråga sig om man vill ha så mycket skarpa kanter , eller om man föredrar något rundare och mjukare i designen. Jag skulle hellre ta den där Citizen eller en Orient.

Hej tänkte en köpa en liten klocka till brorsan nu när han tar studenten, då jag också är student så skulle jag helst vilja hitta något för runt 3-4k kan sträcka mig lite ovanför det om det är någon klocka som erbjuder betydligt bättre valuta för pengarna. Har kollat lite på Tissot prx, Orient klockor typ mako 2 och ray 2 och Seiko 5 klockor. Är rätt ny på klockor så vet egentligen inte vad man ska titta efter, men tanken är att hitta någon klocka som han kan använda varje dag så skulle helst vilja ha något med safirglas. bifogar lite bilder på klockor som han tycker är snygga. Är även öppen för något begagnat om någon sitter på något bra, bor i Stockholm.
Om du vill ha något med safirglas i den prisklassen så finns Orient Kamasu, samt nya Orient Mako 3. (Mako 2 och Ray 2 har mineralglas).

Citizen BN0150-61E​

Inget safirglas, men riktigt välbyggd med solid kvalitetslänk. Dessutom eco-drive som är riktigt driftsäker. Lite toolig men ändå snygg nog om man är lite uppklädd. Imho iaf... :) 2900:- på amazon.

20230531_211658-jpg.2323306

20230531_211934-jpg.2323305

Bilagor

• 81JNeTvbCDL._AC_SY741_.jpg
    81JNeTvbCDL._AC_SY741_.jpg
    60.9 KB · Visningar: 7
Personligen kan en vintage Omega sällan bli fel, men kanske bra med en qvartz då. Bör finnas bra i prisrange med lite tur.

I den prisklassen tycker jag certinas powermatic 80 urverk är svårslagna. Kanske behöver gå upp nån tusenlapp dock.

Tillbaka
Topp