• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bra nybörjar bok om klockpyssel.

perhog

Guld
2-Faktor
Tänkte börja pilla lite med väggur och på sikt kanske enklare loppis armbandsur. Är på jakt efter någon bra bok som beskriver grunderna hur allt fungerar och i vilken ordning saker och ting ska göras.
Alla tipps mottages med tacksamhet :)

Per Torphammars bok är bra för att börja skruva i armbandsur samt för att förstå hur en mekanisk klocka fungerar. Än så länge har jag kört med enbart den och lite hjälp från fix och trixtråden samt youtube och diverse andra sidor.

Antar att rätt mycket är likt gentemot hur man servar väggur, men som jag förstått det är det nästan svårare med väggur då de oftast slits mer (tunga lod t.ex.), svårare att få tag på reservdelar (man måste kanske tillverka egna delar etc).

Det finns säkert bra böcker för hur man servar väggur, men det är inget jag tittat på än. Har dock börjat fundera i de banorna då det finns några gamla väggur i släkten som nog skulle behöva lite kärlek 😃

Per Torphammars bok är bra för att börja skruva i armbandsur samt för att förstå hur en mekanisk klocka fungerar. Än så länge har jag kört med enbart den och lite hjälp från fix och trixtråden samt youtube och diverse andra sidor.

Antar att rätt mycket är likt gentemot hur man servar väggur, men som jag förstått det är det nästan svårare med väggur då de oftast slits mer (tunga lod t.ex.), svårare att få tag på reservdelar (man måste kanske tillverka egna delar etc).

Det finns säkert bra böcker för hur man servar väggur, men det är inget jag tittat på än. Har dock börjat fundera i de banorna då det finns några gamla väggur i släkten som nog skulle behöva lite kärlek 😃
Är det den som heter Amateur watchmaking? Synd att den inte finns på svenska.

Min tanke med väggur var att det är lättare med delar då man kan göra dom själv. Bussningar ska inte vara något större problem att svarva till och de flesta kugghjulen är relativt stora så det borde gå att göra i en mindre fräs med delningsapparat. Är lyckligt lottad som har både fräs och svar modell väldigt små så jag är smått sugen på att bygga ett enklare urverk från grunden. Men det är långt kvar dit :)

Är det den som heter Amateur watchmaking? Synd att den inte finns på svenska.

Min tanke med väggur var att det är lättare med delar då man kan göra dom själv. Bussningar ska inte vara något större problem att svarva till och de flesta kugghjulen är relativt stora så det borde gå att göra i en mindre fräs med delningsapparat. Är lyckligt lottad som har både fräs och svar modell väldigt små så jag är smått sugen på att bygga ett enklare urverk från grunden. Men det är långt kvar dit :)

Ja, Amateur watchmaking. Riktigt bra för grunderna!

Okej, då hur du utrustning och kunskap om hur man använder den utrustningen, då är det bara resten som saknas 😃.

Det finns säkert bra böcker för hur man servar väggur, jag har som sagt inte letat än.

Torphammars bok är bra för att man får koll på hur en klocka fungerar, vilka delar som finns och vad de gör. Ett av mina första ur jag skruvade i var ett fickur, då är delarna ganska stora och lätthanterliga, så det kan vara ett tips att börja med.

Jag har insett eftet ett tag att det nästan finns hur mycket som helst att lära sig, jag har bara hållt på i ca 1 år... Men kul är det!

Den här kanske kan vara nått?

Här kan du läsa lite exempel ur boken också. Dock på engelsla den med.

Ja, Amateur watchmaking. Riktigt bra för grunderna!

Okej, då hur du utrustning och kunskap om hur man använder den utrustningen, då är det bara resten som saknas 😃.

Det finns säkert bra böcker för hur man servar väggur, jag har som sagt inte letat än.

Torphammars bok är bra för att man får koll på hur en klocka fungerar, vilka delar som finns och vad de gör. Ett av mina första ur jag skruvade i var ett fickur, då är delarna ganska stora och lätthanterliga, så det kan vara ett tips att börja med.

Jag har insett eftet ett tag att det nästan finns hur mycket som helst att lära sig, jag har bara hållt på i ca 1 år... Men kul är det!
All utrustning vet jag inte hur den ska användas. Vanliga saker som delningsapparat är inga problem men i stora lådan till lilla urmakarsvarven ligger en massa prylar som jag inte har en aning om hur man använder.

Ska beställa Torphammars bok i kväll :)

Antar att du kollat på denna tråden? Lite tips om verktyg etc, vad som kan behövas. https://klocksnack.se/threads/börja-mecka-beställa-verktyg-mm.57023/
Tror dock inte något handlar om väggur i tråden, men du kan ju iofs få en överblick vad som kan behövas i verktygsväg. Tror inte så många på ks skruvar i väggur, men det är kanske fler än jag tror.

Den här kanske kan vara nått?

Här kan du läsa lite exempel ur boken också. Dock på engelsla den med.

Hittade lite videos:

Här kan du se hur ett större ur får service av en amatörurmakare.
Tack för alla tipps. Nu har jag att göra resten av kvällen 👍:)

Jag har hört att boken watchmaking av George Daniels ska vara väldigt bra. Ingen jag har personligen läst men den ska enligt min förståelse gå igenom delarna och uppbyggnaden av ett urverk. Kanske kan vara intressant för dig.

Jag har hört att boken watchmaking av George Daniels ska vara väldigt bra. Ingen jag har personligen läst men den ska enligt min förståelse gå igenom delarna och uppbyggnaden av ett urverk. Kanske kan vara intressant för dig.
George Daniels bok är inte speciellt nybörjar vänlig. Se om du kan få tag på Urlära boken av Sven Sandstöm, det är boken man läser på Urmakarskolan går igenom grunderna för väggur till mer moderna mekaniska klockor.

George Daniels bok är inte speciellt nybörjar vänlig. Se om du kan få tag på Urlära boken av Sven Sandstöm, det är boken man läser på Urmakarskolan går igenom grunderna för väggur till mer moderna mekaniska klockor.

Tack för tipps. Har hört talas om Urlära men den verkar väldigt svår att få tag på. Om någon vill bli av med ett exemplar så är jag intresserad :)

Tumme upp för Pers bok. Perfekt introduktion på en perfekt nivå. Den kick- startade mig för 10 år sedan ..

Det verkar omöjligt att hitta Urlära av Per Torphammar , slut på förlag och inget antikvariat verkar ha den. Finns det som digital kopia på nätet ?

Den andra boken som rekommenderades i tråden var ju av honom så det är väl lätt hänt :)
Det förklarar det hela, började bli fundersam på vart jag fick namnet ifrån. Blir lätt rörigt i hjärnan med många projekt på g samtidigt som man ska starta upp något nytt

Tillbaka
Topp