• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bravur GMT ltd ed i 25ex

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tack @URsinne - kul du gillar vårt ”design DNA”.
Förstår din oro gällande plätering, det är något som vi själva var brydda för initialt men har kört trumlingstester för att se slitstyrka och den är mkt bra. Är en ytbehandling där titan o guld läggs på. Titanet ger en väldigt hård yta, motsvarande som du hittar på guldfärgade skär-/frässtål.

Med vänlig hälsning,
Johan
Nu blev jag förvirrad. Först skriver ni att de är guldbelagda med PVD, IP-teknik? och nu slutligen blandar ni in titan, keramik (titannitrid)? Vad är det för slags beläggning ni har?
 

DrDre

Patek
Aldrig förstått det här med att använda Svenskmonterat som ett stämpel på kvalitét. Räcker med svaret och den missade poängen av NREs inlägg för att jag ska känna mig helt bekväm med att detta inte är något jag skulle välja att sponsra.

Hängde inte riktigt med vad du menar. Känner du dig obekväm med något, och i så fall vad?
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Hängde inte riktigt med vad du menar. Känner du dig obekväm med något, och i så fall vad?
Nej, bekväm, inte med O:et framför. Drygt och defensivt svar på NRE's inlägg som inte ens var negativt till klockan eller företaget, mer tvärtom. Tycker det smakar illa överlag och kanske extra mycket när inte en kotte vet vem man är eller har åstadkommit. Menade också att jag inte någon anledning att betala premium för att en klocka "byggts för hand" i Båstad, när det inte ens på hemsidan under "production" finns någon information om vad eller hur de faktiskt bygger klockorna.
 
  • Like
Reactions: NRE

DrDre

Patek
Nej, bekväm, inte med O:et framför. Drygt och defensivt svar på NRE's inlägg som inte ens var negativt till klockan eller företaget, mer tvärtom. Tycker det smakar illa överlag och kanske extra mycket när inte en kotte vet vem man är eller har åstadkommit. Menade också att jag inte någon anledning att betala premium för att en klocka "byggts för hand" i Båstad, när det inte ens på hemsidan under "production" finns någon information om vad eller hur de faktiskt bygger klockorna.

Saknas det ett ”inte” (bekväm med) i ditt första inlägg? Jag fattar fortfarande inte vad det är du är (inte?) bekväm med.
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Saknas det ett ”inte” (bekväm med) i ditt första inlägg? Jag fattar fortfarande inte vad det är du är (inte?) bekväm med.
"Räcker med svaret och den missade poängen av NREs inlägg för att jag ska känna mig helt bekväm med att detta inte är något jag skulle välja att sponsra."

Du är välkommen att rätta min svenska, det jag försökte säga var att jag känner mig helt bekväm med att detta projekt inte är något jag skulle välja att sponsra. Ordet "inte" är på fel plats? Plz help
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Aldrig förstått det här med att använda Svenskmonterat som ett stämpel på kvalitét. Räcker med svaret och den missade poängen av NREs inlägg för att jag ska känna mig helt bekväm med att detta inte är något jag skulle välja att sponsra.
Lite väl hårt kanske? Att missuppfatta ett inlägg stryker väl inte bort dom från listan av seriösa? Att monterad i Sverige inte automatiskt innebär högre kvalité än vad som skulle åstadkommas någon annanstans vet vi nog alla men det hindrar ju inte att det är kul med Svenska initiativ! Det lilla jag sett av Bravur får mig ändå att tro att man är seriöst intresserade av att leverera en bra produkt.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Nej, bekväm, inte med O:et framför. Drygt och defensivt svar på NRE's inlägg som inte ens var negativt till klockan eller företaget, mer tvärtom. Tycker det smakar illa överlag och kanske extra mycket när inte en kotte vet vem man är eller har åstadkommit. Menade också att jag inte någon anledning att betala premium för att en klocka "byggts för hand" i Båstad, när det inte ens på hemsidan under "production" finns någon information om vad eller hur de faktiskt bygger klockorna.
I vilken post var det du tyckte ts svarade drygt och defensivt som "smakade extra illa"? Hittar inget sånt. Om man inte letar nåt att tolka.
Tycker Bravur förhåller sig ganska neutrala till de inte alltid jättetrevliga och inte alltid alltför seriösa kommentarer de får.
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Lite väl hårt kanske? Att missuppfatta ett inlägg stryker väl inte bort dom från listan av seriösa? Att monterad i Sverige inte automatiskt innebär högre kvalité än vad som skulle åstadkommas någon annanstans vet vi nog alla men det hindrar ju inte att det är kul med Svenska initiativ! Det lilla jag sett av Bravur får mig ändå att tro att man är seriöst intresserade av att leverera en bra produkt.
I vilken post var det du tyckte ts svarade drygt och defensivt som "smakade extra illa"? Hittar inget sånt. Om man inte letar nåt att tolka.
Tycker Bravur förhåller sig ganska neutrala till de inte alltid jättetrevliga och inte alltid alltför seriösa kommentarer de får.

-------------------------------------------------------

Alla klockor vi utvecklar gör vi med avsikt att sälja och tjäna pengar. Jag tror alla företag som vill överleva och växa gör det...

Ur min synvinkel ett drygt och dumförklarande svar, säger inte att det är så i din värld.

Aha - missförstod, sorry!
Folk brukar bara inte gilla att företag också ska tjäna pengar på sina produkter :(

Självklart är kritik/feedback välkommet!

MITT högst personliga första intryck av detta företag är Negativ, av så små och simpla anledningar tillsammans med en prissättning jag inte förstår. Har sett otaliga trådar kring nya märken och projekt under den tid jag varit medlem på KS, somliga har jag varit positiva till och somliga negativ till.

EDIT: Nej, har inte förstått hur multi-citat fungerar, får inte till det.
 

Olipheus

Rolex
2-Faktor
Vilken syrlig ton det blev här inne. Trist. Här har vi ett svenskt bolag som profilerar sig med en egen design och försöker slå sig in på en hård marknad med vad jag skulle säga verkar vara god kvalitet. Då kan man väl vara lite uppmuntrande och positiv! Kritik ska väl klart finnas, men varenda subjektiv tanke om klockan behöver väl för bövelen inte framföras som en total sågning...

Jag gillar utseendet på era klockor och när det vankas dressare ska den självklart övervägas! Kör hårt!
 
Senast ändrad:

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Vilken syrlig ton det blev här inne. Trist. Här har vi ett svenskt bolag som profilerar sig med en egen design och försöker slå sig in på en hård marknad med vad jag skulle säga verkar vara god kvalitet.

Jag gillar utseendet på era klockor och när det vankas dressare ska den självklart övervägas! Kör hårt!

Sant, har bidragit till detta. Bravur har kört sitt race sedan 2013 och har lyckats med sin grej.

"Enter Bravur, a Swedish watchmaker that hopes to bridge a gaping hole in the market by combining scandinavian design with genuine swiss-made quality that actually looks and feels as if it were 3 or 4 times the price."
 

NRE

Vacheron
2-Faktor
Sant, har bidragit till detta. Bravur har kört sitt race sedan 2013 och har lyckats med sin grej.

"Enter Bravur, a Swedish watchmaker that hopes to bridge a gaping hole in the market by combining scandinavian design with genuine swiss-made quality that actually looks and feels as if it were 3 or 4 times the price."
Just den där artikeln från GQ du citerar är väl ett betalt reklaminlägg om jag fattade saken rätt.

Och den nya artikeln på wornandwound är svår att ta på allvar då de säljer klockan själva (disclaimer i slutet av artikeln).

Nåja, marknadsföring är vad det är och sann journalistik (i synnerhet konsumentdito) är väl död sen länge.

On topic: Mitt raljerande kring rolexhypen var inte menat att dra igång en skitstorm för Bravur. Jag gillar designen och deras formspråk men tycker fortfarande att den nya gmt:n kostar dubbelt så mycket som är rimligt.
 

ScubaKing

Audemars
men tycker fortfarande att den nya gmt:n kostar dubbelt så mycket som är rimligt.

Kan hålla med om det. Ett pris straxt under tio skulle vara mer rimligt. Man kan inte (enligt mig) komma som rätt ny aktör med endast 8 år på marknaden och placera sig på samma kostnad som redan väletablerade märken. Speciellt inte när väletablerade märken erbjuder mer för samma pengar. Jag tänker på SS här men det finns andra exempel. Man får en ny Oris Aquis Date automatisk på länk för 16.000 kronor idag.
 

Bravur

Omega
Som liten aktör har vi ingen prisfördel tillverkningsmässigt med att beställa unika delar i storleksordningen 50-100st delar jämfört med tex Oris som kanske tillverkar X antal tusen av samma version.
Som sagt, vår Scandinaviamodell för 9950:- är mer jämförbar med tex Orisen (som dessutom har ett urverk som är Sellitas instegsmodell, SW200, medan vi valt deras finare och tunnare SW300-verk).
Vår affärsidé är inte att ligga billigast möjligt i pris utan att erbjuda en välbyggd, unik produkt till ett attraktivt pris.
 

DrDre

Patek
"Räcker med svaret och den missade poängen av NREs inlägg för att jag ska känna mig helt bekväm med att detta inte är något jag skulle välja att sponsra."

Du är välkommen att rätta min svenska, det jag försökte säga var att jag känner mig helt bekväm med att detta projekt inte är något jag skulle välja att sponsra. Ordet "inte" är på fel plats? Plz help

I vilken post var det du tyckte ts svarade drygt och defensivt som "smakade extra illa"? Hittar inget sånt. Om man inte letar nåt att tolka.
Tycker Bravur förhåller sig ganska neutrala till de inte alltid jättetrevliga och inte alltid alltför seriösa kommentarer de får.

Jag kan bara hålla med. Det var ett jävla gnäll över struntsaker. Som om man verkligen letar efter något att vara oförskämd över.

Personligen tycker jag att det är roligt att folk försöker göra något och drar igång ett klockmärke.
 

aximand

Panerai
2-Faktor
Gillade designen men det var liite trist att det står en numrering på tavlan. Blir lite plottrig pga det. Designen som helhet med siffror och den nedsänkta GMT-skivan är fin!
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Du tycker detta är något som är ovanligt idag i klockbranschen? Jag tycker snarare var och varannan människa försöker just starta ett nytt klockmärke.
Visst är det så. Då är det extra kul när någon kommer upp och har något vettigt att erbjuda. Bravur har mycket att jobba på fortfarande, men för deras ålder måste jag säga att de gjort mycket bra ifrån sig och jag skulle inte tveka om kvalitén på dem. Hade jag köpt en? Nej, jag är inget fan av denna typen av klockor Inte för mig helt enkelt. Men jag har hanterat flera och måste säga att de är riktigt bra.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Du tycker detta är något som är ovanligt idag i klockbranschen? Jag tycker snarare var och varannan människa försöker just starta ett nytt klockmärke.
Mycket underligt beteende att bli arg/upprörd när något satsar och försöker skapa ett nytt svenskt klockmärke. Det kan ju knappast vara något negativt? Hade gärna sett ännu fler som skapar klockor med egen design och inte bara stjäl någon annans.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Roligare än utlandet, men tycker annars det är rätt ointressant. Intressantare då om delar är tillverkade lokalt, men det är såklart svårare.
Ja visst så är det. Men det är väl mer av en emotionell "selling point" så att säga. Lädret är tillverkat i Sverige vad jag vet, och så använder de svenskt stål till boetten (om den görs här vet jag inte).
 

ScubaKing

Audemars
Mycket underligt beteende att bli arg/upprörd när något satsar och försöker skapa ett nytt svenskt klockmärke. Det kan ju knappast vara något negativt? Hade gärna sett ännu fler som skapar klockor med egen design och inte bara stjäl någon annans.

Blir varken arg eller upprörd. Varför tror du det? Jag konstaterade bara att det inte hör till ovanligheterna just nu att det skapas nya klockmärken. Att jag sedan har åsikter om priset är en helt annan sak. Det är säkert inga fel på klockan, vilket jag även skrev i min första post. Den ser helt OK ut. Jag tycker priset ligger väl högt men det är min (och flera i trådens) åsikt.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Blir varken arg eller upprörd. Varför tror du det? Jag konstaterade bara att det inte hör till ovanligheterna just nu att det skapas nya klockmärken. Att jag sedan har åsikter om priset är en helt annan sak. Det är säkert inga fel på klockan, vilket jag även skrev i min första post. Den ser helt OK ut. Jag tycker priset ligger väl högt men det är min (och flera i trådens) åsikt.
Det ser ut som att du inte höll med om att det var roligt med fler svenska aktörer på marknaden, det jag kommenterade. Tycker du det är är roligt var det bara ett språkligt missförstånd.
 

DrDre

Patek
En tanke ang priset (vilket jag också tycker är lite högt, om man jämför med konkurrenter).

En bidragande orsak till det högre priset kan vara att kostnaden för en så liten serie (25 ex) ska slås ut på så få klockor. Att dra igång en serie har i de flesta fall en viss initial fast kostnad. Man ska välja ytbehandling (testa olika varianter kanske osv) , det ska utföras (prylarna ska skickas, hämtas betalas osv), man ska beställa särskilda urtavlor, det ska fotograferas, skrivas text etc. Kostnaderna springer iväg rätt fort (särskilt om man tar ut lön för eget arbete) och de ska, som sagt, sedan delas upp på endast 25 klockor.

Jag är därför inte säker på att dessa Ltd Ed är mer lönsamma än klockorna i deras vanliga där det "bara rullar på" utan avbrott. De flesta vill kanske inte betala så mycket extra för merarbetet, utan föredrar att köpa "en vanlig", men det finns kanske vissa som ser mervärdet i att köpa en ovanlig klocka, och det är mot dem detta erbjudande är riktat.
 

Ola G

Cartier
Gillar utseendet och funktionen men är ingen fan av varken den gamla eller den nya tiden guldbeläggningar, antingen stål eller guld inte ngn blandning för mig.
Enda designfelet enligt mig är att datumet och 6:an på urtavlan kommer lite för nära varandra, särskilt som de har olika fonter
Snygg urtavla och kul verk, gör den i stål för en bättre peng och jag är sugen
Mvh
Ola G
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Var på klädevent i Malmö och träffade de två trevliga herrar som låg bakom märket. Väldigt kul att få klämma på klockorna - rolig och annorlunda design. Favoriten var en ljustavlad GMT med blå gmt-visare
CF34B9DC-8A1F-4428-B3B7-7D3CCC1ADE1B.jpeg
2D187B74-70DB-48A0-A512-AB676128FEC3.jpeg
68920D47-7E2D-4E8D-9A98-F3A1E6F64269.jpeg

Här har ni ett wristshot (18,5cm) på den limiterade varianten. Fantastiskt fin tavla IRL, för stor för mig dock. Snackades om att en mindre kronograf är påtänkt inför nästa år - men den kanske @Bravur vill berätta mer om. :)
F309BE7F-8BD7-4923-8B95-1BB63415EEB5.jpeg
 
Senast ändrad:
Topp