• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Breitling öppnar egen Stockholmsbutik

Matchningen av varumärke och plats känns väldigt off. Vet inte när jag såg en Breitling på Östermalm/Norrmalm senast. Eller i Stockholm för den delen.
Jag har inte sett en enda person som har något från IKEA på sig när jag väl hänger runt Kungens kurva, då jag är i Stockholm.
Vad tror du, säljer IKEA till massor av människor som inte bor i området?
 
Det handlar nog inte så mycket om att distribuera utan om att kommunicera (en bild av Breitling). Dvs varumärkesbyggande där butiken kan betraktas som en reklampelare.
- Samtidigt stänger de ner butiker som framgångsrikt sålt Breitling under många år. Är det viktigt för Breitlingköpare att det skall vara flott och lyxigt 🤔
 
- Samtidigt stänger de ner butiker som framgångsrikt sålt Breitling under många år. Är det viktigt för Breitlingköpare att det skall vara flott och lyxigt 🤔

Jag tror att marknadsföring, marknadskommunikation, varumärkesbyggande, image, association osv är extremt viktigt för alla klocktillverkare. Att visa upp sig på rätt sätt (i detta fall en snyggt designad butik) och i rätt miljö (en exklusiv shopping gata där mkt folk av en viss typ rör sig och där fler andra exklusiva klockor säljs), tror jag handlar mer om just att skapa medvetenhet och image än om att bara langa ut klockor (jfr distribution av "vanliga varor" där man ofta vill ha effektivtet och närhet).
 
Jag tror att marknadsföring, marknadskommunikation, varumärkesbyggande, image, association osv är extremt viktigt för alla klocktillverkare. Att visa upp sig på rätt sätt (i detta fall en snyggt designad butik) och i rätt miljö (en exklusiv shopping gata där mkt folk av en viss typ rör sig och där fler andra exklusiva klockor säljs), tror jag handlar mer om just att skapa medvetenhet och image än om att bara langa ut klockor (jfr distribution av "vanliga varor" där man ofta vill ha effektivtet och närhet).
  • Jobbade själv med marknadskommunikation under ett antal år före pensionen och säger inte emot dig alls, men ”en exklusiv gata där mycket folk av en viss typ rör sig” kanske är inte miljön där den traditionella Breitlingkunden hittats. Därför är det naturligtvis som du säger att Breitling idag ändra/breddar sin kommunikation. Förmodligen ett resultat av den kunskap och information som Kern och Co sitter på idag. Utgår från att de vet mer än oss om hur marknaden ser ut.
  • Men jag tycker att de i sin iver att tjäna mer pengar behandlar sina AD lite väl respektlöst. Sedan är det också så att jag själv som person föredrar en enklare butik jämfört med en lyxig Brandstore, men det är ju en personlig preferens.
Marknaden går tveklöst mot Brandstores, titta på ”de stora” Rolex, Omega, Breitling och Tag. Svårt för vanliga butiker att ersätta de märkena idag.
 
  • Jobbade själv med marknadskommunikation under ett antal år före pensionen och säger inte emot dig alls, men ”en exklusiv gata där mycket folk av en viss typ rör sig” kanske är inte miljön där den traditionella Breitlingkunden hittats. Därför är det naturligtvis som du säger att Breitling idag ändra/breddar sin kommunikation. Förmodligen ett resultat av den kunskap och information som Kern och Co sitter på idag. Utgår från att de vet mer än oss om hur marknaden ser ut.
  • Men jag tycker att de i sin iver att tjäna mer pengar behandlar sina AD lite väl respektlöst. Sedan är det också så att jag själv som person föredrar en enklare butik jämfört med en lyxig Brandstore, men det är ju en personlig preferens.
Marknaden går tveklöst mot Brandstores, titta på ”de stora” Rolex, Omega, Breitling och Tag. Svårt för vanliga butiker att ersätta de märkena idag.
När det gäller just hur man behandlar trogna B2B kunder instämmer jag. Hade kunnat vara bättre att satsa på ett snyggare shop-in-shop koncept istället. Däremot upplever jag att AD’s i city behöver en ökad konkurrens. Som det är nu är butiker som Nymans/Krons ohotade (vet inte hur se står sig mot Franks, även om de har olika märken).
 
Tillbaka
Topp