• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Breitling Kronometer Stockholm problem

VictorH

Breitling
Har hängt runt på forumet anonymt ett bra tag. Och känner ett stort sug efter min första riktiga klocka, men det lägger vi åt sidan tillsvidare.

När min farfar gick bort i våras så hittade vi ett gäng klockor i lådorna. Mitt öga fastnade för denna gamla Breitling märkt Kronometer Stockholm. Efter lite efterforskning så verkar den vara daterad till innan 1950. Klockan tickar, men håller inte tiden. Har varit ute hos Gaston på Wieselgrensplatsen och han sa att det är inget han vill pilla på för den inte skulle hålla tätt. Jarl Sandin skickade ner den till fabriken och de återkom med svaret att uret är för gammalt och delar finns inte längre för att göra en reparation. Så en god vän som finns på forumet här sa att varför inte helt enkelt sätta in ett standardverk i klockan och ändå kunna använda den mest för att det är roligt och klockan var min farfars.

Tips mottages vart man ska vända sig för något sådant?

Victor
 

Bilagor

  • IMG_4591.JPG
    IMG_4591.JPG
    170.8 KB · Visningar: 878

antikmartin

Cartier
2-Faktor
Hej.
Oj den var läcker.

Har en breitling bok och i den finns en chronomat modell 178 med 30 min o 12 timmars
Om den är en 178 ( kan stå på baklocket) är verket ett Venus 178
I verklexikon heter den 4568 och verket fanns som benrus , Breitling 106 cortebert 429
Elgin 818 KF 31.061 Venus 175 176 178 179 183 a185 188 a190 192 194 198 201 205 209 wittenaur
14w 14wk så borde gå att hitta delar via skrotad annan klocka på ebay alt delar hos
Tex Ånge urdelar? Någon antikurmakare borde fixa det.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jäklar vilken klocka! :)

Det är klart att det går att fixa men det kan komma att kosta lite...
Även om du inte kommer att sälja den, så förlorar ju klockan en stor del av sitt penningvärde om du byter ut till ett standardverk.
Jag skulle letat upp en bra urmakare som sitter på delar till någon av klockorna som antikmartin delade eller som vet hur man fixar fram dem (om det nu sitter ett venus 178).
 

Ragge

Cartier
Med lite tid och tålamod får du den nog korrekt lagad och med rätt delar. Den där godingen ska du vara rädd om och det kommer säkert tips här som leder dig rätt. Lycka till!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Wow, den där är riktigt ovanlig utan kromoneter stockholm på urtavlan. De är lite luriga att skruva i, jag hade dem Breitlingmärkta med två register. Den lät jag serva i USA. Jag hade kunnat betala runt 15' för den så den är värd att tas om hand. Tror att visarna är bytta/tillfixade annars ser den fin ut.
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Helt klart värt alla besvär med att försöka göra i ordning den!

Grattis till en grym klocka i vilket fall!
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Den där ska du behålla tycker jag! Försök att hitta någon som kan laga istället för att byta verket. Är det Venus 175 i denna tro?

En rolig detalj är de extra långa indexen (3, 6 och 9) i minut subdialen, det var väl för att hålla koll så man inte pratade för länge i telefon förr i tiden (blev dyrt).

Någon har en passande vridring så hojta till!
 

VictorH

Breitling
Hej.
Oj den var läcker.

Har en breitling bok och i den finns en chronomat modell 178 med 30 min o 12 timmars
Om den är en 178 ( kan stå på baklocket) är verket ett Venus 178
I verklexikon heter den 4568 och verket fanns som benrus , Breitling 106 cortebert 429
Elgin 818 KF 31.061 Venus 175 176 178 179 183 a185 188 a190 192 194 198 201 205 209 wittenaur
14w 14wk så borde gå att hitta delar via skrotad annan klocka på ebay alt delar hos
Tex Ånge urdelar? Någon antikurmakare borde fixa det.

Det står ingenting på baklocket tyvärr. Var inne på Gaston Ur igen och pratade. På honom lät det som ingen kommer vilja pilla med klockan för den håller inte tätt helt enkelt! Han sa att det var ett Venusverk i klockan, inte vilken modell. Enligt honom så är klockan från 40talet. Inga andra tips vart man kan vända sig inom Sverige ? Jag är sjukt tacksam för all hjälp jag kan få. Skulle betyda mycket om man kunde börja använda klockan!
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Det är väl inte många klockor (knappt någon) från 40 talet som håller tätt, konstig anledning som mer låter som en bortförklaring för att han tycker det låter svårt/jobbigt...

Ring och hör med Farfars eller ABC i Stockholm och se om de kan tänkas ta hand om den. Är ju inga problem att skicka en klocka inom Sverige.
 

VictorH

Breitling
Äntligen!
Stort tack till Farfars klocka som hjälpte mig att få liv i min Farfars gamla Breitling. Ingen som sitter på ett gammalt Breitlingspänne som känner för att skicka det vidare.
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    85.3 KB · Visningar: 268

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Äntligen!
Stort tack till Farfars klocka som hjälpte mig att få liv i min Farfars gamla Breitling. Ingen som sitter på ett gammalt Breitlingspänne som känner för att skicka det vidare.
Härligt! Kan dock rekommendera att byta till ett tunnare band. Ser ut som det du har nu är av nyare Breitlingsnitt och de är gjorda för större och kraftigare ur, dagens Breitlings. Förr hade man tunnare band och det kommer gör att den sitter bekvämare på handleden och uret kommer upplevas lite större.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Kul att farfars kunde lösa det, håller också med aurum om att ett ostoppat band skulle passa bättre. Kanske ett tillverkat i svinläder?!
 
  • Like
Reactions: JLW
Topp