• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dixie

Audemars
2-Faktor
Då var det dags igen, recension! Denna gång är det Breitlings ”nya” textilband, Military. Bandet dök upp under 2014 och är inget som jag sett på så många handleder hittills. Jag skriver recensionen dels för att få plitat ner reffar och göra dessa sökbara, dels för måttens skull om någon vill skaffa custumläder till sitt originalviklås och slutligen för att synliggöra detta snygga tillbehör.
1.jpg


Bandet finns i 2 olika färger, ett svart och ett som Breitling kallar Khaki green. Det gröna sitter bland annat på den svarta Aerospace Evo (som enda alternativ då det inte finns svart titanlänk och svart rem erbjuds inte på meade to measure). Bandet går att få med antingen folding clasp och tang buckle. Jag recenserar här det svarta med borstat viklås.

Något som visats sig lite bökigt har varit ref på viklåset. Mitt borstade viklås har ref A20DSA.1. Det är instansat i låset (undersidan av första öglan). Den ref jag har fått fram via Breitlings hemsida är A20D.1 för viklåset och detta bör ju då vara det polerade låset. Man kan inte välja mer specifikt än folding clasp på deras ”made to measure” vilket är lite störigt. Ref 101w gäller för den svarta remmen.
2.JPG

Det motsvarande gröna med viklås har M20DSA.1 för låset och 108w för remmen (ja det är Khaki green, lite knäppt men...)
3.jpg



Breitlings remmar för viklås har inga hål utan "kläms in" och sitter skönt och säkert trots avsaknaden av hål. Delen med viklås är märkt på insidan med 22-20 och 90, och den andra biten är uppmärkt 22-20 och 110. 90 och 110 ska säkert vara längden i mm men dessa mått stämmer bara sådär bra. Den långa delen är bara 105mm lång och avsmalningen är snarare 22-18 än 22-20. Den korta delen är 80mm lång. Remmen är som tjockast närmst boetten, 4mm och tunnas av vid mitten, 3mm för att vara som tunnast i slutet och då 2mm. Remmen sticks in i viklåset och träs igenom 2 öglor. Den yttersta öglan är 19mm-19,5mm bred och 3mm hög. Kan vara värt att tänka på om man köper andra märkens band men vill använda sitt Breitlingviklås. Eller skaffar custum...
4.JPG


5a.JPG



Remmen är på insidan klädd med rött läder. Det röda lädret pryds av olika tryck såsom det bevingade ”B”:et och mått och ref på remmen. Man ser även RKPR B7 (ingen aning vad det betyder) samt ”Breitling Manufacturé en Suisse”. Remmen med tang buckle har svart insida istället för röd.

Viklåset stängs endast genom att applicera tryck. En lite kant i överdelen låser fast i ett utrymme i underdelen. Öppnas genom att "böja" överdelen enkelt bakåt. Överdelen pryds med ett riktigt snyggt bevingat B. Riktigt riktigt snyggt...
5b.JPG


6.JPG



Nog om fakta och siffror, vad tycker jag om bandet då?

Remmen lyfter min Avenger Skyland på ett sätt som gjorde mig lite paff faktiskt. När remmen var helt ny så var den mjuk som en kall lyktstolpe. Det var så obekvämt och stelt att öglan på undersidan av viklåset riktigt skar in i handleden. Haft remmen på klockan och använt klockan mycket de senaste två veckorna och nu är det verkligen mjukt och följsamt utan för den skull tappa stadga när den bär upp en sådan tjock och tung Breitling som Avenger Skyland.

Jag valde det borstade låset då ovansidan på vridringen på klockan är borstad och det var ett smart val. Mest kanske för att resten av boetten är så schleten att den nästan är borstad men också att jag tycker den ruggade tygbiten i svart gifter sig bättre med borstat stål helt enkelt.

Om man tittar på det stängda viklåset när klockan sitter på handleden så ser det liiite skumt ut men så ser ju ingen på klockan så det stör inte mig. Något som dock stör mig lite är att det röda lädret på två små punkter syns i ”stygnhålen”. Det ska det inte göra på ett band som kostar 1600kr. Vill tro att det är ett måndagsexemplar.
7.jpg



Jag har 16,5-17 cm i omkrets på handleden och har då 2,5cm ”över” efter att remmen passerat ögla nr två i viklåset. Bandet bör passera ögla nr två för att sitta säkert på handleden och inte glida ur. Misströsta ej, det finns ett längre alternativ för er med tjernobylhandleder men 18.5cm handleder ska inte vara några konstigheter på den ref jag har.

Överlag tycker jag det är en skön rem som definitivt klarar av vikten från en stor och tung Breitling. Jag tycker att priset är sjukt högt men remmen är sjukt snygg så ja, vad säger man... Kör!!! :D Sedan så resonerar jag såhär att den största kostnaden ligger i viklåset och det är kompatibelt med läder också, så den kostnaden räknas liksom inte på samma vis ;)

Priser: 1600kr för remmen och 2600kr för viklåset (sammanlagt pris är 4250kr men vet ej exakt var de sista 50kr hör hemma, rem eller lås).

8.JPG
9.JPG

10.JPG

11.JPG

Tack för mig...
 

Dixie

Audemars
2-Faktor
Jag har fipplat till det såklart. Bandet på evo är inte khaki green utan military brown. Detta är lite mörkare än khaki green. Kuken att jag inte såg det inom den gyllene halvtimmen.
image.jpg
image.jpg

Det verkar vara så att military brown är en specialare till evo:n
 

Flow

KS Explorers Club
2-Faktor
Din skyland gifter sig riktigt bra med military bandet! Tack för recensionen :) Har du haft läderband på deploy? I så fall hur upplevde du det i jämförelse med militarybandet? För min erfarenhet med läder på deploy var som du skrev obekvämt och öglan borrade sig in i handleden och jag upplevde aldrig att det blev bättre än så :(
 

Dixie

Audemars
2-Faktor
Din skyland gifter sig riktigt bra med military bandet! Tack för recensionen :) Har du haft läderband på deploy? I så fall hur upplevde du det i jämförelse med militarybandet? För min erfarenhet med läder på deploy var som du skrev obekvämt och öglan borrade sig in i handleden och jag upplevde aldrig att det blev bättre än så :(
Har inte testat m läder. Återkommer om jag gör det. Nu ska military på igen så från se då hur skönt det sitter efter ha varit av några veckor
 

PeterYavuz

Omega
2-Faktor
Tack för en grym recension av strapen, har länge letat efter ett komplement till mitt gummiband för min blacksteel. Det blir garanterat ett militarystrap. Sen försöka hitta ett svart mesh också, men det är en annan historia. ;)
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Tack för en grym recension av strapen, har länge letat efter ett komplement till mitt gummiband för min blacksteel. Det blir garanterat ett militarystrap. Sen försöka hitta ett svart mesh också, men det är en annan historia. ;)
Om man inte pallar med stålöglan i handleden så funkar även bandet med vanligt c-spänne sjukt bra. Jag är mäkta nöjd. Ett tips är att tjacka ett Hadley Roma först för att se om du gillar tyg samt om klockan funkar bra med tyg i dina ögon, kostar en spottloska i jämförelse med Breitlings överpriser på band och är inte så långt efter i kvalitét (jag har båda).
IMG_3199.JPG
 

Dixie

Audemars
2-Faktor
Om man inte pallar med stålöglan i handleden så funkar även bandet med vanligt c-spänne sjukt bra. Jag är mäkta nöjd. Ett tips är att tjacka ett Hadley Roma först för att se om du gillar tyg samt om klockan funkar bra med tyg i dina ögon, kostar en spottloska i jämförelse med Breitlings överpriser på band och är inte så långt efter i kvalitét (jag har båda).
IMG_3199.JPG
Två olika utseende på bandet iom att med viklås går överflödet av band på insidan så det får en annan look. Gillar vanligt c-spänne också men looken med viklås är speciell
 
Senast ändrad:

PeterYavuz

Omega
2-Faktor
Om man inte pallar med stålöglan i handleden så funkar även bandet med vanligt c-spänne sjukt bra. Jag är mäkta nöjd. Ett tips är att tjacka ett Hadley Roma först för att se om du gillar tyg samt om klockan funkar bra med tyg i dina ögon, kostar en spottloska i jämförelse med Breitlings överpriser på band och är inte så långt efter i kvalitét (jag har båda).
IMG_3199.JPG
Tack för tipset
 

Hooch

Omega
2-Faktor
Kör ett grått military strap på min Navitimer Stratos och det är riktigt sjysst! Ger en mycket sportigare look än ett alligator eller kalv.
 

Dirac

Omega
Friends Of KS
Tack för en bra recension!

Jag blev också nyfiken på denna typ av band. Tror det var just Breitlings version som öppnade ögonen för modellen, men som redan nämnts i tråden, konstaterade jag att man borde prova/köpa ett kvalitetsband i en vettigare prisklass. Det belv ett Hadley-Roma i Cordura för min del också (köpte via eBay). Jäkligt nöjd.
 
Topp