• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Breitling Navitimer - trög uppvridning

DrKlocka

Audemars
Hej,

Har en Breitling Navitimer från 2002 som var servad för något år sedan. Den känns ganska så trög i uppvridningen. Svårt att beskriva, men det är inte lent som mina andra klockor. I jämförelse med min Sinn 103 som har samma urverk (val 7750) så känns den betydligt lättare och inget motstånd alls i princip. Är det en vända till uris som gäller? Kan nämnas att den varit såhär sedan jag köpte den, men har förövrigt väldigt bra och håller tiden med lång gångreserv.

Johan
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Skulle inte vara orolig. Min nysålda IWC Spitfire-chrongraf var precis likadan. Trög som bara den att dra upp manuellt och även att skruva i kronan. Har frågat två olika urmakare om detta och båda svarar samma sak, dvs att det ska vara så på ett 7750. Det verkar som att det är din Sinn 103'a som avviker ... :D

Slänger in en bild på en 7750 bara för att det blir roligare så. ;) (fan, jag saknar den nog lite redan ... :banghead: )
IWC S 2015-09-05.jpg
 

DrKlocka

Audemars
Haha låter bra, tack för att du svarade! Nu när jag känner på min Sinn så känns den också ganska trög, men Bratten något trögare. Kan ju dock ha att göra med packningen, om den ligger emot eller så. Nu slipper jag tänka på det iaf.
Fin klocka förresten! :)
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Sinn är bra grejer. Hade en 757:a med 7750 i, och även där var verket mjukt att hantera. Hade också en IWC 3717. Den var trög på samma sätt som @laketwig beskriver ovan. Så det verkar skilja mellan verken. Kronan var för övrigt som att skära i smör, på Sinn:en. Perfekt feeling.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Tycker det kan skilja lite mellan 7750or. Även när de är i fint fungerande skick. Några av mina är som smör medan andra är lite trögare. Har din varit så från början och även efter service är det inget att bry sig om.
 
Topp