• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Breitling ocean racer

Dixie

Audemars
2-Faktor
Då kör vi en minirecension och denna gång är det inte en klocka utan ett tillbehör. Varför undrar kanske du då. Jo, detta tillbehör är fan värt varenda spenderad krona. Ibland när man tillbehörsspanar så känner man osäkerhet, "kommer detta bli bra", "vågar jag köpa detta osett över nätet" osv. Det är här min minirecension ska hjälpa till.

Skriver på telefonen så hoppas inte formatet på texten blir helt fuckad. Hoppas också bilderna duger, det blev mobilbilder denna gång.
Då så, då sätter vi igång.

Breitling Ocean Racer Black (ref.200S) på viklås i stål med pushbutton folding clasp (ref. A20D.2)

image.jpg


Materialet är alltså gummi och är riktigt mjukt och följsamt utan att tappa stadga.

Just denna ref är på 22/20 mm och passar således 22mm luggar och avsmalnar till 20mm. Om man har vill ha samma uppsättning fast till 20/18mm så är det ref. 202S resp. ref. A19D.2 som gäller.

Detta spänne är högglanspolerat och har såklart en fantastisk finish i alla detaljer och känns ruggit gediget, precis som vi är vana vid när det gäller Breitling. Snygga fasningar i kanterna på låset tillsammans med formen på de två "delarna" ger ett robust och sportigt intryck. Du kommer se ditt fingeravtryck på låset mer än du önskar dock.
image.jpg


Viklåset har snabbinställning för att ge och ta lite mm vid behov (micro adjustment). Det funkar enkelt då man för in bandet i låset om man vill minska och sedan trycker man ned spärren så den lossnar från "tänderna" och för sedan tillbaka bandet till önskad längd.
image.jpg

image.jpg

image.jpg


Detta måste man tänka på när man kapar gummit så man får viklåset mitt på handleden. Som i mitt fall så har jag 16,5-17cm i omkrets på vänster handled. Jag fick då kapa 5 små delar på gummibandet. Ojämnt antal alltså men jag kapade då den extra biten på den sidan som inte har snabbinställningen. Då jag har den på innersta (de flesta vill ha den i mitten) så kompenserar det udda biten jag var tvungen att ta bort. Detta funkar bra för mig, andra får lösa så det passar dem dock ska man vara medveten om problematiken innan man kapar ojämnt.

Man ska kapa i utmärkta spår och det är jätteenkelt.
image.jpg


Enligt färska uppgifter i Breitlingtråden så kostar gummi på viklås 4260kr hos AD.

Mina intryck av bandet och låset: SÅ JÄKLA BRA!!! Så bra att det faktiskt är värt 4260kr (om man nu blir tvungen att betala fullpris) detta gummit med viklås slår Oris på fingrarna rejält (som referens då många känner till Oris gummi).

Det ger ett sportigt och coolt uttryck och klockan (Avenger Skyland i detta fallet) sitter skönt och på plats trots sin storlek och tyngd.

Det enda negativa är att det tog 7 år innan jag skaffade det... :D

Avslutar med att säga "Välj inte törnlås som ett billigare alternativ, välj det enbart om du tycker det är snyggare då det är lätt värt varenda krona att köpa viklås trots priset".

image.jpg

image.jpg
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Viklåset är så jävla värt sina pengar! hade det på min stålfisk, tycker dock Pro Diver gummit är snyggare men det är ju en smaksak :)
 

Flow

KS Explorers Club
2-Faktor
Pro diver II eller III? Själv kommer jag nog komplettera med Pro diver III.

Bra skrivet!
Sålde ju mitt pro3 som jag tänkte ha till den svarta fågeln... Men har haft det på min super avenger också.

Kan ärligt säga att efter jag satte på gummit så fick stållänken ligga i lådan fram tills jag sålde klockan :) Ska köpa ett nytt gummi igen men då blir det pro2! Tror att det kan bli riktigt häftigt!
 

Dixie

Audemars
2-Faktor
Bra skrivet!
Sålde ju mitt pro3 som jag tänkte ha till den svarta fågeln... Men har haft det på min super avenger också.

Kan ärligt säga att efter jag satte på gummit så fick stållänken ligga i lådan fram tills jag sålde klockan :) Ska köpa ett nytt gummi igen men då blir det pro2! Tror att det kan bli riktigt häftigt!
Jag är så sjukt nöjd. Kommer nog köra gummi trots att det är vinter. Är helsåld. Men... Det är inte pga gummit, det är viklåset tillsammans med gummit som gör det!

Blått är jäkligt coolt!
 
Topp