• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Breitling Pluton som beater och köpråd?

Larstl

Basic
Tjena,

Jag går lite i tankarna på att skaffa mig en ny beater att bära när jag vandrar, tränar eller i största allmänhet är rädd för att få repor på de vanliga klockorna. Ursprungligen var jag inne på exempelvis en Steinhart, Seiko eller liknande, men kan inte slita mig ifrån att jag tycker att Breitling New Pluton är en jäkligt häftig klocka, särskilt på nato. Dock blir jag lite osäker på om det är en särskilt klok idé. Dels har de ju några år på nacken, dels har jag förstått att det kanske inte var en fullträff vad gällde slittålighet redan när de kom.

Således vänder jag mig till er; vad säger ni, är en Pluton en klok idé, eller ska jag lämna det i tankestadiet? Är det något man särskilt ska tänka på när det kommer till att köpa en Pluton (Beakta att jag inte har någon större erfarenhet av quartz vad gäller service eller dylika)? Allmänna erfarenheter?

Mvh,

En superfräck modell men kanske inget jag skulle ha haft som beater just p.g.a. svårigheten att få tag i delar. Jag misstänker att enda sättet att få tag i nya delar är att hitta ett annat exemplar (vilket inte är särskilt lätt i sig) som man sedan slaktar och det är nog inte är så kul att behöva gå omkring och oroa sig hela tiden.

Hela poängen med en beater är att den är lätt att ersätta och att man inte ska behöva vara rädd om den och det finns en hel uppsjö av andra klockor att välja bland. Skulle jag rekommendera en Pluton i samlingen? Absolut! Skulle jag rekommendera det som beater? Nej, köp en G-Shock istället! 😉

Tack HSK! Jag har tänkt på G-Shock, men det kanske bör tilläggas att min nuvarande vanliga beater är en 33 mm mögel-Tissot på flexlänk - så steget till G-shock känns nästan lite väl långt för mig som oftast har tankarna på vintage-klockor ;-)

När det kommer till att leta Pluton/Quartz navitimer - är det bukten som är att rekommendera eller finns det några särskilda handlare som säljer beg. breitling?

Jag har full förståelse för att många vill ha en traditionell analog klocka som beater och det är så klart helt OK men jag skulle som sagt avråda från att ha en allt för udda modell om du nu inte är väldigt rädd om den och/eller inte har något emot om den går sönder.

Pluton är en någorlunda ovanlig modell så jag hade nog satsat på att kika på C24, ebay och Watchrecon som bevakar alla möjliga marknadsplatser. Det finns även modeller från andra tillverkare med samma boett osv. bara att det inte står Breitling på tavlan. Jag kommer inte på några så här på rak arm men minns jag stötte på ett gäng när jag själv gjorde efterforskningar kring ett eventuellt köp.

FFC89828-4575-4F94-9BDB-A6BC54D9625A.jpeg
76AC867D-644F-4FD6-8114-E070BFCE731D.jpeg

Jag köpte min av liknande anledningar men den fick gå då det skulle bli för dyrt att få ordning på det digitala fönstret och det störde mig att alla funktioner inte fungerade.
Tror dock att det hade varit succé om mr Kern plockade upp modellen igen för den är jäkligt cool i sin enkelhet.

Med det sagt, och med tanke på va de kostar idag hade jag rekommenderat en Sjöö Sandström Skydiver som beater i den kategorin och prisklassen.

Fasiken, blir inte mindre sugen av de där bilderna! Stort tack @LANGEN!

Nå, kanske blir att leta efter en som inte blir beater men med en given plats i samlingen ändå. Sett att det gått några fullt rimligt prissatta här på KS.

Skydivern är cool med, men vet inte varför - ger mig bara inte helt riktigt samma känsla. Kanske får kika lite till på de.

Tillbaka
Topp