• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Breitling-priser på internet

Hej!

Läste på Breitlings hemsida att klockorna får inte säljas online.
Ändå lyckas Uret.se och Mywatch göra det här i Sverige, dessutom till helt otroliga rabatter.

Hur lyckas de? Var kommer klockorna ifrån? hur kan de ha sådana rabatter?

Som jag förstår det så köper gråhandlare upp klockor från AD:s eftersom dem generellt sätt har höga inkomstkrav för att få sälja märke X, med andra ord så säljer dem hyllvärmare till ett billigare pris till diverse gråhandlare för att uppfylla kraven för att fortsätta ha möjlighet att sälja dem märken som dem köper in, till exempel Brietling. Så för att inte direkt från deras håll devalvera värdet genom att sälja klockor rabatterat vilket dem heller vanligtvis inte är tillåtna att göra, så säljer dem klockorna direkt till gråhandlare. Huruvida detta på något sätt är kosher är däremot oklart.

Mycket på Uret är ju dessutom "beställningar", dvs när du köper en klocka ger sig människorna på uret ut och försöker få tag i en sån, oftast från Asien har jag förstått, givetvis utan stämplade garanti-kort, till många kunders stora förtret när de kom in i butiken och ville nyttja sin världsgaranti. Vilket de alltså inte kunde.

Mycket på Uret är ju dessutom "beställningar", dvs när du köper en klocka ger sig människorna på uret ut och försöker få tag i en sån, oftast från Asien har jag förstått, givetvis utan stämplade garanti-kort, till många kunders stora förtret när de kom in i butiken och ville nyttja sin världsgaranti. Vilket de alltså inte kunde.

Källförteckning på detta tack.

Källförteckning på detta tack.
Källan blir tyvärr inte bättre än jag själv i det här fallet, jag har haft minst 20 personer som har kommit in till oss när jag jobbade i butik och ville nyttja garantin, bara det att garanti-kortet var ostämplat. Den naturliga följdfrågan blir ju således vart klockan är köpt och då har det Alltid varit uret. Eller var det Beställningarna du ville ha källförteckning på?

Måste ett garantikort vara stämplat för att världsgaranti skall gälla?
Ja, dels för att veta när klockan lämnade butiken och garantin började gälla men också för att säkerställa att affären har gått sjyst till via en auktoriserad återförsäljare. Sen finns det ju såklart undantag, som om en kund vi vet om dyker upp men sin klocka hen köpte för två veckor sedan och vi kan spåra det är det inga problem eftersom garantikortet inte heller är något som skickas med vid en eventuell service eller justering men som sagt, varumärken hatar ju gråhandlare och det här är ett effektivt sätt att slå mot dem.

Så har man ett inköpskvitto men tappat bort garantikortet så kan man ej räkna med att få klockan servad, låter lite skruvat.
Så sammanfattnings vis kan man säga att världsgaranti gäller endast om klockan är köpt av/hos AD?
Tack för informationen.

Vågar inte ta gift på det men jag skulle tro det. Ingen riktig handlare i Sverige gillar ju gråhandlarna så jag har svårt att se att någon skulle göra affärer med dem.
Finns säkert handlare i Sverige som säljer till gråhandlare. Som redan nämnts kan de ha krav på sig att omsätta ett visst antal/belopp per år för att få fortsätta vara AD. Det är ju det hela gråmarknaden bygger på, att det finns ett överflöd av klockor.

Så har man ett inköpskvitto men tappat bort garantikortet så kan man ej räkna med att få klockan servad, låter lite skruvat.
Så sammanfattnings vis kan man säga att världsgaranti gäller endast om klockan är köpt av/hos AD?
Tack för informationen.

Som sagt, undantag finns ju givetvis, men man bör veta att Garantikort är en värdehandling. Butikerna är första ledet i en kontroll av ursprunget, går man in i en annan butik än den man har köpt klockan utan garantikort och bara inköpskvitto beror även det på. Är kvittot från en handlare i Sverige? Utomlands, känner man igen den osv osv. Vill man vara sjyst kan man skicka klockan till tillverkaren och så får de avgöra(de spårar ju såklart också klockan när de skriver in den).

Men ja, världsgarantin gäller Enbart om du har köpt klockan hos en AD. Och var rädd om garantikortet.

Finns säkert handlare i Sverige som säljer till gråhandlare. Som redan nämnts kan de ha krav på sig att omsätta ett visst antal/belopp per år för att få fortsätta vara AD. Det är ju det hela gråmarknaden bygger på, att det finns ett överflöd av klockor.
Men om man säljer dåligt verkar det märkligt att vända sig till en marknad som ytterligare tar andelar av ens kundkrets. Som en tidigare del av den kretsen förblir jag skeptisk men som sagt, givetvis inget jag kan påstå och vara helt säker på det.

Tack för informationen.
Nej. Varför ha ett garantibevis om det inte fyller någon funktion?

Men om man säljer dåligt verkar det märkligt att vända sig till en marknad som ytterligare tar andelar av ens kundkrets. Som en tidigare del av den kretsen förblir jag skeptisk men som sagt, givetvis inget jag kan påstå och vara helt säker på det.
Jo, det kan man ju tycka men varje AD sätter säkert sig själv först och när klockan tickar (höhö) och de har ett lager att bli av med kan gråhandeln vara en snabb och enkel lösning.

Jo, det kan man ju tycka men varje AD sätter säkert sig själv först och när klockan tickar (höhö) och de har ett lager att bli av med kan gråhandeln vara en snabb och enkel lösning.
Känns bara som att det borde vara rätt enkelt att spåra om klockan säljs i Sverige och således kan varumärkena örfila vederbörande AD och dra bort hela märket? Vågar man ta den risken liksom?

Som sagt, undantag finns ju givetvis, men man bör veta att Garantikort är en värdehandling. Butikerna är första ledet i en kontroll av ursprunget, går man in i en annan butik än den man har köpt klockan utan garantikort och bara inköpskvitto beror även det på. Är kvittot från en handlare i Sverige? Utomlands, känner man igen den osv osv. Vill man vara sjyst kan man skicka klockan till tillverkaren och så får de avgöra(de spårar ju såklart också klockan när de skriver in den).

Men ja, världsgarantin gäller Enbart om du har köpt klockan hos en AD. Och var rädd om garantikortet.

Har du möjligtvis något exempel på någon garanti där det står att det inte är tillräckligt att korrekt ifyllt garantibevis uppvisas, utan att man dessutom måste bevisa att man personligen köpt hos AD?

Har du möjligtvis något exempel på någon garanti där det står att det inte är tillräckligt att korrekt ifyllt garantibevis uppvisas, utan att man dessutom måste bevisa att man personligen köpt hos AD?
Nja, du kan nyttja världsgaranti så länge du har ett korrekt ifyllt garantikort, du behöver inte ett kvitto för det. Undantag från det vet jag inte om.

Källan blir tyvärr inte bättre än jag själv i det här fallet, jag har haft minst 20 personer som har kommit in till oss när jag jobbade i butik och ville nyttja garantin, bara det att garanti-kortet var ostämplat. Den naturliga följdfrågan blir ju således vart klockan är köpt och då har det Alltid varit uret. Eller var det Beställningarna du ville ha källförteckning på?

Måste vart några år sedan?

Alla Breitlingklockor kommer från Schweiz så om du inte bor där så är de per definition från utlandet, ja ;)
Med vänlig hälsning
Ola G
Och där berör du pudelns kärna. Oavsett vart tex en Rolex köps är den byggd i samma fabrik i Switserlandet. Folk har någon konstig föreställning om att klockor hos svenska ADs skulle vara bättre än från tex en polsk.

Tillbaka
Topp