• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Breitling-priser på internet

Jag fick inget öppet köp när jag plockade ut en splitter ny rolle hos svensk AD....

Edit: tänkte citera @Adro också, men det blev fel. Du kan hoppa över mningen om det. djupa andetaget.

Jag tycker att ni ska googla på "konsumentköplagen", särskilt om affärens frivillighet vad gäller öppet köp och bytesrätt, och på "lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler".
Sedan kan du ta ett djupt andetag, och återkomma i frågan om gråhandlare på internet och returnerade klockor.

Självklart kan en handlare i butik, AD eller ej, välja att göra MER än vad konsumentköplagen tvingar en till (det går INTE av avtala "ner"), till exempel av olika anledningar gå med på retur till någon kund.

C24 är inte en gråhandlare för mig! Det är en marknadsplats. Jsg tänker mer uret.se
C24 är en marknadsplats för i första hand gråhandlare men även privatpersoner. Vad det är för dig saknar relevans.

För att de flesta kunder vill ha en garanti när de får klockan?
Men vad är det du inte förstår? Det går utmärkt för en nätbaserad gråhandlare att ha klockan samtidigt som garantin inte är aktiverad. Det tar 1-2 dagar för AD att dra kortet och sedan skicka det med brev till gråhandlaren. Är det papper så är det redan stämplat och gråhandlaren fyller i datumet.

För att oftast köper en gråhandlare in ett större parti. Du tror väl inte dom köper en och en? Funkar inte så. Sen beror det ju på när dom lyckas sälja klockan. Men garantin är aktiverad när den lämnar AD
Det beror så klart på gråhandlarens storlek. Många är små och har inte ens klockorna i eget lager, därav 6-10 dagars leverans.

När klockan lämnar AD så är den såld! Då måste garantin aktiveras eftersom dom inte längre har någonting med klockan att göra.
Måste? AD får inte sälja vidare till gråhandlare så varför skulle de helt plötsligt bry sig om när garantin aktiveras?

Du har uppenbarligen noll koll på hur det här funkar. Alternativt driver du själv en klockbutik och är bitter.

C24 är en marknadsplats för i första hand gråhandlare men även privatpersoner. Vad det är för dig saknar relevans.

Men vad är det du inte förstår? Det går utmärkt för en nätbaserad gråhandlare att ha klockan samtidigt som garantin inte är aktiverad. Det tar 1-2 dagar för AD att dra kortet och sedan skicka det med brev till gråhandlaren. Är det papper så är det redan stämplat och gråhandlaren fyller i datumet.

Det beror så klart på gråhandlarens storlek. Många är små och har inte ens klockorna i eget lager, därav 6-10 dagars leverans.

Måste? AD får inte sälja vidare till gråhandlare så varför skulle de helt plötsligt bry sig om när garantin aktiveras?

Du har uppenbarligen noll koll på hur det här funkar. Alternativt driver du själv en klockbutik och är bitter.
Om AD inte får sälja till gråhandlare hur får dom i så fall tag i klockorna??

Jo jag förstår! men när du beställer en klocka från gråhandlare så förväntar du väl dig att garantin är ifylld och klar när du öppnar klockboxen. Det är därför jag frågar vad som händer med returer till gråhandlare. Förstår du?

Jo jag förstår! men när du beställer en klocka från gråhandlare så förväntar du väl dig att garantin är ifylld och klar när du öppnar klockboxen. Det är därför jag frågar vad som händer med returer till gråhandlare. Förstår du?
Det är nog olika från handlare till handlare.
Köper du från Uret tex så har du ju i många fall deras garanti.

Har svårt att tänka mig att speciellt många skickar tillbaka sina nya Rolex, Omegor etc till europeiska gråhandlare.

Tillbaka
Topp