• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Breitling Superocean 44

DrDre

Patek
Mitt förslag är att om du gillar klockan och det känns rätt och du blir glad av att bära den, och dessutom kan få till en hygglig rabatt, då tycker jag att du ska slå till. Min egen erfarenhet (som användare av ett gäng, inte urmakare) är att ETA 2824 funkar väldigt bra.Det togs ju fram för 30-40 år sedan så alla barnsjukdomar och svagheter är bortarbetade både i sammasättningsprocesserna och rent konstruktionsmässigt. Det går exakt, det har en effektiv uppvridning och är stryktåligt och dessutom lätt och billigt att få servat.

Alternativet skulle vara att du stirrar dig blind på urverket och istället väljer en klocka vars utsida du är mindre förtjust i för att få ett verk som är krångligare och dyrare att få servat då det måste gås igenom av en AD som behåller klockan i 9 veckor. Men känns det som ett förnuftigt alternativ?

Av de två du olika modeller du tittat på, så hade jag nog satsat på den mindre varianten av Super Ocean. Tycker att den är väldigt snygg.
 

Clocksauce

Cartier
Det finns faktiskt en anledning till att 2824 är ett av de mest använda urverken och tror inte det har att göra med priset, endast.

Tissot spöade 2011 skiten ur alla medtävlande med sin Le Locle Chronometer med sitt COSC certifierade 2824 (Inklusive ultra-inhouse-finlirare som F.P.Journe) i ''the Concurs International De Chronometrie.''

Om urverket är snorbilligt, billigt att serva och dessutom kan putsas till att ticka finare än allt annat vad inhouse heter, varför inte? Sett ur Breitlings perspektiv alltså. : P
 
Topp