• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Briston Clubmaster Diver – nytänk möter klassisk design

Eleganten

Omega
Hej alla KS:are,

Har skrivit ned lite tankar kring Briston Watches Clubmaster Diver.
Recensionen är först publicerad här: https://klockrent.org/2018/07/30/briston-clubmaster-diver-nytank-moter-klassisk-design/
Enjoy!

***

I en alltmer svårnavigerad klockvärld, där allt fler liknar varandra, är det alltid trevligt att få chansen att bekanta sig med något unikt. Låt oss presentera: Briston Clubmaster Diver.

Briston såg dagens ljus 2012 och är den tidigare Richemont-adepten tillika Zenith-chefen, Brice Jaunets skapelse. Man kan nog bäst beskriva det som ett vintageinspirerat varumärke med starka inslag av brittisk, marin stil som placerar sig mitt emellan traditionella klockor och det vissa skulle kalla för ”modeklockor”.

Design och materialval
Jag fick det stora nöjet att botanisera fritt i Bristons enorma utbud av modeller och den än större armadan av olika konfigurationer som följer med dessa. Valet föll på den automatiska Clubmaster Diver med boett i rostfritt stål, men med ett alldeles särskilt sköldpaddsskal i acetat.

DSC_0778-1.jpg


Många skulle nog lite slarvigt förväxla materialet med plast. Själv skulle jag snarare likna det vid känslan av bärnsten. Det är ett oerhört formbart material som används till exempel i lite lyxigare glasögon- och solglasögon-bågar.

Den ljusblå tavlan är underbart somrig och accentuerar väldigt väl mot det brunskimrande acetatet.

DSC_0774.jpg


Här hittar vi också två kronor. En skruvkrona vid klockan fyra för att ställa tid och datum, samt en vid klockan två för att justera den dubbelriktade innerringen.

Lumen då? Den gör sitt jobb, varken mer eller mindre.

Under huven
Under det solida, polerade baklocket döljer sig ett standard automatiskt Seiko NH35A-verk. Vi har skrivit om det ett flertal gånger förut, så det blir ingen längre utläggning om det här. Det är bara att åter konstatera att det må vara ett lågbudgetverk, men det presterar och håller mycket god kvalitet per krona.

Tåls att nämnas igen att det har både hackande sekunder och kan vridas upp manuellt, vilket alltid genererar några plus i kanten.

På handleden
DSC_0798.jpg


Storleken på 42 x 42 mm brukar få mig att rygga tillbaka per automatik. Men den här sitter riktigt bra. Mycket tack vare sina vinklade bandhorn och det utmärkta gummiarmbandet som fått en ”mjukgörande behandling”. Exakt vad det innebär framgår inte riktigt, men jag måste villigt erkänna att det är riktigt bekvämt.

Tjockleken på 14,65 mm är lite mer påtaglig än vad dylikt mått brukar vara i vanliga fall, men personligen tänker jag att det här inte är en klocka du bär till långärmade skjortor, eller liknande.

DSC_0819.jpg


Allra mest intressant blir den när du börjar studera linjerna och kurvorna på riktigt nära håll. Här blir Brice Jaunets bakgrund och erfarenhet oerhört tydlig. Designen och utförandet så noggrann och får en stor klocka att bäras suveränt även på en tunn handled – mycket imponerande.

Slutsats
DSC_0715.jpg


Det här är en klocka som med kirurgisk precision placerar sig precis mitt emellan traditionella klockor och ”modeklockor”. Den har på handleden fått positiva tillrop från såväl klockentusiaster som de som aldrig ens skulle ha en tanke på att köpa ett bättre armbandsur.

DSC_0834.jpg


Den ljusblå konfigurationen (här hittar du övriga utföranden) är en helt suverän sommarklocka och acetatet får den verkligen att sticka ut ur mängden på ett positivt sätt.

DSC_0829.jpg


Men… det finns ett ”men” här – en liten men ack så viktig detalj för mig personligen: Kronan för den dubbelriktade innerringen är inte skruvad, vilket gör att man lätt kommer åt den. Så det här är med andra ord ingen utpräglat funktionell dykarklocka, även om den enligt uppgift ska klara ett tryck motsvarande 20 atmosfärer (200 meter). Det är också just den detaljen som hade kunnat göra den här klockan till nära på en fullträff. Åtgärdar man det i framtiden kommer man att vinna över en ny publik.

DSC_0842-1.jpg
Alldeles oavsett är Briston Clubmaster Diver en estetiskt tilltalande klocka med den unika designlösningen med acetatet (den klart bästa versionen). Den är lätt att tycka om, lätt att bära och kommer till ett lättillgängligt pris om designen tilltalar dig. De riktigt hårdnackade entusiasterna lär dock leta efter och även hitta mer praktiska och korrekta dykarur i prisklassen.

Omdöme
Positivt:

  • Läckert och intressant med acetat.
  • Tavlan trivs fantastisk bra i solen.
  • Hög kvalitetskänsla.
  • Enorma möjligheter att hitta just din personliga favorit.
  • Skruvkronan är ovanligt bra för prisklassen.
  • Bärs riktigt snyggt tack vare klockans suveräna linjer.
  • Armbandet.
Negativt:

  • Att kronan för dubbelriktade innerringen är inte skruvad (detta är mer design än funktionalitet).
  • Tjockleken är lite väl påtaglig.
  • Baklocket är trött, hade förväntat mig mer.
Kan jag rekommendera den?
Absolut, den är intressant, unik och lätt att tycka om trots sina små ”quirks”.

Specifikationer
Boettmaterial: Rostfritt stål, med sköldpaddsskal i acetat
Glas: K1-mineral.
Mått: 42 mm x 42 mm x 14.65 mm
Vattentäthet: 200 m (20 ATM)
Urverk: Seiko NH35A
– 21 600 svängningar i timmen (3 Hz)
– 24 juveler
– 41 timmars gångreserv
Pris: 4995 kr (acetat), 5245 kr (borstat rostfritt stål), 5495 kr (polerat rostfritt stål)

Läs mer:

Briston Watches
 
Senast ändrad:
Topp