• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Brookfield - Specialförsäkringar för klockor

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Idag så kontaktade Jonas på Brookfield damen och vi fick en ny offert. Denna offert var på 1570 kr/år. D.v.s en femtedel av den tidigare offerten. Tydligen hade dem räknat fel på något sätt, vi fick inte riktigt svar på vad som räknats fel. Men nu är det husfrid i alla fall. Slutet gott, allting gott.
Har damen din en hemförsäkring?
Ja, vad fyller Brookfield för syfte i sammanhanget?

Det där är ju vad min hemförsäkring går på totalt per år typ.
 

bogeyman

Omega
Godmorgon
Blev nyfiken på våra (jag o frugan) försäkringsvillkor o ringde upp Länsförsäkringar. Vi har en extra ur o smyckesförsäkring på 500,000 kr i hemmet o en drulleförsäkring utanför hemmet på 100,000 kr till en kostnad av 270 kr / år. Prisvärt tycker jag.
Danne
 

Sammeh

Cartier
Godmorgon
Blev nyfiken på våra (jag o frugan) försäkringsvillkor o ringde upp Länsförsäkringar. Vi har en extra ur o smyckesförsäkring på 500,000 kr i hemmet o en drulleförsäkring utanför hemmet på 100,000 kr till en kostnad av 270 kr / år. Prisvärt tycker jag.
Danne
Gjorde exakt samma sak och hade exakt samma tillägg hos LF. I mitt fall räcker det väl då jag inte har med mig klockor för mer än 100kkr samtidigt utanför hemmet.
 

bogeyman

Omega
Gjorde exakt samma sak och hade exakt samma tillägg hos LF. I mitt fall räcker det väl då jag inte har med mig klockor för mer än 100kkr samtidigt utanför hemmet.
Nu springer vi ju inte ute på nätterna o festar då rånrisken är som störst (tror jag) o har inga bling bling klockor som drar till sig uppmärksamheten! Det känns som en bra försäkring.
Danne
 

ScubaKing

Audemars
Någon frågade vad frugan har för hemförsäkring. Hon har Länsförsäkringar. Saken är den att vi ville faktiskt ha Brooksfield då dem inte gör avdrag för ålder på klockan och dylika. Vi tyckte det lät som ett bra val helt enkelt. Min erfarenhet är att andra försäkringsbolag som IF, Folksam och dylika har en tendens att alltid försöka få ner värdet så lågt som möjligt när det väl sker en skada. Det fanns andra saker som spelade in med, allriskförsäkring som gäller i hela världen, ingen självrisk o.s.v

Vet inte, vi kanske har fel, men det kändes rätt med Brooksfield.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Bra Brookfield info!

1655452136664.png
 

ScubaKing

Audemars
Det går alltså inte att förhandla om försäkringsbeloppet? Typ en Rolex som listar för 100k, men som har ett marknadsvärde på 150k till exempel

Då måste du höja försäkringsbeloppet. Men köper du en 114060 från AD och försäkrar den så får du inte ut värdeökningen så att säga.
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Precis det som står ovan. Att dem aldrig kommer betala mer än försäkringsbeloppet för en klocka. Försäkrar du klockan för 100k är det den summan du max kan få ut.
Man försäkrar självklart till marknadspris om man inte är helt tappad, oavsett ny eller gammal klocka.
 

ScubaKing

Audemars
Jag vet inte om du trollar nu eller inte. Men som med alla försäkringar kan man förändra försäkringsvärde till för en ökad kostnad om det skenar.
Allt detta står på deras webbplats.

Talade med dem häromdagen och fick intrycket det bara gick att förändra värdet om man var första ägare till klockan.

-Ännu ett alternativ när du är första ägare till en nyköpt klocka är att försäkra den till nyvärde, och höja ditt försäkringsbelopp om t.ex. Rolex höjer listpriset på klockmodellen, så att du får en helt ny klocka om du skulle råka ut för en förlust eller totalskada.-

Men det kanske jag är som missförstått dem då.
 

FlipSwede

Rolex
Talade med dem häromdagen och fick intrycket det bara gick att förändra värdet om man var första ägare till klockan.

-Ännu ett alternativ när du är första ägare till en nyköpt klocka är att försäkra den till nyvärde, och höja ditt försäkringsbelopp om t.ex. Rolex höjer listpriset på klockmodellen, så att du får en helt ny klocka om du skulle råka ut för en förlust eller totalskada.-

Men det kanske jag är som missförstått dem då.
Det intressanta ar ju om de enbart forsakrar till nyvarde,vilket jag far intryck av nar den citerade texten lases,eller dagens vid forsakringens tecknande radande marknadsvarde.
Jag erbjods just en sadan forsakring vid kop hos NyamnsUr. Har for mig den aven ingick en manad eller nagot liknande. Men....som icke fast bosatt i Sverige erbjods denna "forman" inte fick jag veta vid telefonkontakt med Brookfields.

Det som vore mer intressant att veta ar ju om man kan overforsakra klockan. Tex en 116500 till 400' eller vad nu dagens begpris ligger pa,eller om svaret da blir
Du far givetvis enbart nypris vilket anda ar generost for en beg klocka och sedan loser du sjalv ateranskaffandet.

For jag tror ju inte pa att Brookfields har nagon graddfil hos AF dar det ersatter en stulen Daytona med en ny. Utan att det ar reda pengar som utbetalas.
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Det intressanta ar ju om de enbart forsakrar till nyvarde,vilket jag far intryck av nar den citerade texten lases,eller dagens vid forsakringens tecknande radande marknadsvarde.

For jag tror ju inte pa att Brookfields har nagon graddfil hos AF dar det ersatter en stulen Daytona med en ny. Utan att det ar reda pengar som utbetalas.
Sluta killgissa. Det står på deras webbplats och ovan i tråden.
 
Topp