• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Budapest - do´s & don´ts?

Jag var där i helgen, riktigt najs!

De större butikerna på Andrassy utca (alldeles bredvid vårt hotell K+K som säkert varit 4,5 stjärnigt en gång i tiden...) :
Breitlings butik var tömd på klockor, kanske flytt på g?
Omega-butiken var ok, provade några klockor men de erbjöd ingen katalog eller nånting sånt.
Hos Rolex erbjöds man kaffe medan man provade. Fick dessutom prova en av säljarnas egen Explorer 114270 för att jämföra mot 39mm. En katalog och ett välkommen tillbaka.

Vintage:
Det mesta man hittar är ryssklockor på marknadsbord eller i allmänna 2nd-hand butiker.
På BAV och nån annan juvelerare på turistgatan fanns lite dyrare vintage-ur som typ PP och VC.
10 óra 10 på Wesselenyi utca var en liten butik jag hade sniffat upp innan vi åkte, och det var ett mycket trevligt besök! Skrev lite utförligare i trådarna om vintagebutiker IRL och på nätet.

Barer och restauranger:
Doblo wine bar var helt ok, lite roliga ostar och gott vin. Levande musik som tyvärr var lite påträngande i sina försök att sälja skivor.
Simpla Kert var som nån tidigare sa riktigt trevligt! Den största och mest kända ruinbaren i judiska distriktet. Stället kryllar av loppisfynd som blandats ihop på ett så smaklöst sätt att det blir kul.
Csendes är en krog med ok drinkpriser och en mysig uteservering vid en park.
Borssó Bistro, restaurang med blandning av ungerskt och franskt. Provade inte avsmakningsmenyn, men oxkinden var mör och fin. Trevlig lokal och personal.
På Menza tog jag en god ankburgare med gorgonzola. Populärt, så boka bord om ni ska dit.

Inget Budapest utan bad i varma källor, och eftersom det var sol och 30 grader varmt valde vi Széchenyi som har utomhusbassäng.

Jag gillade helt klart judiska distriktet bäst, den lugna stämningen, innergårdsbarer med backpackers, trevliga restauranger mm. Turistgatan Vaci utca hade lika gärna kunnat vara Drottninggatan en solig dag.

Grymt lätt förresten att ta sig runt med lokaltrafik!

Besök gärna butiken Vass shoes
Ligger på en tvärgata utmed gågatan.
Vad är det som är så bra med den?
Detta med huruvida någonting är dyrt är ju alltid relativt (jag har t ex sen länge totalt tappat uppfattningen om vad som är dyrt när det gäller skor:D), men man hittar iaf inte handrandsydda (och knappt ens randsydda) skor med den kvaliteten hos många andra RTW-skotillverkare, och definitivt inte i den prisklassen (så, mycket "pang för pengen" som man brukar säga:)).
Väldigt flexibla MTO-möjligheter också.
emoji106.png

Jag gillar ju också utseendet på de klassiska ungerska skorna, så där är ett subjektivt plus från min sida (förstår att denna stil inte är för alla, men de erbjuder också mer "vanliga" läster/modeller).

På bild mina Vass på den för den ungerska skotraditionen typiska Budapesterlästen, med goysersömn och dubbel lädersula.
Skulle också vilja tipsa om att besöka två andra skotillverkare som inte får lika mycket uppmärksamhet som Vass:
Buday och Rozsnyai (har ingen erfarenhet av dessa men skulle definitivt passa på att besöka dem om jag hängde i Budapest!)
00000000000000000000000000000000000000000000000000000003.jpg
00000000000000000000000000000000000000000000000000000009.jpg
00000000000000000000000000000000000000000000000000000041.jpg

Senast ändrad:
Sparkar liv i denna tråd igen. Drar ner om ett par dagar. Några andra tips som inte nämnts i tråden innan?
Alla förslag är välkomna :)

Tillbaka
Topp