• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Budget 85000:- Vilket ur hade ni köpt?

Portofino

Silver
Jag har ställts framför ett ganska angenämt problem. Jag kommer inom kort ha en budget på 85-90000:- att lägga på ett ur. Frågan är naturligtvis vilket ur? Nytt? Begagnat? Som det ser ut nu tittar jag på Daytona s/s, beg iwc big pilot eller beg AP Royal oak. Vad hade ni tagit?

/ Patrik

Portofino skrev:
Jag har ställts framför ett ganska angenämt problem. Jag kommer inom kort ha en budget på 85-90000:- att lägga på ett ur. Frågan är naturligtvis vilket ur? Nytt? Begagnat? Som det ser ut nu tittar jag på Daytona s/s, beg iwc big pilot eller beg AP Royal oak. Vad hade ni tagit?

/ Patrik

Jag hade nog i alla fall övervägt den här klockan http://www.klocksnack.se/viewtopic.php?f=4&t=4356 :D

Edit: Såg att du själv nämnde den

Edit 2: Tips, lägg tråden under Diskussion så kommer du nog få fler svar.

Jobbigt problem! Hade sneglat på en vittavlad Daytona (föredrar tavlan på de med Zenith-verken, men den nya är ruskigt snygg också) eller en AP RO. Precis som du är inne på.

Några frågor för att kunna ge ett lite bättre riktat svar:
1. Vad har du för ur sedan tidigare
2. Vad är det du behöver komplettera med (vid vilket tillfälle känner du mest att din nuvarande klocklåda inte riktigt har något att erbjuda eller inte är helt komplett), vardagsklocka, finmiddag, helgklocka eller allround?
3. Hur klär du dig? Alltså i stort, skall klockan användas till skjorta/kostym, vardagsskjorta, t-shirt eller hoodie

Mvh
/Max

Någon admin, exempelvis @Daviden får gärna flytta denna tråd till rätt forumdel. Mvh forumpolisen

Rber skrev:
Jobbigt problem! Hade sneglat på en vittavlad Daytona (föredrar tavlan på de med Zenith-verken, men den nya är ruskigt snygg också) eller en AP RO. Precis som du är inne på.

+1 zenith-versionen är ruskigt snygg!

Utan att veta riktigt vad du har eller söker så hade jag nog slagit till på två begagnade istället för en lite fetare.

Typ en Sub och en PAM 0024.

Annars är ju Daytonan ett jävligt snyggt val men jag tycker det är kul med lite variation.

max skrev:
Några frågor för att kunna ge ett lite bättre riktat svar:
1. Vad har du för ur sedan tidigare
2. Vad är det du behöver komplettera med (vid vilket tillfälle känner du mest att din nuvarande klocklåda inte riktigt har något att erbjuda eller inte är helt komplett), vardagsklocka, finmiddag, helgklocka eller allround?
3. Hur klär du dig? Alltså i stort, skall klockan användas till skjorta/kostym, vardagsskjorta, t-shirt eller hoodie

Mvh
/Max

Jag tillhör ju en av dessa hopplösa som bara flippar mina ur konstant. Har haft allt ifrån reverso, carrera, superocean heritage till idag då bruksklockan är en PAM111. Har en sub också 114060 som strax är på väg ut (kommer inom kort upp på köp/sälj :) ) Sedan så tillhör jag kategorin lite som kör min grej oavsett. Dvs skulle kunna köra en iwc big pilot till smoking utan problem. Men jag är nog ute efter en mer allroundklocka.

/ Patrik

Hade köpt två.
En Rolex GMT II C och en Reverso Grande Taille.

Begagnat får du dessa för 85 ganska precis.

Kika på JLC ultra thin 39mm med månfas... Herregud, där börjar det rycka ordentligt i baguetten!

En väldigt trevlig budget.

Jag hade inte köpt en AP 15400. Varför inte? För att 15300 både är billigare och snyggare.

masterkiller skrev:
Jag hade lätt köpt AP ROO Divern som ligger på K&S nu från Micki på Dreamwatch....

Högt pris, och polerad..

Just 85000-110000 är ett svårt intervall om man inte är intresserad av en röd Sub, tycker jag. Jag hade antingen sparat ett tag till eller köpt två klockor i det betydligt lättare intervallet 35000-50000 kr.

Håller verkligen med david här!
Jag personligen skulle välja AP:n av de tre (hade precis som vaniljglass tagit den lite mindre 15300 men det är ju en smaksak), eller en röd 1680 om valet var fritt, lite mer charm och personlighet.
Men från beskrivningen så låter det lite som att daytonan skulle passa dig bättre än ap?
Svårt att säga, förstår vilka kval du brottas med!
Personligen hade som sagt jag valt mellan röd 1680, AP 15300 eller att splitta summan.
Inte till någon hjälp alls men önskar dig iaf stort lycka till i jakten!

David skrev:
Just 85000-110000 är ett svårt intervall om man inte är intresserad av en röd Sub, tycker jag. Jag hade antingen sparat ett tag till eller köpt två klockor i det betydligt lättare intervallet 35000-50000 kr.

+1, hade sparat ett tag till och köpt en 116618 eller en 116528 :D

För mig går både AP och IWC Pilot bort pga bristande vattentäthet. AP:n är dessutom dyr att serva och repkänslig. En riktig modeklocka. ;)

En Daytona är helrätt! Har en vit själv och är kanonnöjd.

Om man skulla använda förnuftet så är nog en Daytona i stål ett bra val (och så får du lite pengar över). Klassiker som är robust och bra och skulle man tröttna så är den lätt att sälja och har ett väldigt bra andrahandsvärde.

Ett annat förnuftigt val är ju att, som någon tog upp ovan,m köpa en dress watch och en vardagsklocka. En Rolex sportmodell (kanske en Sub 1680 icke-röd, en Milgauss, 1675, kanske en Seadweller?) så har du pengar också över till en beg fin JLC Reverso. Personligen skulle jag mycket hellre ha en vanlig 1680 (icke-röd OCH en JLC Reverso GT, än ENDAST en identisk 1680 förutom en pytteliten text i annan färg (dvs röd), men det är väl en smaksak. Personligen tycker jag den vita är snyggare, och får man den dessutom till ett pris som är så mkt bättre att man kan får in en JLC (en väldigt trevlig dress watch) så är det utifrån mina preferenser en no brainer.

Skulle jag satsat med hjärtat så hade det nog blivit ngn Rolex i 18k eller en Daytona 18k med rem eller en IWC Portuguese 5001 i 18k (den där med lång power reserve).

Re: Sv: Budget 85000:- Vilket ur hade ni köpt?

Rolex DD i vitguld. Underbart fin och flyger lite under radarn!

Jag hade nog kunmat lägga 100k för ngt jag var nöjd med men en beggad stål Daytona med vit tavla från '09 känns som den kan hålla i tusen år och funkar till vardags då den ör sportigare slaget.

Pateks chronografer för 2-300k kr känns junlite överdrivet. Även lägga 95k för en ny Daytona tar emot lite. Köper hellre aldrig en helt ny bil. En ny Nissan GTR 550 hk för 1 miljon eller en 997 Turbo PDK ett år gammal för 800k som håller värdet mkt bättre än en GTR :) Typ som breitling vs Rolex i andrahandsvärde

vaniljglass skrev:
En väldigt trevlig budget.

Jag hade inte köpt en AP 15400. Varför inte? För att 15300 både är billigare och snyggare.

masterkiller skrev:
Jag hade lätt köpt AP ROO Divern som ligger på K&S nu från Micki på Dreamwatch....

Högt pris, och polerad..

Ursäkta min novis, men vad är skillnaden mellan 15300 och 400? Förutom storleken då. Går 15300 ens att få tag på längre?

Tillbaka
Topp