• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bukowskis Important Timepieces 26/10

29% osålt. Hade spontant gissat på att det skulle vara hälften. Sänkte de ett gäng utrop innan auktionen?
Med tanke på 22,5 procent ytterligare blir det "dyrt". Den ena hulken åter och den andra för 200 som blir 245. 2017 var det väl. Kan vi inte hitta en sådan på KS något billigare? Min Ranchero i våras var ju inte heller så bra pris men jag tog den ändå för jag ville så gärna ha den men 22 + 22,5 procent är ju gränsfall. Men det är klart - jag använder den rätt mycket. Överlag så tycker jag nog att denna gång var det nog rätt övervärderat. Värderare och säljare som kanske levde kvar i den prisnivån vi såg i våras. Det har hänt en del sedan dess😎 Nu väntar bingen 💤😴

Tror inte det.

Nautilus-hysterin har iaf lagt sig. Hade redan kommit ned på Klockkvaliteten i våras, med två på ca 1 mille i slag, men nu inte ens nära. I övrigt tror jag det var Jälmers Ur som ropade hem den vita då och lade upp för 1,8 mille. Fortfarande osåld och nu lär det inte bli lätt att räkna hem. Men C24 värderar dom glatt till 1,5 😂✌🏻

Lite förvånad att andra Hulken såldes.
Det ligger ju en likadan på LW för 1 mille. Några år äldre med so what. Det ser i vart fall ut som det är samma referens. Jälmers får nog kränga på ordentligt - den enes bröd osv. 💸

Skräll 🙄
Screenshot_20221026_213145.jpg
Skönt att den inte såldes. Hade knappt vågat använda min om den gått för utrop 😜👍🙏🏻

Den hade knappast bud. Då börjar de ofta på första budet under reserve. Den hade troligtvis sålt på 90 om något lockats att buda.
I Tudortråden verkar det i alla fall som att fler än jag uppmärksammade att det lagts ett bud på 85k på den men att beloppet var för lågt för att säljas så att det blev återrop. @Ernesto kanske kan bringa klarhet i om den fick bud på 85k?

Den hade knappast bud. Då börjar de ofta på första budet under reserve. Den hade troligtvis sålt på 90 om något lockats att buda.
Ok, tack, det är alltså så det fungerar. Har undrat över det där, då jag förvånades över att vissa fick bud.

Visste inte att det är ok att ”trigga igång” bud på det sättet. Jag har (naivt) trott att det varit ”auktionsrävar” som tycker det är kul att buda, som vet vad reservationspris är, och budar bara för att. Alternativt bekanta till säljaren.

Allt som gick osålt presenteras på samma sätt. Ibland lägre beroende på vad reservationspriset är. Har man inget reservationspris så börjar man så lågt så att man är säker på att få igång budgivning. Sällan att man börjar långt under reservationspriset och budar upp för att objektet ändå ska gå osålt. Auktionshuset är fria att göra som de vill för att sälja.

I Tudortråden verkar det i alla fall som att fler än jag uppmärksammade att det lagts ett bud på 85k på den men att beloppet var för lågt för att säljas så att det blev återrop. @Ernesto kanske kan bringa klarhet i om den fick bud på 85k?
Problemet är väl att även säljaren får betala provision💰 Det blir ju liksom inget kvar om det är 15 procent + "fotografiprocent"👎 Blir det 37,5 procent? Det verkar ju helt osannolikt att en dinka för 1 mille ger B 375 lax. Jag måste ge B en eloge för att de lyckats⛄

Problemet är väl att även säljaren får betala provision💰 Det blir ju liksom inget kvar om det är 15 procent + "fotografiprocent"👎 Blir det 37,5 procent? Det verkar ju helt osannolikt att en dinka för 1 mille ger B 375 lax. Jag måste ge B en eloge för att de lyckats⛄
Nja. De sålde för 12msek vilket blir 9.6 millar hammer. 15% av det är 1.44msek i säljprovision om ingen förhandlat lägre. Lägg till köparprovisionen på 2.4 miljoner så är deras intjäning 3.84msek på hela auktionen. Det blir nog inga jättesummor kvar när du tar bort kostnaderna. De jobbar trots allt året runt för att ragga objekt till två auktioner per år. Inte ens säker på att det bär sig när de ska ha så mycket osålt som de hade igår.

Som säljare är det sällan värt att sälja på auktion om man inte har objekt som är svåra att prissätta på marknaden. Det är ruggigt dyrt att bara få 85’ kvar av en klocka som med avgift säljer för 125’. Då är handlare klart billigare väg om man inte kan/vill sälja själv.

Nja. De sålde för 12msek vilket blir 9.6 millar hammer. 15% av det är 1.44msek i säljprovision om ingen förhandlat lägre. Lägg till köparprovisionen på 2.4 miljoner så är deras intjäning 3.84msek på hela auktionen. Det blir nog inga jättesummor kvar när du tar bort kostnaderna. De jobbar trots allt året runt för att ragga objekt till två auktioner per år. Inte ens säker på att det bär sig när de ska ha så mycket osålt som de hade igår.
Att det blir osålt är väl ändå något att fundera över tillsammans med säljare. Vi kan ju köpa en Hulk nu på KS för 229. Att då betala 245 igår är ju märkligt! Säljaren kanske får 180. Men det är som det är. 🏌🏼‍♂️

Att det blir osålt är väl ändå något att fundera över tillsammans med säljare. Vi kan ju köpa en Hulk nu på KS för 229. Att då betala 245 igår är ju märkligt! Säljaren kanske får 180. Men det är som det är. 🏌🏼‍♂️
Ja. De har inte haft koll och har inte klarat av att förhandla med säljare. Jag misstänker att de tvingas gå med på höga utrop för att säljare ska lämna in klockor till dem. Personligen är jag förvånad att så mycket trots allt sålde då utropen var så höga som de var. Man är ibland bra nyfiken på vem som köper. :)

Det sagt så är det svårt att sälja på auktion i en fallande marknad. De tar ibland in klockorna långt i förväg och har svårt att ta höjd för framtidens lägre priser. Det är dock en utmaning som alla auktionshus står inför i dagens läge. Nu har de enbart kostnader på den tredjedel som de inte sålt.

Ja. De har inte haft koll och har inte klarat av att förhandla med säljare. Jag misstänker att de tvingas gå med på höga utrop för att säljare ska lämna in klockor till dem. Personligen är jag förvånad att så mycket trots allt sålde då utropen var så höga som de var. Man är ibland bra nyfiken på vem som köper. :)

Det sagt så är det svårt att sälja på auktion i en fallande marknad. De tar ibland in klockorna långt i förväg och har svårt att ta höjd för framtidens lägre priser. Det är dock en utmaning som alla auktionshus står inför i dagens läge. Nu har de enbart kostnader på den tredjedel som de inte sålt.
Det är tuffa tider för att citera Gyllene tiders " Finn fem fel". Nu får vi ju t.ex. komma in på kölista hos Rolex AD😎 Snart köper vi över disk oavsett hur vi är klädda.

Klubbad för 70k, får väl anses som ett bra pris eller?​

IWC, Schaffhausen, Pilots Classic, kronograf, ca 2008.​

IWC, Schaffhausen, Pilots Classic, kronograf, ca 2008. IWC, Schaffhausen, Pilots Classic, kronograf, ca 2008. IWC, Schaffhausen, Pilots Classic, kronograf, ca 2008. IWC, Schaffhausen, Pilots Classic, kronograf, ca 2008. IWC, Schaffhausen, Pilots Classic, kronograf, ca 2008. IWC, Schaffhausen, Pilots Classic, kronograf, ca 2008. IWC, Schaffhausen, Pilots Classic, kronograf, ca 2008. IWC, Schaffhausen, Pilots Classic, kronograf, ca 2008. IWC, Schaffhausen, Pilots Classic, kronograf, ca 2008. IWC, Schaffhausen, Pilots Classic, kronograf, ca 2008.
IWC, Schaffhausen, Pilots Classic, kronograf, ca 2008.
Storlek: 42 mm
Material: 18K roséguld
Urverk: automatisk, caliber 79320
År: cirka 2008
Glas: safirglas
Armband: läderband, originalspänne i 18K roséguld
Ibland är det billigt att köpa saker på auktion. Många handlare köper och kan sedan sälja vidare med liten marginal. Denna känns väl spontant bra som köpare även om jag inte har en aning om vad dessa ska kosta på andrahandsmarknaden. Säljaren är nödvändigtvis inte lyrisk med de 61 som han nu får i handen.

+7% i priskillnad, om inte jag räknat fel med min usla matte. Men man får ju då en annan trygghet i att köpa från ett känt auktionshus jämfört att köpa från en privatperson. Hur mycket det är värt är väl från person till person, men många betalar nog gärna extra för det istället för att nödvändigtvis få bästa dealen.

Själv är jag väldigt nyfiken på hur motiveringen för värderingen på den så kallade NOS Black Bay för 100-120k gick till. Var kom den summan från?

+7% i priskillnad, om inte jag räknat fel med min usla matte. Men man får ju då en annan trygghet i att köpa från ett känt auktionshus jämfört att köpa från en privatperson. Hur mycket det är värt är väl från person till person, men många betalar nog gärna extra för det istället för att nödvändigtvis få bästa dealen.

Själv är jag väldigt nyfiken på hur motiveringen för värderingen på den så kallade NOS Black Bay för 100-120k gick till. Var kom den summan från?
Skulle KS vara osäkert😎 Det menar du väl ändå inte? KS dinkan är ju dessutom nyare = mer garanti. 229 är ju utgångspriset. Just nu ligger det en på Blocket för 180 - dock med säljare som inte identifierat sig med bankid. Jag förstår dock hur du menar. Den andra summan kom nog från säljaren, som troligen inte var från planeten jorden😀

Skulle KS vara osäkert😎 Det menar du väl ändå inte? KS dinkan är ju dessutom nyare = mer garanti. 229 är ju utgångspriset. Just nu ligger det en på Blocket för 180 - dock med säljare som inte identifierat sig med bankid. Jag förstår dock hur du menar. Den andra summan kom nog från säljaren, som troligen inte var från planeten jorden😀
Men är väl självklart att det ska vara dyrare via erkänt auktionshus eller duktig gråhandlare. Kostnader för löner åt kunnig personal, lokal, marknadsföring, egen vinst som företagare vs en glad privatperson som säljer

Tillbaka
Topp