• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bukowskis röda Speedmaster

Jag fick välja; 20 papp utan länk, 22 med. Jag valde med länk. :D
red.JPG

Jag var precis på Bukowskis Speedmaster 60-års jubileum. Talade med Omegas historiker Petros Protopapas bla om Ultraman versionen. Han berättade att den orangea visaren är framtagen just för denna modell. Att tavlans lume är av annan blandning som gör att den åldras mer rödbrun samt att tavlan har en speciell beläggning/yta som gör dem blankare (?) som kan ses om man låter ljus falla in från sidan. Han hade ännu inte hunnit titta på Bukowskis klocka men skulle göra det.
Några andra intressanta Speedys
IMG_3564.JPG
IMG_3553.JPG

Jag var precis på Bukowskis Speedmaster 60-års jubileum. Talade med Omegas historiker Petros Protopapas bla om Ultraman versionen. Han berättade att den orangea visaren är framtagen just för denna modell. Att tavlans lume är av annan blandning som gör att den åldras mer rödbrun samt att tavlan har en speciell beläggning/yta som gör dem blankare (?) som kan ses om man låter ljus falla in från sidan. Han hade ännu inte hunnit titta på Bukowskis klocka men skulle göra det.
IMG_3564.JPG
IMG_3553.JPG
Kul info! Trodde bara det var visaren och serienummerintervallet som skvallrade om att de kunde vara rätt. Petros verkar vara en riktigt härlig nörd!

IMG_3564.JPG
IMG_3553.JPG
Jaha, vad bra. Då borde det vara ganska lätt att se att det är en riktig ultraman.

Tror personligen att både Moonwatch Only och Fratellowatches har rätt när de anger ett visst serienummerintervall och år för Ultramans. Skulle vara bra med ett "Extract of the Archives" för klockan, står det där att den levererades med orange chrono-visare så blir det någonting för MO och Fratellowatches att bita i :) Skulle själv aldrig köpa den som en Ultraman då den allmänna uppfattningen i Speedy-kretsar är just det med serienummer och år! Men det är klart, om Petros Protopapas kommer fram till att det är en äkta Ultraman så kan den säkert bli accepterad som just en Ultraman :)
[edit] Ooops, trodde att jag svarade i Speedmaster-tråden där jag hade ett inlägg om att jag inte trodde att det var en äkta Ultraman pga. serienummer och angivet år... Utan den post:en så blir mitt inlägg lite förvirrande ser jag :(

Senast ändrad:
Tror personligen att både Moonwatch Only och Fratellowatches har rätt när de anger ett visst serienummerintervall och år för Ultramans. Skulle vara bra med ett "Extract of the Archives" för klockan, står det där att den levererades med orange chrono-visare så blir det någonting för MO och Fratellowatches att bita i :) Skulle själv aldrig köpa den som en Ultraman då den allmänna uppfattningen i Speedy-kretsar är just det med serienummer och år!
men står det verkligen i extract ens på de som är rätt?

men står det verkligen i extract ens på de som är rätt?
Tja, om det i extract:et står ett serienummer inom det kända intervallet, att klockan är producerad under 1968 samt att den levererats med orange chronograf visare så skulle jag känna mig trygg om att det är fråga om en äkta Ultraman :) I Fratellowatches artikel https://www.fratellowatches.com/speedmaster-ultraman/ så finns en bild på ett extract, dock med serienumret dolt, där det står att klockan levererats med orange chrono visare. Om det för en klocka med serienummer utanför intervallet, inte producerad 1968 men det står att den är levererad med orange chronograf visare så vete f-n, är det då en Ultraman eller en "145.012-67 med orange chronograf visare"? Intressant frågeställning tycker jag :D

Jo den där är nog ett kap för 20k.
Men du länkade ovan till denna MKIII! :D

IMG_3613.PNG
Nää, jag tog skärmdumpen efter att ha klickat på länken i min ursprungspost, därav "The selected item is no longer available" på din bild ovan. Men jag vet att det inte alltid går att se avslutade auktioner så lätt när man kollar i mobilen :)

Nää, jag tog skärmdumpen efter att ha klickat på länken i min ursprungspost, därav "The selected item is no longer available" på din bild ovan. Men jag vet att det inte alltid går att se avslutade auktioner så lätt när man kollar i mobilen :)
Haha, ja då är jag med! 20 är grymt bra om det är en äkta Ultraman.

Jo den där är nog ett kap för 20k.
Men du länkade ovan till denna MKIII! :D

IMG_3613.PNG
Lustigt men jag får samma som @Rozzy :)
Om den är en äkta ultraman är ju priset helt löjligt! Det är det nästan oavsett (om det är en äkta vanlig pre-Moon)

Lustigt men jag får samma som @Rozzy :)
Om den är en äkta ultraman är ju priset helt löjligt! Det är det nästan oavsett (om det är en äkta vanlig pre-Moon)
Mm, det är något tjall på ebay-länkar ibland... Men jag läste faktiskt sen att snubben som sålde inte släppte den för det priset. Han fick tydligen sjukt många bud efter avslutad auktion :D

Shit, får man göra så...?
Jag är av uppfattningen att man får stå sitt kast om man säljer på auktion...
Moraliskt är det ju förkastligt, men säljaren kan alltid hävda att objektet inte är till salu på grund av att det blivit skadat i hanteringen. Då gäller det naturligtvis att denne säljer exempelvis uret diskret/privat så att eventuella entusiaster inte får vetskap om det moraliska förfallet. Hamnar det på en annan publik auktion kommer ju säljaren att få riktigt dåligt rykte. :pompus:

Tja, om det i extract:et står ett serienummer inom det kända intervallet, att klockan är producerad under 1968 samt att den levererats med orange chronograf visare så skulle jag känna mig trygg om att det är fråga om en äkta Ultraman :) I Fratellowatches artikel https://www.fratellowatches.com/speedmaster-ultraman/ så finns en bild på ett extract, dock med serienumret dolt, där det står att klockan levererats med orange chrono visare. Om det för en klocka med serienummer utanför intervallet, inte producerad 1968 men det står att den är levererad med orange chronograf visare så vete f-n, är det då en Ultraman eller en "145.012-67 med orange chronograf visare"? Intressant frågeställning tycker jag :D
Före jag skrev mitt inlägg i Speedmaster-tråden så mailade jag Bukowskis och frågade om det verkligen var en Ultraman de auktionerade ut då serienumret ej stämde med de vedertagna "Ultramännens" samt att de angav att klockan tillverkats "ca. 1967" (det allmänt erkända året är 1968, om det är en Ultraman så borde väl Bukowskis skrivit det året?), jag har inte fått något svar ännu och objektbeskrivningen innehåller fortfarande ordet "Ultraman"... Trodde Bukowskis var ett seriöst företag... Vågar nog aldrig köpa en vintage klocka därifrån som jag inte har hygglig kunskap om, svagt av dem tycker jag :grumpy: Tråkigt om priset sticker iväg och den stackaren som köper den tror att det är en Ultraman... Tog en titt till på klockan, lite svårt att se men Omega symbolen på tavlan ser inte ut som en Applied Metal Logo (AML) tycker jag... Förmodligen en synvilla då ingen som ser klockan IRL skulle kunna missa det! Det klockan nu är uppe i, 76k inkl slag är väl lite i överkant för en 145.012-67 i "bruksskick"?

Landade ganska exakt på 100.000kr med klubbavgift.
IMG_0329.PNG
Mycket med 102900 SEK (slagavgiften är väl 22.5% hos Bukowskis?) för en 145.012-67 med orange chrono-visare. Hoppas den person som köpte den är medveten om den allmänt vedertagna definitionen av vad som är en Ultraman (jag tänker på vad som står i Moonwatch Only samt i Fratellowatches artikel).

Före jag skrev mitt inlägg i Speedmaster-tråden så mailade jag Bukowskis och frågade om det verkligen var en Ultraman de auktionerade ut då serienumret ej stämde med de vedertagna "Ultramännens" samt att de angav att klockan tillverkats "ca. 1967" (det allmänt erkända året är 1968, om det är en Ultraman så borde väl Bukowskis skrivit det året?), jag har inte fått något svar ännu och objektbeskrivningen innehåller fortfarande ordet "Ultraman"... Trodde Bukowskis var ett seriöst företag... Vågar nog aldrig köpa en vintage klocka därifrån som jag inte har hygglig kunskap om, svagt av dem tycker jag :grumpy: Tråkigt om priset sticker iväg och den stackaren som köper den tror att det är en Ultraman... Tog en titt till på klockan, lite svårt att se men Omega symbolen på tavlan ser inte ut som en Applied Metal Logo (AML) tycker jag... Förmodligen en synvilla då ingen som ser klockan IRL skulle kunna missa det! Det klockan nu är uppe i, 76k inkl slag är väl lite i överkant för en 145.012-67 i "bruksskick"?

Håller med om att det är ett svårbedömt objekt men nog är det en applied logo allt.

Tillbaka
Topp