• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bukowskis röda Speedmaster

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Mycket med 102900 SEK (slagavgiften är väl 22.5% hos Bukowskis?) för en 145.012-67 med orange chrono-visare. Hoppas den person som köpte den är medveten om den allmänt vedertagna definitionen av vad som är en Ultraman (jag tänker på vad som står i Moonwatch Only samt i Fratellowatches artikel).
Utan länk dessutom! Men jag antar att man får vara nöjd med ett perlon!:)
 

Hasse Varg

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Utan länk dessutom! Men jag antar att man får vara nöjd med ett perlon!:)
Kanske dags för mig att sälja min 67:a som är i mycket bättre skick än Bukowskis, har 1039/516 länk och är nyservad (dec 2016). Borde bli uppåt 125k, men den saknar tyvärr orange chrono-visare så den är väl inte värd så mycket antar jag :)
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Kanske dags för mig att sälja min 67:a som är i mycket bättre skick än Bukowskis, har 1039/516 länk och är nyservad (dec 2016). Borde bli uppåt 125k, men den saknar tyvärr orange chrono-visare så den är väl inte värd så mycket antar jag :)

Dra av 100' så tar jag den!

[Din är snuskigt bra - jag är arg att den inte sitter på min handled!]
 

Vasuri

Breitling
Före jag skrev mitt inlägg i Speedmaster-tråden så mailade jag Bukowskis och frågade om det verkligen var en Ultraman de auktionerade ut då serienumret ej stämde med de vedertagna "Ultramännens" samt att de angav att klockan tillverkats "ca. 1967" (det allmänt erkända året är 1968, om det är en Ultraman så borde väl Bukowskis skrivit det året?), jag har inte fått något svar ännu och objektbeskrivningen innehåller fortfarande ordet "Ultraman"... Trodde Bukowskis var ett seriöst företag... Vågar nog aldrig köpa en vintage klocka därifrån som jag inte har hygglig kunskap om, svagt av dem tycker jag :grumpy: Tråkigt om priset sticker iväg och den stackaren som köper den tror att det är en Ultraman... Tog en titt till på klockan, lite svårt att se men Omega symbolen på tavlan ser inte ut som en Applied Metal Logo (AML) tycker jag... Förmodligen en synvilla då ingen som ser klockan IRL skulle kunna missa det! Det klockan nu är uppe i, 76k inkl slag är väl lite i överkant för en 145.012-67 i "bruksskick"?

Jag ställde samma frågor till dem utan att få vettiga svar. Tycker också att Bukowskis omgående efter att ha fått in klockan borde ha kontaktat Omega för "extract of the archives" isynnerhet då serienumret inte föll inom den strikta 3000 enhetsramen och för att det kändes som om den oranga sekundvisaren var en aning för kort. En kortare orange visare kan tyda på att den tagits från en Mark II racing dial eller från en Chronomaster. Från Bukowskis sida sades det att man inväntade intyget från Omega.....
Jag hoppas att jag harbfel och att köparen fick valuta för sina 100 000+ kronor.
 

Hasse Varg

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Jag ställde samma frågor till dem utan att få vettiga svar. Tycker också att Bukowskis omgående efter att ha fått in klockan borde ha kontaktat Omega för "extract of the archives" isynnerhet då serienumret inte föll inom den strikta 3000 enhetsramen och för att det kändes som om den oranga sekundvisaren var en aning för kort. En kortare orange visare kan tyda på att den tagits från en Mark II racing dial eller från en Chronomaster. Från Bukowskis sida sades det att man inväntade intyget från Omega.....
Jag hoppas att jag harbfel och att köparen fick valuta för sina 100 000+ kronor.
Jag håller helt och hållet med dig! Jag tycker också att chrono-visaren är aningen för kort, var dock osäker på om det var en synvilla eller ej. På Bukowskis klocka så når den inte ner helt över "12" i underliggande sub-dial vilket den ser ut att göra i Fratellowatches artikel (samt även i MWO om jag inte minns fel). Tyvärr så är jag övertygad om att det inte är en Ultraman som sålts :( Enda trösten för köparen är väl att en äkta Ultraman kostar mycket mer, har för mig att jag läste på OF om en som hade gått för drygt 22000 USD... Lite dyrt dock med 102k SEK för en 145.012-67 även om man råkar ligga på en tritium chrono-hand... Tvivlar starkt på att något intyg kommer att komma från Omega, skulle det komma ett sådant så vänder det väl upp-och-ner på hela Speedy-världen, värdena på Ultraman Speedys kommer väl att minska om det visar sig finnas klockor utanför serieintervallet som kanske tom. har kortare chrono-visare än vad man tidigare trott! Tillåt mig att tvivla... Skulle jag köpa en Ultraman så måste följande gälla: serienummer inom det erkända intervallet, chrono-visare av korrekt längd samt givetvis ett "Extract of the archives" som anger att klockan levererats med orange visare och att den tillverkats under 1968 :D
 

Kamelen

Cartier
Jag ställde samma frågor till dem utan att få vettiga svar. Tycker också att Bukowskis omgående efter att ha fått in klockan borde ha kontaktat Omega för "extract of the archives" isynnerhet då serienumret inte föll inom den strikta 3000 enhetsramen och för att det kändes som om den oranga sekundvisaren var en aning för kort. En kortare orange visare kan tyda på att den tagits från en Mark II racing dial eller från en Chronomaster. Från Bukowskis sida sades det att man inväntade intyget från Omega.....
Jag hoppas att jag harbfel och att köparen fick valuta för sina 100 000+ kronor.


Tycker ni verkligen att auktionshus skall beställa intyg av producenter? Är det något som skall ligga på deras arbetsuppgift
personligen tycker jag att det ligger på säljaren,.
Tycker personligen att som köpare har man ett ansvar att undersöka objektet och det tar ca 2 minuter på google att inse att detta objekts beskrivning stämmer ej.
Personligen saknar jag tiden innan distansköpslagen då allt ansvar låg på köparen och misstag kostade pengar, då var folk ej så snabba på att bjuda på objekt de ej besiktigat och ej förstod sig på.
Auktionshus skall betraktas som en beg bilhandlare det har historien visat oss,även om de försöker ge sken av något annat.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tycker ni verkligen att auktionshus skall beställa intyg av producenter? Är det något som skall ligga på deras arbetsuppgift
personligen tycker jag att det ligger på säljaren,.
Tycker personligen att som köpare har man ett ansvar att undersöka objektet och det tar ca 2 minuter på google att inse att detta objekts beskrivning stämmer ej.
Personligen saknar jag tiden innan distansköpslagen då allt ansvar låg på köparen och misstag kostade pengar, då var folk ej så snabba på att bjuda på objekt de ej besiktigat och ej förstod sig på.
Auktionshus skall betraktas som en beg bilhandlare det har historien visat oss,även om de försöker ge sken av något annat.
Typ, men kallar man den en ultraman borde man nog ta ansvar för att det verkligen är en äkta?
 

Hasse Varg

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Tycker ni verkligen att auktionshus skall beställa intyg av producenter? Är det något som skall ligga på deras arbetsuppgift
personligen tycker jag att det ligger på säljaren,.
Tycker personligen att som köpare har man ett ansvar att undersöka objektet och det tar ca 2 minuter på google att inse att detta objekts beskrivning stämmer ej.
Personligen saknar jag tiden innan distansköpslagen då allt ansvar låg på köparen och misstag kostade pengar, då var folk ej så snabba på att bjuda på objekt de ej besiktigat och ej förstod sig på.
Auktionshus skall betraktas som en beg bilhandlare det har historien visat oss,även om de försöker ge sken av något annat.
Det jag tycker är att auktionshuset med sin klockkompetens måste inse att detta inte var en Ultraman och följaktligen inte nämna "Ultraman" alls i sin objektbeskrivning.
 

Kamelen

Cartier
Då det finns fel katalogiserade ur på alla klock auktioner även internationella som har kända experter så kan man ej kräva för mycket de svenska husen.
Det är standard med felkatalogiserade ur på alla de stora husen, ommålade tavlor som säljs som orginal för flera hundra tusen.

Människan som möter upp på intaget är oftast en yngre människa som är anställd på ekonomiska grunder och ej baserat på kunskap,det ligger inte i auktionshusens intresse att ha mycket kunnig personal då det öppnar dörrar för kreativitet.
Historiskt har en del av de mest kända människorna i den svenska auktionsvärlden fått sparken från tidigare jobb då de har sett möjligheter att utnyttja sitt jobb för privat vinning.
Bedömningen görs oftast med bildjämförelse i arkiv på tidigare såld vara och då blir det lätt fel speciellt med små detaljer.
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Jag håller helt och hållet med dig! Jag tycker också att chrono-visaren är aningen för kort, var dock osäker på om det var en synvilla eller ej. På Bukowskis klocka så når den inte ner helt över "12" i underliggande sub-dial vilket den ser ut att göra i Fratellowatches artikel (samt även i MWO om jag inte minns fel). Tyvärr så är jag övertygad om att det inte är en Ultraman som sålts :( Enda trösten för köparen är väl att en äkta Ultraman kostar mycket mer, har för mig att jag läste på OF om en som hade gått för drygt 22000 USD... Lite dyrt dock med 102k SEK för en 145.012-67 även om man råkar ligga på en tritium chrono-hand... Tvivlar starkt på att något intyg kommer att komma från Omega, skulle det komma ett sådant så vänder det väl upp-och-ner på hela Speedy-världen, värdena på Ultraman Speedys kommer väl att minska om det visar sig finnas klockor utanför serieintervallet som kanske tom. har kortare chrono-visare än vad man tidigare trott! Tillåt mig att tvivla... Skulle jag köpa en Ultraman så måste följande gälla: serienummer inom det erkända intervallet, chrono-visare av korrekt längd samt givetvis ett "Extract of the archives" som anger att klockan levererats med orange visare och att den tillverkats under 1968 :D

Vill du köpa en billig Certina! Du får den för 5600kr!:cigar::)

DSCF3843.JPG
 
Senast ändrad:

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Tja, jag får väl fundera på det lite? Om jag kan höja värdet på min Speedy med 25k så är väl 5600 en bra investering :D Vid närmare eftertanke så passar jag, men tack för erbjudandet :)
Självklart försökte jag vara lite lustig. En argonaut går väl för 700 på tratten:). Det är märkligt att en liten röd visare kan skapa så mycket rabalder. Att flytta en röd visare från ett enkelt ur till ett exklusivt och därmed ändra det ekonomiska förutsättningarna. Så enkelt om du har onda avsikter!:(
 
Senast ändrad:

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Självklart försökte jag vara lite lustig. En argonaut går väl för 700 på tratten:). Det är märkligt att en liten röd visare kan skapa så mycket rabalder. Att flytta en röd visare från ett enkelt ur till ett exklusivt och därmed ändra det ekonomiska förutsättningarna. Så enkelt om du har onda avsikter!:(
Ja, det är konstigt med de "ultraman" som jag sett de senaste dagarna som har varit från 61 resp 64. Inte ens i närheten av 68.
 
Topp