• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Förslag Bumpintervall samt notiser

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Bra med en dedikerad avdelning för detta 👍 Vad kan vara bättre att inleda med än att framföra det evigt återkommande förlslaget om längre intervall mellan möjligheten att bumpa sin annons 🙂

Det finns egentligen ingen vettig anledning till varför man inte åtminstone skulle införa en begränsning på en vecka. OBS, detta oavsett om det nu skulle gå att sortera efter nya inlägg eller som var på förslag att man har en speciell tråd som man kan klistra in och där nya annonser kommer upp i kronologisk ordning, det ska inte behövas.

Nummer två är att man ska få upp nya notiser Utan att man ska behöva uppdatera sidan. Det skedde per automatik tidigare men verkar ha fallit från nu.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Håller med och vill tillägga att nya notiser borde vara tydligare i notis-listan, mer likt som de var förut med annan färg jämfört med gamla notiser.
Det kanske även går att skräddarsy alternativen för att passa reaktionerna så att det t.ex. står "hejsam gillade ditt inlägg" istället för "hejsam har reagerat på ditt inlägg med: gilla".
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Kan man utgå från att det inte går att automatisera notiser i den här versionen av sidan då väldigt många har påpekat ändringen utan att det är åtgärdat samtidigt som väldigt mycket annat har korrigerats, varav många små små detaljer? (Vilket natutrligtvis också är toppen)

Det här skulle jag säga är en make it eller brake it-funktion och det skulle vara väldigt synd om det försvinner då det kommer minska trafiken och aktiviteten för varje medlem. Extremt få medlemmar kommer gå in och med tät frekvens uppdatera sidan vilket kommer ta bort chattkänslan från en diskussion och kommer ersättas med en mailkänsla om någon förstår vad jag menar med det.
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Det här skulle jag säga är en make it eller brake it-funktion och det skulle vara väldigt synd om det försvinner då det kommer minska trafiken och aktiviteten för varje medlem. Extremt få medlemmar kommer gå in och med tät frekvens uppdatera sidan vilket kommer ta bort chattkänslan från en diskussion och kommer ersättas med en mailkänsla om någon förstår vad jag menar med det.
Jag håller helt med. Det här är det enda jag på riktigt stör mig på med nya KS, för jag fick ett fullkomligt annorlunda användningsmönster, som jag verkligen inte är glad över. Jag hoppas innerligt att det är en bugg och inte by design, för det enda skälet jag kan se by design är att mönstret ska generera fler klick = fler visade annonser, och då vill jag inte vara med alls längre (jag betalar gärna för att slippa annonser helt).
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Tycker att allt bara är litet, rörigt och jobbigt på en mobiltelefon, och då kör jag ändå iPhone 11 Pro Max som inte direkt har en liten display. Orkar inte ens läsa notiserna, bortsett från det irriterande att de inte autouppdaterar, för allt är bara superliten grötig text. Det kanske kan införas val mellan "klassisk design" och "modern" eller något.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Jag håller helt med. Det här är det enda jag på riktigt stör mig på med nya KS, för jag fick ett fullkomligt annorlunda användningsmönster, som jag verkligen inte är glad över. Jag hoppas innerligt att det är en bugg och inte by design, för det enda skälet jag kan se by design är att mönstret ska generera fler klick = fler visade annonser, och då vill jag inte vara med alls längre (jag betalar gärna för att slippa annonser helt).

Ja, jag har också redan fått ett annorlunda användningsmönster. Nu när man väl ser att det har hänt något i X tråd är det ofta så pass sent efteråt att det inte längre känns relevant att svara. Jag hoppas verkligen inte att det beror på det du skriver om annonserna. Jag har betalat Premium hela tiden trots att det inte blev vad det utlovades, men jag tänker inte utöver det dessutom vara med och dra in annonsintäkter på bekostnad av användarvänligheten, då blir det en exit tyvärr för min del. (Som om någon nu skulle bry sig om det iofs ☺️ )
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Ser nu att det är samma på Uhrforum, (som har samma platform), som på KS, dvs man måste uppdatera webläsaren för att notiserna ska synas.

Oavsett vore det bra med ett förtydligande från @Hook eller @Leben om det är en teknisk omöjlighet eller ett aktivt val då väldigt många medlemmar har påpekat att ändringen har försämrat användarvänligheten.
 

hook

Prince Philip
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Ser nu att det är samma på Uhrforum, (som har samma platform), som på KS, dvs man måste uppdatera webläsaren för att notiserna ska synas.

Oavsett vore det bra med ett förtydligande från @Hook eller @Leben om det är en teknisk omöjlighet eller ett aktivt val då väldigt många medlemmar har påpekat att ändringen har försämrat användarvänligheten.

Vi undersöker det nu.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Verkar vara en add-on som tyvärr inte finns till XF2

Väldigt synd. Jag tror tyvärr att det kommer dra ner trafiken märkbart.

För egen del och även vad flera andra redan har skrivit, så går man in med längre intervall och dessutom med lägre aktivitet i trådarna då många notiser känns inaktuella att svara på mot tidigare. Som @Derix är inne på ovan öppnade man KS-fliken relativt omgående när det hade kommit nya notiser tidigare.
 
Senast ändrad:

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Nu minns jag inte exakt vilket funkton det avsåg, men @MattWServices skrev i en anna tråd att man i tidigare version hade använt sig av en tredjepartslösning för en feauture. Det kanske finns något som gör att man kan lösa det här problemet på liknande sätt?
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Väldigt synd. Jag tror tyvärr att det kommer dra ner trafiken märkbart.

För egen del och även vad flera andra redan har skrivit, så går man in med längre intervall och dessutom med lägre aktivitet i trådarna då många notiser känns inaktuella att svara på mot tidigare. Som @Derix är inne på ovan öppnade man KS-fliken relativt omgående när det hade kommit nya notiser tidigare.
Tidigare var jag ofta först på bollen med inlägg men nu är jag inte det. Kanske är en bra grej för mitt ego, men jag har helt klart fått ett annat beteendemönster som definitivt drar ned min upplevelse av KS. Trist.
 

Derix

Patek
2-Faktor
Finns det verkligen ingen lösning för notiser i realtid?

Efter att ha fått känna på det några dagar så måste jag ärligt säga att den här ändringen påverkar mer än vad man man tro. Tidigare kunde man hålla lite koll på nya annonser, trådar som man bevakar och annat kul. Nu får man aktivt uppdatera sidan för att se detta och då känns det plötsligt lite ”off”. Kanske en vanesak, men jag är rädd att det på sikt får ned trafiken på framförallt köp&sälj.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Tråden där det avhandlades i den allmäna delen låstes. Men jag kanske var otydlig @yonsson , men det är exakt, vad jag kan se, samma version av XenForo som KS nu har som Uhrforum har kört med en längre tid och där det är fysiskt omöjligt att bumpa sin annons innan tidsintervallet har löpt ut. Så jag förstår inte riktigt vad du menar med att det inte går att införa även här sedan uppdateringen?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tråden där det avhandlades i den allmäna delen låstes. Men jag kanske var otydlig @yonsson , men det är exakt, vad jag kan se, samma version av XenForo som KS nu har som Uhrforum har kört med en längre tid och där det är fysiskt omöjligt att bumpa sin annons innan tidsintervallet har löpt ut. Så jag förstår inte riktigt vad du menar med att det inte går att införa även här sedan uppdateringen?
Skrev jag så?
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor

Möjligt att jag feltolkar ditt svar, men då får du gärna förtydliga nu då om det är möjligt eller inte att lägga in i systemet så att det inte går att bumpa innan förbestämd tidsperiod har passerat.

Skärmavbild 2020-11-03 kl. 14.30.24.png
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Jag skrev att den försvann, inte att den inte går att införa igen.

Ok, visste faktiskt inte att det funnits en inlagd spärr på KS eftersom det gnällts med jämna mellanrum att folk bumpar felaktigt.

Men då är vi ju tillbaka till poängen, inför en bumpspärr så sliper det uppstå frågetecken och admins behöver inte hålla koll på forumdelen och gå in och radera annonser. Om verktyget finns där är det lite svårt att förstå varför det inte används.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ok, visste faktiskt inte att det funnits en inlagd spärr på KS eftersom det gnällts med jämna mellanrum att folk bumpar felaktigt.

Men då är vi ju tillbaka till poängen, inför en bumpspärr så sliper det uppstå frågetecken och admins behöver inte hålla koll på forumdelen och gå in och radera annonser. Om verktyget finns där är det lite svårt att förstå varför det inte används.
De försöker såklart lösa det. Bumpspärren som fanns sparade mycket tid.
 
Topp