• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

BWC Service och uppfräschning

Hej!
Första inlägget här nu när man ska komma igång med intresset.
Har fått tag i en BWC som är i behov av lite kärlek. Den tickar, men tappar en hel del per dag och är trög i uppdraget.
Minutvisaren är utbytt och det är grön gucka på urtavlan, mögel?
Tycker att verket ser fint ut, men i behov av rengöring.

Planen är att försöka rengöra urtavlan, rengöra och olja verket, polera glaset (ev. byta, ser ut som en spricka och inte repa kl 8)
Svårt att hitta reversed baton visare (?) med lysmassa. Hade gärna fått tag i en original visare, men har inte sett något.
Vill helst inte att en ny visare har ny lysmassa..
Tar gärna förslag på approach här. Byta till visare utan lysmassa, behålla som det är eller försöka få tag i lämplig minutvisare?

20250624_141401.jpg
20250624_141417.jpg

20250624_141515.jpg

Jag hade i det läget om jag hittat en fin visare, bytt lysmassan på båda och försökt närma mig kulören av original som du har så nära det går. Det går att färga ny lysmassa rätt bra.

Experiment med kaffe gjort. Skulle säga att det funkar, men sådär. 190°C i ugnen i 25min. Hoppades på mörkare ton. Blev en mer lätt patina.
1000002269.jpg
1000002270.jpg

1000002271.jpg

Långsamma uppdateringar här.
Uppdragsaxel var rejält rostig. Flera delar hade rost på sig så fick bli en ordentlig rengöring. Fick ta till evaporust på de värst angripna delarna.
Fått ihop uret igen, dock med riktigt usel amplitud och rejält trögstartad.
Blir att ta isär och rengöra en gång till. Denna gång ska även side shake justeras med mitt nya stansset. Ny huvudfjäder har också landat i lådan, så den ska bytas ut.
Alla axlar ska också få sig en polering med pin polishers och ska kontrollera balansen. Efter det får vi se om vi kan få upp amplituden till acceptabla nivåer, 130 grader känns alldeles för lågt..
1753990040294.png

1753990430757.png

Alla axlar ska också få sig en polering med pin polishers
Du vet det säkert redan men om någon mot förmodan inte gör det... Gå inte så hårt fram att axlarna blir konformade. Det går ganska fort att hamna där om man lite för ambitiös, särskilt om man inte använder den allra mjukaste varianten av Eveflex eller liknande polerstift. Förmodligen har du rost och oxidation på axlarna och då skulle jag säga att ett pivotpolérverk (Jacot tool) är ett säkrare alternativ.

Apropå pivotpolérverk så gjorde jag en liten video för något år sedan med tips om hur man kan hålla i polérstickan på ett säkert och effektivt sätt. Här är ett par länkar för den som är intresserad:

Tack för informationen!
Jag har skaffat mig mjukaste Eveflex. Planen är att gå försiktigt fram under mikroskopet.

Jackot tool finns med den långa listan av inköp av verktyg, en bit ner om jag ska vara helt ärlig, finns mycket som behöver införskaffas!

Jag har kollat på din video tidigare och sparat den för framtida behov 🙂👍

Jag har skaffat mig mjukaste Eveflex. Planen är att gå försiktigt fram under mikroskopet.
Perfekt! 🙂

Du kommer garanterat bli av med all gammal intorkad olja och smuts — och med lite tur är det precis vad som behövs. Det polerstift inte rår på är rost och kraftig oxidation, och i de fallen är det bara ett pivotpolérverk som gör jobbet ordentligt.

Visst kan man ibland få bort viss ytrost med polerstift, beroende på hur djupt den sitter, men axeln behöver ändå poleras upp och härdas efteråt — något pivotpolérverket är perfekt anpassat för.

Jackot tool finns med den långa listan av inköp av verktyg, en bit ner om jag ska vara helt ärlig, finns mycket som behöver införskaffas!
Ja, det är ju knappast det första verktyget man skaffar, och det kräver en hel del övning (och tillhörande misslyckanden!). Själv tror jag att jag höll på i två-tre år innan jag skaffade mitt första.

Lycka till!

Kort uppdatering:
Plockade isär verket igen ikväll, gjorde rent allt på nytt, justerade end och side shake med mitt nya stansset - fantastiskt verktyg!
Polerade axlarna försiktigt med Eveflex, blev lite blankare och finare och bytte huvudfjäder. Hann inte mer än att få ihop alla hjul, men nu är det lite "back spin" efter att man snurrar igång allt lite, ett gott tecken!

Vet inte riktigt om poleringen gjorde någon skillnad, men det kändes bra att göra.
Tror mer att det var det nya rengöringsmedlet som också hunnit komma, allt såg lite renare ut än förra gången. Gått ifrån diskmedel till Elma red 1:9 i ultraljudstvätten och det blir lite renare.

Hann inte mer än att få ihop alla hjul, men nu är det lite "back spin" efter att man snurrar igång allt lite, ett gott tecken!

Vet inte riktigt om poleringen gjorde någon skillnad, men det kändes bra att göra.
Snyggt! 👍

Det gör skillnad. Hur mycket kan variera, men det är alltid värt det och kan absolut vara anledningen till att du nu får lite back spin.

Verkar som att det jag gjorde förbättrade resultatet! Nu ska den få gå i 24h!

Desto längre den är på timegraphern desto högre blir amplituden. Nu klättrar den upp emot 300°.

Dock insåg jag precis att jag glömt beställa hem nytt glas, så det behövs innan det kan byggas ihop helt igen.
1000002728.jpg

Du har inte nämnt vad det är för kaliber. Tycker jag känner igen det men vågar inte gissa. 280° fullt uppdragen är en lovande start. Grattis!

Tillbaka
Topp