• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bygga egen klocka från scratch

Marcus S

Breitling
Hej KS!

Har varit sugen på ett större projekt en längre tid och har nu bestämt mig för att bygga en egen klocka.

Tänker köpa in en färdig case (med monterat retina, baksida osv), urverk samt visare.
Så första frågan lyder; några generella tips på vilka tillverkare man bör använda sig av i ovan nämnda delar? Har kikat en del på ETA2824-2 som verkar schyssta, samt ett matchande case från Ickler.

Andra frågan rör tavlan, hade gärna velat ha möjligheten att designa en egen tavla, finns det någon här på forumet som har erfarenhet av detta och som i sådana fall kan peka ut bästa man för jobbet? Eller någon av er till och med kanske sitter hemma med någon "dialmaker" och är redo hjälpa en KSare i nöd samt tjäna en extra slant?

Andra generella tips rörande byggandet av första klockan uppskattas (som guider, vilka delar utöver det jag nämnt ovan kommer att behövas, verktyg, erfarenheter..)!

God jul på er! :chicken:
 

rogart-63

Patek
Hej KS!

Har varit sugen på ett större projekt en längre tid och har nu bestämt mig för att bygga en egen klocka.

Tänker köpa in en färdig case (med monterat retina, baksida osv), urverk samt visare.
Så första frågan lyder; några generella tips på vilka tillverkare man bör använda sig av i ovan nämnda delar? Har kikat en del på ETA2824-2 som verkar schyssta, samt ett matchande case från Ickler.

Andra frågan rör tavlan, hade gärna velat ha möjligheten att designa en egen tavla, finns det någon här på forumet som har erfarenhet av detta och som i sådana fall kan peka ut bästa man för jobbet? Eller någon av er till och med kanske sitter hemma med någon "dialmaker" och är redo hjälpa en KSare i nöd samt tjäna en extra slant?

Andra generella tips rörande byggandet av första klockan uppskattas (som guider, vilka delar utöver det jag nämnt ovan kommer att behövas, verktyg, erfarenheter..)!

God jul på er! :chicken:
Välkommen till forumet Marcus
Finns en hel del tips på hemslöjdsdelen av forumet . Verktyg så är det väl skruvmejslar och verktyg för att skruva boettlock ,visareavtagare och visarpressverktyg som du behöver . Tavelmakare har du ju våran Mcgyver som gjort snygga tavlor och även egna boetter. Sen har du ju https://klocksnack.se/threads/dags-för-klockprojekt-automatare-i-grade-2.38206/? Plus en hel del annat oxå. Glöm inte att dokumentera allt . Alltid kul att läsa . BTW Ickler var nåt nytt för mig. Jäk..a coola boetter . http://www.ickler.de/en/home/
 

Marcus S

Breitling
Hej igen!

Klockprojektet lades tillfälligt på is men är nu återupptaget.

En fråga till alla er klockfantaster därute som ibland öppnar upp/bygger lite själva.
Vad behöver man som nybörjare för att korrekt kunna öppna en klocka, pilla i urverket, skruva osv..?

Länka gärna om ni har tips på några "set" eller liknande.

Mvh
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Kul! Här har du ett bra set med kvalitets verktyg.
https://www.ebay.com/ulk/itm/311506048633
Du kan hitta billigare men bergeon verktygen är verkligen bäst. Jag håller på med en perpetual 1500 mickey mouse. Där jag köpt boetten, tavlan, visare och verk på eBay och en vän på KS kommer att sy ett band till henne. Kul att bygga en egen klocka även om det är tidskrävande att hitta alla delar, framförallt Rolex urverk har varit tufft men det kommer att gå bra.
Lycka till
 

Marcus S

Breitling
Kul! Här har du ett bra set med kvalitets verktyg.
https://www.ebay.com/ulk/itm/311506048633
Du kan hitta billigare men bergeon verktygen är verkligen bäst. Jag håller på med en perpetual 1500 mickey mouse. Där jag köpt boetten, tavlan, visare och verk på eBay och en vän på KS kommer att sy ett band till henne. Kul att bygga en egen klocka även om det är tidskrävande att hitta alla delar, framförallt Rolex urverk har varit tufft men det kommer att gå bra.
Lycka till

Följt din tråd med spänning!
Tack för tipsen :)
 

Marcus S

Breitling
Då var verk (ETA 2824-2), boett, visare och verktyg inköpt! Det enda som saknas är en "visar-avtagare", och en verkhållare som lev. av boetten glömde skicka med..

Det jag nu under arbetets gång visat mig sugen på är att göra min egna tavla.. Någon som har någon erfarenhet av detta, och kanske skulle kunna dela med sig av tips? Hade också gärna velat få boetten graverad, någon som skulle kunna tipsa om något ställe i GBG med omnejd?

Bilder kommer inom kort!
 

SuperAnka

Breitling
Jag har gjort en egen tavla till min 3d printade klocka (finns en trån här på klocksnack med bilder). Jag tog helt enkelt och skrev ut tavlan på fotopapper som jag sen la ett lager klarlack på och limmad tavlan ovanpå original tavla. Resultatet blev helt okej tycker jag.
Ett tips är att hitta inställningen för utskrift kvalitet och dra upp den till max så blir det mycket bättre resultat.
 

Marcus S

Breitling
Jag har gjort en egen tavla till min 3d printade klocka (finns en trån här på klocksnack med bilder). Jag tog helt enkelt och skrev ut tavlan på fotopapper som jag sen la ett lager klarlack på och limmad tavlan ovanpå original tavla. Resultatet blev helt okej tycker jag.
Ett tips är att hitta inställningen för utskrift kvalitet och dra upp den till max så blir det mycket bättre resultat.
Faktiskt gjort detta, skrev ut i en fotobutik för bästa kvalité men ändå inte helt nöjd. Vill ha ett "djup" i tavlan, vilket är svårt att uppnå med enbart ett lager bläck..
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Kul projekt!
Gjort en liknande sak själv.
Hittade en massa delar här på KS och sen började arbetet med att sätta ihop det hela. Har idag en fullt fungerande klocka på armen.

Delarna jag hittade va från Seiko. Fördelen där är att det finns väldigt många delar att få tag på och allt är relativt lätt att meka med.
Verktygen jag använde va en betrodd fällkniv, en tandpetare och tålamod.
Själv förvånad att det va så lätt!
DSC_1455.JPG


DSC_1684.JPG


DSC_1663.JPG


Delar du behöver:
Boett
Boettlock
Packning till dessa
Glas med packning
Krona med stam och tillhörande packning
Visare
Tavla
Taveldistans (beror på tavla)
Verkhållare (ring som håller fast verket i boetten)
Urverk

Kanske glömt nått..

Detta projekt är beroendeframkallande!

Lycka till!
 

Bikinigubben

Panerai
2-Faktor
Då var verk (ETA 2824-2), boett, visare och verktyg inköpt! Det enda som saknas är en "visar-avtagare", och en verkhållare som lev. av boetten glömde skicka med..

Det jag nu under arbetets gång visat mig sugen på är att göra min egna tavla.. Någon som har någon erfarenhet av detta, och kanske skulle kunna dela med sig av tips? Hade också gärna velat få boetten graverad, någon som skulle kunna tipsa om något ställe i GBG med omnejd?

Bilder kommer inom kort!
Var köpte du boetten ifrån? :)
 

Marcus S

Breitling
Kan meddela att slutspurten (montering) är väldigt nära i tiden! Har mottagit alla delar förutom tavlan vilken förhoppningsvis plockas ut imorgon! Skall försöka göra en mustig bildserie med kommentarer i helgen!
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Avvaktar med spänning!!
Tips: ta dig inte vatten över huvudet och pilla med balansen. Ett helvette att få tillbaka. Andra delar i urverket vist, men inte balansen.
 

Marcus S

Breitling
Avvaktar med spänning!!
Tips: ta dig inte vatten över huvudet och pilla med balansen. Ett helvette att få tillbaka. Andra delar i urverket vist, men inte balansen.
Tänker inte pilla på det alls! Verket köptes nytt så bara montera tavla, visare, slänga i verkhållaren och voila! (tror det fungerar så i alla fall.. ;) )
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Tänker inte pilla på det alls! Verket köptes nytt så bara montera tavla, visare, slänga i verkhållaren och voila! (tror det fungerar så i alla fall.. ;) )

Typ i alla fall!
Som sagt jäkligt kul om man gillar att pilla med saker.
Tänk bara på att få visarna att sitta rätt om du har datum på klockan.
Du får sätta i kronan, vrida fram tills precis att datumet vill byta och då sätta på visarna kl 00.00.
Sen slita ut kronan, montera ihop allt och sen i med kronan igen genom boetten!
Lycka till.
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Kul projekt!
Gjort en liknande sak själv.
Hittade en massa delar här på KS och sen började arbetet med att sätta ihop det hela. Har idag en fullt fungerande klocka på armen.

Delarna jag hittade va från Seiko. Fördelen där är att det finns väldigt många delar att få tag på och allt är relativt lätt att meka med.
Verktygen jag använde va en betrodd fällkniv, en tandpetare och tålamod.
Själv förvånad att det va så lätt!
DSC_1455.JPG


DSC_1684.JPG


DSC_1663.JPG


Delar du behöver:
Boett
Boettlock
Packning till dessa
Glas med packning
Krona med stam och tillhörande packning
Visare
Tavla
Taveldistans (beror på tavla)
Verkhållare (ring som håller fast verket i boetten)
Urverk

Kanske glömt nått..

Detta projekt är beroendeframkallande!

Lycka till!
Ja, vet dock inte hur det ska finansieras, i sådana fall förhandsbeställningar :) Ser fram emot ditt resultat!
Den va klar och tickade på fint.. Just nu ligger den i delar igen! Har lite saker planerade för den;)
 

Marcus S

Breitling
Efter vad som känts som år spenderade på diverse "how-to"-hemsidor, suttits pillande i illustrator, försenade leveranstider osv. är stunden äntligen här!

Presenterar Montrue 1.
- 41.5mm boett i stainless med safir på båda sidor
- Kromade visare med lume samt röd sekundvisare
- Klassisk automatare i form av ETA 2824-2 verk
- Tavla graverad i hårdplast med underlager i roséguld (färg)((den vita färgen var slut, men tycker det blev ok ändå!))

Varför namnet??
De flesta hemmagjorda klockor jag sett tidigare brukar lysa med sin frånvaro av märke/modell-namn, vilket jag tycker ser lite trist ut. Därför kom jag på Montrue, vilket inte har något exakt mening, betydelse, eller klang, men som jag tyckte passade okej ändå! Och vad är ett namn utan en logga (se bilder).

Verktyg?
- Boettöppnare
- Boetthållare
- Lupp
- Skruvmejslar
- Tålamod
- Mer Tålamod
- Tavelploppar
- Exactokniv

Vet ej hur man klistrar in bilder i löpande text så får bli som bifogat.
Tack till: Verkmästarna i Högsbo, Göteborg, för brett sortiment och trevligt bemötande.
Gustav på Formo, Göteborg för tavelgravyr och stort tålamod då jag i designen satt 3an och 9an på omvända ställen.
Andreas the German som driver SK-watchparts, där visare och boett beställdes.
Familj och vänner som tyckte det här var "en kul grej".
Och till er.

PS. Ni kanske frågar er, "varför är kronan utdragen?? gud va fult". Den är inte utdragen, "stemmen" är för lång och skall kortas ned i eftermiddag. Men var för ivrig med att posta bilder så därför ni får se den i ett inte helt färdigt stadie.
PSS. Kommer lite jämförelsebilder med andra klockor i eftermiddag/imorgon.

Enjoy, because I know i did!
 

Bilagor

  • DSC_0887.JPG
    DSC_0887.JPG
    76.5 KB · Visningar: 269
  • DSC_0901.JPG
    DSC_0901.JPG
    69.3 KB · Visningar: 278
  • DSC_0908.JPG
    DSC_0908.JPG
    104.8 KB · Visningar: 262
  • DSC_0918.JPG
    DSC_0918.JPG
    52.8 KB · Visningar: 269
  • DSC_0916.JPG
    DSC_0916.JPG
    69.4 KB · Visningar: 293
  • DSC_0921.JPG
    DSC_0921.JPG
    66.8 KB · Visningar: 274
  • DSC_0913.JPG
    DSC_0913.JPG
    172 KB · Visningar: 291
Topp