• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Byta kronhals och krona på Davosa Ternos

schupa

Breitling
Hej, jag köpte för en tid sedan en (medtagen) Davosa Ternos av en medlem här på forumet med avsikten att byta den trasiga kronhalsen och ev. kronan själv, en tid har passerar och idag tog jag tag i det.

Den gamla kronhalsen är nu borttagen och jag har tagit måtten för att beställa en ny, här kommer dock problemet, jag hittar ingen kronhals med samma mått som originalet. Eller rättare sagt, jag hittar ingen kronhals som har invändig gänga mot kronan och samtidigt utvändig gänga mot case.

tNELTFrfmcWPZA8J

C012cB9RFcTqrsDJ

IU030AMMLDPgXipM

CazW7lf37x2oiE82

AfyCqHa3VrRAJ10F


Jag har varit i kontakt med Urtid (AD i Sverige) men de verkar inte så intresserade av att sälja mig delarna utan vill göra jobbet själva vilket jag till viss del kan förstå. Dock gör jag gärna det själv :)

Har någon tips på någon hemsida där jag kan tänkas hitta en liknande?
Är alternativet att byta till en krona och kronhals som har utvändig gänga?

Helst skulle jag se att jag på något sätt kan behålla originalkronan om detta är möjligt.
 

schupa

Breitling
kanske finns någon annan i världen som kränger Davosa?

Jag får kolla runt, såg att det skall finnas en urmakare i Falun som är AD. :)

Ta kontakt med Davosa och fråga. http://www.davosa.com/index.php
Googla lite snabbt och tydligen så finns visa likheter med squale boetter . Men inget jag kan bekräfta .

Mailade Davosa i förra veckan som svarade med att de inte säljer reservdelar till privatpersoner men att de kan reparera klockan om jag vill.
Googlade lite jag med och det verkar stämma, ser ingen visuell skillnad på boetten och de verkar ha samma problem med krona/kronhals. Får undersöka detta ytterligare! :)
 

d@ke

Cartier
...men om det är problem med originalgrejerna så kanske det är läge att hitta på en ny lösning. En gängtapp med fin maskingänga och ny krona och tub med triplock kanske? Vad ska det vara för dimensioner på själva kronan?
 

schupa

Breitling
...men om det är problem med originalgrejerna så kanske det är läge att hitta på en ny lösning. En gängtapp med fin maskingänga och ny krona och tub med triplock kanske? Vad ska det vara för dimensioner på själva kronan?

Bra idé! Jag får be om ursäkt för att det sena svaret, klockan hamnade i en låda då intresset svalnade.
Innerdiameter case: ~2.6mm
Ytterdiameter krona: 7mm
Efter lite sökande så hittade jag #24-7030 (hals) + #24-703 (krona) där halsen har en gänga på M3 x 0.3mm (jag kan alltså köpa en gängtapp och gänga caset) och ytterdiamentern på kronan är 7mm, frågan är ju dock om bommen till ETA 2824-2 passar i kronan?
 
Topp