• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Byta packning i krona på Seiko 7548

-JL-

Silver
2-Faktor
Hej!
Jag fick hem en Seiko 7548 i dagarna. Klockan var i rejält behov av rengöring så sagt o gjort så tog jag ur urverket och tog av bezel etc och körde delarna i ultraljudstvätten.
Packningen som sitter under bezeln var helt körd och naturligtvis så slarvade jag bort den lilla stålkulan som sitter under bezeln. Nu har jag beställt ett set med nya packningar och tänkte passa på att byta packning även i kronan. Det verkar dock superpilligt...
Hittade en bra instruktion på nedan länk (några poster ned) men tvekar ändå.
http://www.network54.com/Forum/78440/thread/1161521220/6309+crown+gasket
Ngn här som gjort det och har några tips eller kan bekräfta/avfärda hur lätt/svårt arbete det är? @rogart-63 ?

I övrigt måste jag säga att 7548'an överraskade positivt. Känns ruggigt robust.

Tack på förhand
-JL-

Hej!
Jag fick hem en Seiko 7548 i dagarna. Klockan var i rejält behov av rengöring så sagt o gjort så tog jag ur urverket och tog av bezel etc och körde delarna i ultraljudstvätten.
Packningen som sitter under bezeln var helt körd och naturligtvis så slarvade jag bort den lilla stålkulan som sitter under bezeln. Nu har jag beställt ett set med nya packningar och tänkte passa på att byta packning även i kronan. Det verkar dock superpilligt...
Hittade en bra instruktion på nedan länk (några poster ned) men tvekar ändå.
http://www.network54.com/Forum/78440/thread/1161521220/6309+crown+gasket
Ngn här som gjort det och har några tips eller kan bekräfta/avfärda hur lätt/svårt arbete det är? @rogart-63 ?

I övrigt måste jag säga att 7548'an överraskade positivt. Känns ruggigt robust.

Tack på förhand
-JL-
Lite pilligt att byta är det. Men är du lite händig fixar du det lätt tror jag. Brukar peta ut den gamla oringen med en knappnål. Lägger dit den med en tandpetare och lägger den tillrätta med knappnåls huvudet.
Skicka ett PM @-JL- så ska jag fixa en ny kula . Tror jag har et gäng här nånstans.

Lite pilligt att byta är det. Men är du lite händig fixar du det lätt tror jag. Brukar peta ut den gamla oringen med en knappnål. Lägger dit den med en tandpetare och lägger den tillrätta med knappnåls huvudet.
Skicka ett PM @-JL- så ska jag fixa en ny kula . Tror jag har et gäng här nånstans.
Tack för hjälpen @rogart-63
Beställde även ett 5-pack kulor på bukten så jag klarar mig.
Hur tar man isär axeln, är det bara att dra ned fjädern och sedan föra den yttre delen åt sidan?

Tack för hjälpen @rogart-63
Beställde även ett 5-pack kulor på bukten så jag klarar mig.
Hur tar man isär axeln, är det bara att dra ned fjädern och sedan föra den yttre delen åt sidan?
Precis. Akta bara så inte brickan som ligger ovanpå fjädern far iväg. Har du nåt du kan hålla kronan med är det lättare. Borra ett hål i en träbit eller plastbit och tryck ner kronan i den medans du jobbar.

Precis. Akta bara så inte brickan som ligger ovanpå fjädern far iväg. Har du nåt du kan hålla kronan med är det lättare. Borra ett hål i en träbit eller plastbit och tryck ner kronan i den medans du jobbar.
Strålande! Får se hur lång leveranstid det är på tätningarna men återkopplar när det är dags för byte.
Smart tips med hållare för kronan, skall ordnas :)

Jag gör ungefär som @rogart-63. Brukar ta lite silikonfett på ringen innan jag lägger den på plats så brukar den nästan "hoppa" dit. Lyser sedan ner med en stark lampa och drar med träpegg längs packningen så den verkligen ligger rätt.

Att borra ett hål i en träbit som hållare var ett bra tips.
Trots att jag var beredd på det och så försiktig jag kunde så flög dock den lilla brickan på fjädern iväg...:sorry: j-vla drag i den fjädern....
Antar att det blir till att beställa en komplett krona? En annan fråga, skall man säkra med lite locktite när man skruvar tillbaka eller kladdar det mer än det hjälper?
D1079D63-AB9F-448F-9535-42E3977101D1.jpeg
1BE54B7D-A6FB-4EC7-A679-DD2CEB1FC661.jpeg

Att borra ett hål i en träbit som hållare var ett bra tips.
Trots att jag var beredd på det och så försiktig jag kunde så flög dock den lilla brickan på fjädern iväg...:sorry: j-vla drag i den fjädern....
Antar att det blir till att beställa en komplett krona? En annan fråga, skall man säkra med lite locktite när man skruvar tillbaka eller kladdar det mer än det hjälper?
D1079D63-AB9F-448F-9535-42E3977101D1.jpeg
1BE54B7D-A6FB-4EC7-A679-DD2CEB1FC661.jpeg
Ett tips är att trä en mindre påse över när man tar isär saker som är fjäderbelastade, grejerna flyger inte så långt då, och det underlättar om påsen genomskinlig ;)

Tillbaka
Topp