• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Byta pivotaxel/visaraxel

Magnus Ö-o

Silver
Håller på med en cerina 28-10 där jag bröt av visaraxeln för subsekundvisaren. Jag håller på och förbereder mig mentalt för att borra ur och ersätta den axeln. Jag har verktyg o delar på väg in och sen väntar ombyggnad av svarven så jag får möjlighet att borra med spindelaxeln.

Kommer väl att ta lite tid att förbereda sig men jag är inte helt säker på vad som behöver fixas med axeln som jag sätter in. Axeln som skall borras ur är 0,4mm och pivotaxeln är 0,2mm. Jag har förstått att det skall vara en härdad axel (blue pivot steel) vilket jag naturligtvis glömde att ta med i sist bestälningen hos kusinen, har pianotråd av olika dimensioner, funkar det?

Eftersom allt detta är nytt för mig försöker jag klura ut vad som skall göras. Svarva axeln, burnish, härda, slipa, polera mm. Har George daniels bok watchmaking men känns som att jag saknar lite grundkunskap med vad som behöver göras när man förbereder axeln. Har inte hunnit igenom hela boken än men sökt efter relevant info och förstår inte alla moment. Letat på tuben och hittat viss info men inte allt.

Är det nån som har nåt tips på bok som förklarar alla stegen för en glad amatör, något tips på video som jag missat eller någon som rent av kan förklara momenten. Det är väl främst momenten efter ett man borrat ur och svarvat till axelns dimensioner jag behöver hjälp med. Är det bara att slipa ner axeln, skall den härdas, vad är burnish och hur påverkar det ytan, räcker det att slipa ner med 1200-2000 våtslip. Jag tänkte undvika att köpa ett jacot tool också så jag räknar med att hållas i svarven. Nåja alla tips är välkomna.

Tjong

Pianotråd är inte så dumt. Det går att härda . Men hur det funkar att göra axlar vet jag inte. Vet att vi använde det till bakaxlar på miniracing bilar. Det är rätt segt att svarva i har jag för mig. Hur det skiljer sig från Blue pivot steel vet i tusan. Har en påse med lite tråd i som jag vunnit på tradera . Undrar om inte det kan vara nåt gammalt stål. Har oxå George Daniels bok Och Practical watch repairing. Den borde det stå lite i tycker jag.

Står lite om det i practical watch repairing. Vill du kan du få låna den. Om det går att lösa . Kan nog ta ett par bilder annars . Hitta en 2,5 mm axel. Som ser ut att ha varit svarvad i. Och en 0,5 mm . Men misstänker den tunna är omöjligt att svarva i när den är så tunn. Utan att den viker sig.

Såhär hade jag gjort:
1. Försök anlöp delen där det ska borras, troligtvis är det härdat och kommer vara väldigt svårt att borra i.
2. Svarva bort om det finns en del av axeln kvar, gör borrytan plan.
3. Borra, försiktigt.
4. Anpassa en bit blåstål som ska vara axel. Gör den gärna konisk så att du kan driva in den i drivdelen och nita fast den. T.ex. ska den vara 0,2mm så gör den 0,20-0,24 ungefär.
5. Kapa blåstålet(tappen) till önskad längd och tryckpolera till en jämn och fin yta. Vid tryckpolering kommer du kunna ta bort kanske 0,02-0,05mm beroende på hur fin ytan var innan. Tryckpolering kan du göra genom att använda en tryckpolerfil. Man helt enkelt rullar filen mot axeltappen och trycked ned materialet till en jämn och fin yta. Burnishing file på engelska. Görs lättast i en rullbänk, har en extra sådan du kan få köpa.

Det är inget lätt jobb men säkert görbart. Beskrivningen ovan är väldigt förenklad men borde fungera i stora drag.

Står lite om det i practical watch repairing. Vill du kan du få låna den. Om det går att lösa . Kan nog ta ett par bilder annars . Hitta en 2,5 mm axel. Som ser ut att ha varit svarvad i. Och en 0,5 mm . Men misstänker den tunna är omöjligt att svarva i när den är så tunn. Utan att den viker sig.
Jag har lyckats svarva ner till 0-27-0,30 sen viker sig gärna axeln om den blir för lång (dvs några tiondelar :D ) När jag svarvade stansen för att slå ut visaraxeln som gått av svarvade jag så långt jag kunde och slipade resten så det är görbart men kräver nog några försök. Är ju trots allt helt ny på mikromekanik, har ju bara haft svarv några veckor och mycket tid har gått åt till att lära sig slipa stål, bygga jiggar för stålslipning, jaga chuckar i rätt storlek. Har nog det mesta liggandes på posten för att komma vidare men kommer troligen att behövar lite mer prylar för att ro det hela i land efter Johans förklaring nedan .
Är boken av Donald De Carle? Tycker du den är bra så finns den på ibooks för 55:- (ser inte ut som övriga böcker på nätet men även denna av donald), nästan billigare än att skicka din bok fram och åter.

Såhär hade jag gjort:
1. Försök anlöp delen där det ska borras, troligtvis är det härdat och kommer vara väldigt svårt att borra i.
2. Svarva bort om det finns en del av axeln kvar, gör borrytan plan.
3. Borra, försiktigt.
4. Anpassa en bit blåstål som ska vara axel. Gör den gärna konisk så att du kan driva in den i drivdelen och nita fast den. T.ex. ska den vara 0,2mm så gör den 0,20-0,24 ungefär.
5. Kapa blåstålet(tappen) till önskad längd och tryckpolera till en jämn och fin yta. Vid tryckpolering kommer du kunna ta bort kanske 0,02-0,05mm beroende på hur fin ytan var innan. Tryckpolering kan du göra genom att använda en tryckpolerfil. Man helt enkelt rullar filen mot axeltappen och trycked ned materialet till en jämn och fin yta. Burnishing file på engelska. Görs lättast i en rullbänk, har en extra sådan du kan få köpa.

Det är inget lätt jobb men säkert görbart. Beskrivningen ovan är väldigt förenklad men borde fungera i stora drag.
Tackar, egentligen är nog den stora konstiheten att det är sååååå himla smått. Mycket av infon man hittar är på engelska och när man inte kan termerna letar man efter fel saker eller förstår inte vad som menas. Jag är inte helt på det klara med tryckpoleringen gör, om den både polerar och under tryck skapar värme och på så sätt ger en hård yta.

Har sett den här videon många ggr. Den är bra men säger inte direkt nåt om när han svarvat och limmat axeln. Förberedelse med kommande video kommer det upp en popup. Dock läggs det väldigt mycket tid på att visa alla hans fancy maskiner för att göra centrumstyrningen. Jag lär prova att göra operationen på större axlar först när jag får hem nya chuckar och sen minska tills jag klarar det i rätt storlek innan ja kör skarpt.

Ett riktigt tokprojekt är det allt för en klocka jag köpte för ca 150:-. Men jag antar att resan är målet och att utmaningen att lyckas är större än den ekonomiska vinningen. Så länge det är kul så är det bara att köra.

Var tvungen att borra ett 0.1mm hål för ett tag sedan (i mässing så "lätt" under omständigheterna) och gjorde då följande enkla borrjigg.
Lägg lite tid/energi på just hur du styr borren annars kommer du att bli gråhårig bara av detta moment! ;)
.....OCH, köp ett bra borr alt. gör ett eget som inte bryts av i axeln du skall borra för då är livet trist.

Följer projektet med spänning! :)
154067074159927000_resized.jpg

Var tvungen att borra ett 0.1mm hål för ett tag sedan (i mässing så "lätt" under omständigheterna) och gjorde då följande enkla borrjigg.
Lägg lite tid/energi på just hur du styr borren annars kommer du att bli gråhårig bara av detta moment! ;)
.....OCH, köp ett bra borr alt. gör ett eget som inte bryts av i axeln du skall borra för då är livet trist.

Följer projektet med spänning! :)
154067074159927000_resized.jpg
Tack för infon. Jag tänker mig en liknande lösning för borrspindel som dig men har gjort min spindel för att ta wire chuckar istället. Gillade din anordning för matning så kopierar nog delar av den. ;)

För styrningen tänker jag mig en platta som i Marcs video ovan monterad i fästet för handhållna anhållet. Borrat med 0,2mm från borrspindeln och konad mot svarven så jag får axeln som sitter i svarven att centrera. Sen borra oerhört oerhört försiktigt.

Har dormer borr på väg hem för skarp läge och några billigare för att testa tekniken. Kommer nog att ta lite tid innan jag kör skarpt för det är mycket att lära sig och en del utrustning som måste köpas/byggas. Men resan är ju målet. Kul att få klura lite hur man skall bära sig åt och testa sina gränser.

• Like
Reactions: Beo
Är det borr från kusinen så se till att ha slip-prylar redo! Deras billigare varianter i dessa dimensioner har vare sig spetsvinkel eller någon egg att tala om! ;)

• Like
Är det borr från kusinen så se till att ha slip-prylar redo! Deras billigare varianter i dessa dimensioner har vare sig spetsvinkel eller någon egg att tala om! ;)
Dormer från kusinen så de borde vara ok. Några andra från bukten för att testa tekniken lite. Skall även prova att göra egna platta borrar som finns i George Daniels bok, mest för att det är kul att testa

• Like
Tillbaka
Topp