• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Byta quartzverk

Ruskprick

Panerai
2-Faktor
Haj!

Har en quartzdykare som jag vill prova att leka lite med, någonstans måste man ju börja...

Har bytt batteri men av någon anledning så stannar klockan ibland, har haft ur verket med tavlan för att se så inte visarna hakar i sig någonstans men jag ser inga problem där. Tänker att det är lika bra att byta ut verket.
Gissningsvis så kan jag hitta en ersättare till en billig peng på cousins eller eBay då det är ett Miyota.
Hittar dock ingen ref på det men någon kanske känner igen det? (Ping China,McGyver)
(Sitter ett vitt datumhjul på om det spelar någon roll)

Om inte någon har en bra idé om vad felet kan vara?

 

Ruskprick

Panerai
2-Faktor
Ser ut som ett verk från en Q&Q klocka. (Ur & Penn)
Köp en billig klocka där och plocka verket. :)


Japp det stämmer säkert, sitter massvis i Miyotaverk i billigare klockor (och en del inte lika billiga). Däremot är det nog dumt att chansa, verk har jag några stycken liggandes men det är ju ganska bra om det passar med kronan osv ;)
Bättre att lägga en femtilapp eller så på ett nytt.
 

rogart-63

Patek
Inte många kronor det kostar det verket .Skulle det inte gå att uppdatera till nåt bättre verk från Miyota ? Bara det har samma mått som originalet .
 

Ruskprick

Panerai
2-Faktor
Inte många kronor det kostar det verket .Skulle det inte gå att uppdatera till nåt bättre verk från Miyota ? Bara det har samma mått som originalet .

Jodå, tanken har slagit mig men skall för en gångs skull börja lite smått och se hur det går :) Är det smärtfritt och skoj så kan man ju byta igen sen bara.

Sedan kanske jag vågar mig på lite (relativt) större projekt :)
 

Ruskprick

Panerai
2-Faktor
Ett 2115, lite tools, några nya visare (har en känsla av att jag kan pajja någon) och lite annat skräp beställt på cousinsuk :)

Får nog bli en hemslöjdstråd av detta sen när jag fått prylarna, har lite roliga planer för tavlan också :)
 

Ruskprick

Panerai
2-Faktor
Glömde fota men nu är visarna av och verket separerat från tavlan, verkar vara en perfect match (tack för hjälpen med det China) så nu skall jag bara dona lite med tavlan och köra lite tvätt av boetten innan jag försöker få ihop det igen (utan att böja visarna).

Vad rekommenderas för verktyg att trycka fast visarna igen? Har jobbat mycket med fin-elektronik tidigare som reparatör och en trubbig tandpetare var ibland det bästa verktyget även om man hade svindyra verktyg liggandes jämte. Kanske funkar även här?
Svårt att veta vilket tryck man skall ha men det kanske man märker lätt när man väl testar, har ju trots allt beställt lite fler visare just in case :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Glömde fota men nu är visarna av och verket separerat från tavlan, verkar vara en perfect match (tack för hjälpen med det China) så nu skall jag bara dona lite med tavlan och köra lite tvätt av boetten innan jag försöker få ihop det igen (utan att böja visarna).

Vad rekommenderas för verktyg att trycka fast visarna igen? Har jobbat mycket med fin-elektronik tidigare som reparatör och en trubbig tandpetare var ibland det bästa verktyget även om man hade svindyra verktyg liggandes jämte. Kanske funkar även här?
Svårt att veta vilket tryck man skall ha men det kanske man märker lätt när man väl testar, har ju trots allt beställt lite fler visare just in case :)


En kulspetspenna som du plockar bort insatsen i. :)
 

Exxet

Rolex
Har nyligen införskaffat en sån här för ett par 100-lappar, funkar riktigt bra, men det är ju bara om man ska fortsätta att pilla med klockor :) kanske inte världens bästa precisionverktyg men man slipper darrningarna :oldman:

Hand setting.jpg
 

Minuteman

Rolex
Har nyligen införskaffat en sån här för ett par 100-lappar, funkar riktigt bra, men det är ju bara om man ska fortsätta att pilla med klockor :) kanske inte världens bästa precisionverktyg men man slipper darrningarna :oldman:

Hand setting.jpg
Kan också rekommendera en sådan.
Underlättar att visarna blir helt plant monterade i förhållande till tavlan.
 

rogart-63

Patek
Tandpetare är ett kanonverktyg . Kostar 10:- för en ask .Både att peta på visare med som att snurra baklocket med . Repar inte tavlan om man slinter . Perfekt att peta med när man justerar gången på ett verk . Topz är oxå ett bra tips . Till att rengöra visare m.m .
 
Topp