• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Byta urverk

Vevaren

KS Explorers Club
2-Faktor
Hallå.

Jag har en tissot kronograf som inte mår helt hundra. Subdialen för tiondelar vill inte lira länge och jag misstänker att byta urverk är det som behövs.

Verket är märkt g10 211 och Google säger mig att det är ett ETA verk.

Är det någon smart idé för en glad amatör med en gnutta know-how att försöka sig på att byta det själv och vilka verktyg kan tänkas behövas utöver picett och boettöppnare. Visverktyg gissar jag på, men vilka osv.

Tacksam för svar och glada tillrop!
 
Jag är på god väg att testa att byta urtavla och då gör man generellt samma steg som att byta urverk.
Jag har enbart tittat på youtubevideos om ämnet och känner mig rätt säker på att kunna lösa det utan större problem efter att ha köpt rätt verktyg.

Så tipset är att söka på youtube och kolla på några verktyg så får man snabbt en bild av vad som krävs. Med lite tur kanske det finns någon som bytt just på din klocka, annars är Seiko vanligast.
 

Exxet

Rolex
Hallå.

Jag har en tissot kronograf som inte mår helt hundra. Subdialen för tiondelar vill inte lira länge och jag misstänker att byta urverk är det som behövs.

Verket är märkt g10 211 och Google säger mig att det är ett ETA verk.

Är det någon smart idé för en glad amatör med en gnutta know-how att försöka sig på att byta det själv och vilka verktyg kan tänkas behövas utöver picett och boettöppnare. Visverktyg gissar jag på, men vilka osv.

Tacksam för svar och glada tillrop!
Nu vet jag inte vilket klocka du har men det pilligaste brukar vara att få bort sub-visarna, brukar sitta väldigt tight mot tavlan, typ Seikos 7t32 verk t ex.
Det här är väl vad man tänker på som visarverktyg:

Vis verktyg.jpg
 

ChalleJKPG

Breitling
Att sätta tillbaks subvisarna kräver tålamod, här är en som verkar ha rutin. Förutom tidigare nämnda verktyg behövs även visarpåsättare om man inte kör Yonsonstyle med hylsan till en kulspetspenna. Subvisarna är väldigt delikata så rekommenderat är nog att använda rätt dimension på visarpåsättarna.

 
Topp