• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Byte av armband

Whale

Basic
2-Faktor
Hej,
Nu har jag tröttnat på att lämna in mina klockor till urmakare för att byta länk/läderarmband.

Någon som vill hjälpa mig med rekomendationer på bra och prisvärda modeller av verktyg för att göra det själv?

Tack!

bergeon_6767.jpg

Kostar 150-250kr~ från UK. Dyrare än alla eBay varianter men helt klart värt det.

Jag köpte mitt på Clas Ohlson (de har en liten klockavdelning) för kaffepengar och det fungerar bra.

Sedan finns de som ligger något högre i prisklass såsom denna Bergeon 6825.
3530-4-6825.jpg

Har dock inte testat den själv, men hört mycket gott om den. Smidig och enkel samt minskar risken för bandhornrepor i samband med bandbyten :)

3530-4-6825.jpg

Har dock inte testat den själv, men hört mycket gott om den. Smidig och enkel samt minskar risken för bandhornrepor i samband med bandbyten :)
Har aldrig provat den där. Bra för att ta bort läderband kan tänka, men om man ska montera på?

@Whale
Cousins UK eller eBay. Köp till extra ändar som är utbytbara när du beställer, de kostar bara typ 10kr st :)

Tack för all hjälp. Men för en lekman; vilken ska jag köpa 6767 el 6111, samt vilka extra ändar? Har Omega, IWC och Breitling.

3530-4-6825.jpg

Den är bäst.

Har aldrig provat den där. Bra för att ta bort läderband kan tänka, men om man ska montera på?
Nej, lämpar sig inte för läder, då kör man typ 6767

Suverän på Rolex med fasta ändlänkar, inget vidare till läder överhuvudtaget.
Precis!

Ja B endlinks också kan jag tänka, 560B t ex :). Jaså, inte läder, trodde det, nåväl för mig funkar en gammal hederlig Bergeon gaffel :)

@Whale
Cousins UK eller eBay. Köp till extra ändar som är utbytbara när du beställer, de kostar bara typ 10kr st :)

Tack för all hjälp. Men för en lekman; vilken ska jag köpa 6767 el 6111, samt vilka extra ändar? Har Omega, IWC och Breitling.
Se denna tråd
http://forums.watchuseek.com/f423/different-types-spring-bar-removers-342769.html
och denna
http://forums.watchuseek.com/f6/springbar-tool-bergeon-6767f-6111-a-430762.html

Du vill ha 6825 om du skall operera på metallarmband!

Min erfarenhet med 6825:
Rolex och Citizen: FINE
Omega: Icke-fine
Breitling och IWC: minns ej, men något av ovanstående troligtvis.

Ibland, tex vissa Rolex, kan det vara lurigt att få ner gafflarna i "rännan" vari bandstiftet ligger en bit ner i, gafflarna kan vara pyttelite för breda. Man kan då prova, samt enda möjligheten på andra klockor för att komma åt bandstiftens flänsar på ett bra sätt: roterar gafflarna 180 grader runt dess längdaxel. Jag kör med rak montering av gafflarna i linje med verktyget, ej sneda som på bild ovan.

Jag är högerhänt. Jag byter läderband med 6767 med klockan på duk och aktuellt bandstift bandhorn till vänster, då kan du trycka lätt på boett och armband med höger "lillfinger", bandet som skall av eller på hålls i vänster hand, du trycker på bandstiftet på den del som är längst bort från din mage.. Ta aldrig (i onödan) av en klocka "naken" på båda sidor, ha alltid ett band på, då kan du klämma fast klockan lättare som jag beskriver ovan.

Med 6825 har jag aktuellt bandstift till höger, klockan på mjuk duk, och så lutar jag boetten så metallarmbandets ändlänk ligger helt rätt plant mot duken och bandhornens ovanytas lutning i samma plan. Då trycker man bara in bandstiftet, skjuter in ändlänken, och släpper verktyget. Ibland får man röra lite försiktigt för att lotsa in bandstiften i bandhornen. Kolla noga att alla fyra punkter åkt in ordentligt!

Ha alltid urtavlan vänd ner mot bordet, "operera" på baksidan.

Träna eventuellt på billigare klockor.

Toleranserna är så små och passformen så exakt på Rolex, att det är supersvårt att få bort ett metallarmband utan att repa klockan UTAN "dubbelgaffeltång". Rolex använder liknande i fabriken också, se 3m47s

Komplettera med budget ultraljudstvätt och lite diskmedel. OBS kör inte boetten i ultraljudstvätten!

Senast ändrad:
Den är bäst.

Nej, lämpar sig inte för läder, då kör man typ 6767

Precis!

Se denna tråd
http://forums.watchuseek.com/f423/different-types-spring-bar-removers-342769.html
och denna
http://forums.watchuseek.com/f6/springbar-tool-bergeon-6767f-6111-a-430762.html

Du vill ha 6825 om du skall operera på metallarmband!

Min erfarenhet med 6825:
Rolex och Citizen: FINE
Omega: Icke-fine
Breitling och IWC: minns ej, men något av ovanstående troligtvis.

Ibland, tex vissa Rolex, kan det vara lurigt att få ner gafflarna i "rännan" vari bandstiftet ligger en bit ner i, gafflarna kan vara pyttelite för breda. Man kan då prova, samt enda möjligheten på andra klockor för att komma åt bandstiftens flänsar på ett bra sätt: roterar gafflarna 180 grader runt dess längdaxel. Jag kör med rak montering av gafflarna i linje med verktyget, ej sneda som på bild ovan.

Jag är högerhänt. Jag byter läderband med 6767 med klockan på duk och aktuellt bandstift bandhorn till vänster, då kan du trycka lätt på boett och armband med höger "lillfinger", bandet som skall av eller på hålls i vänster hand, du trycker på bandstiftet på den del som är längst bort från din mage.. Ta aldrig (i onödan) av en klocka "naken" på båda sidor, ha alltid ett band på, då kan du klämma fast klockan lättare som jag beskriver ovan.

Med 6825 har jag aktuellt bandstift till höger, klockan på mjuk duk, och så lutar jag boetten så metallarmbandets ändlänk ligger helt rätt plant mot duken och bandhornens ovanytas lutning i samma plan. Då trycker man bara in bandstiftet, skjuter in ändlänken, och släpper verktyget. Ibland får man röra lite försiktigt för att lotsa in bandstiften i bandhornen. Kolla noga att alla fyra punkter åkt in ordentligt!

Ha alltid urtavlan vänd ner mot bordet, "operera" på baksidan.

Träna eventuellt på billigare klockor.

Toleranserna är så små och passformen så exakt på Rolex, att det är supersvårt att få bort ett metallarmband utan att repa klockan UTAN "dubbelgaffeltång". Rolex använder liknande i fabriken också, se 3m47s

Komplettera med budget ultraljudstvätt och lite diskmedel. OBS kör inte boetten i ultraljudstvätten!
Bra beskrivning :). Alla kör inte med dubbelgaffel märker man; vanligaste beskrivningen i säljannonser är ka ske "finns spår av bandbyte på bandhornen" :D

Är det ngn som har IWC med läder? Vlken modell passar bäst? Är nämligen på jakt efter ytterligare en.

Är det ngn som har IWC med läder? Vlken modell passar bäst? Är nämligen på jakt efter ytterligare en.
Till läder skall du ha en singelgaffel. Jag vet inte vad min singelgaffel har för storlek, men den passar till IWC. Köp både vanlig och fine så kan du byta? Lösa gafflar är väl inte så dyra?

Köpte min 6767-F härifrån. Sjukt bra verktyg! Men det är klart, hade jag kunnat använda nageln hade jag ju gjort det.

Är det du som driver hemsidan eller får ut något för att göra reklam för den? Flera av dina (10) inlägg länkar till den sidan..?

I ditt första inlägg skrev du väl också att du köpte verktyget via eBay?

Är det du som driver hemsidan eller får ut något för att göra reklam för den? Flera av dina (10) inlägg länkar till den sidan..?

I ditt första inlägg skrev du väl också att du köpte verktyget via eBay?
Hej Lisa,
Ledsen för oklarheter. Jag driver inte siten, men en nära vän till mig gör. Jag försöker dock bara hjälpa till. Inte meningen som smygreklam.

MrQ; Du borde ha skrivit om din vän i samma kommentarer, falsk marknadsföring säger jag. Hur som, jag köpte verktyget.

Jag kommer att köpa IWC 3777-09 inom kort. På sajter är det inte helt ovanligt med läderband i size 20 och 22. Eftersom mitt kommande förvärv har storleken 21 mm vill jag fråga om det är ok att använda en 20a på klockan?

Jag kommer att köpa IWC 3777-09 inom kort. På sajter är det inte helt ovanligt med läderband i size 20 och 22. Eftersom mitt kommande förvärv har storleken 21 mm vill jag fråga om det är ok att använda en 20a på klockan?
Hellre 22. Större går att klämma in utan att det egentligen syns. Medan 20 ger en ful glipa.

Tillbaka
Topp