• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Byte av click spring i Seiko Lord Marvel

Buffi

Panerai
Orkade äntligen beställa en ny fjäder till click i min Lord Marvel, och fixade den imorse, så tänkte jag kastar upp en liten guide. Är en väldigt liten operation, men tänkte att det kanske kan vara intressant ändå (folk disskuterar ju band/länkbyten här också liksom).

Haft problem med att click fjädern i min Lord Marvel hoppar ur sin plats, vilket leder till att man ej kan dra upp den. Se video:

Lyckades googla upp en pdf med reservdelar, och namnen på de olika komponenterna, och hittade en på yahoo auctions.
https://buyee.jp/item/yahoo/auction/b307325751
Bara 1000 yen före avgifter, men även efter frakt och allt så blev det inte tokdyrt. 200kr nånting kanske?

Fick ett paket på posten efter 2 veckor ungefär
auftfJW.jpg

61dUnVh.jpg

yJQfLMB.jpg


Mekdags
WJ6Z2eG.jpg


Urverk:
1z9vbPY.jpg


Öppnar klockan, här ser man att fjädern hoppat ur:
FjjVqg8.jpg


Tar ur gamla fjädern (till höger) och lägger bredvid nya (till vänster).
Man kan tydligt se att den högra är deformerad, och ser allmänt risig ut. Gissar att någon försökt "göra en egen fjäder" med ungefär rätt mått istället för att beställa orginaldelar :(
Funkade ett tag, men inte längre. Dags att göra om, göra rätt.
OOFRCCQ.jpg


Nya fjädern på plats. Tog ingen bild med skruv, men finns video.
q29Lqm8.jpg


Drar upp den lite. Click rör sig bra igen!

Och nu går klockan!
 
Topp