• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Care of Carl - Pre-Owned & Vintage Watches

Lite sugen på dessa från Care of Carl. Men är för dåligt insatt i prisbilderna. Generellt verkar det som att forumet tycket att CoC är dyra?
Bör man föröska få tag på en klocka med båda papper och låda för att vara på säkra sidan?

Lite sugen på dessa från Care of Carl. Men är för dåligt insatt i prisbilderna. Generellt verkar det som att forumet tycket att CoC är dyra?
Bör man föröska få tag på en klocka med båda papper och låda för att vara på säkra sidan?

NI får gärna ge info kring hur jag kan tänka kring priserna och hur ni tänker kring papper och box vara eller icke vara.

NI får gärna ge info kring hur jag kan tänka kring priserna och hur ni tänker kring papper och box vara eller icke vara.
Ganska enkelt. Läs på allt du kan om respektive refererens. Kolla alla marknadsplatser och skaffa dig en uppfattning om prisnivåerna och ”köp säljaren”. En bra trovärdig säljare är transparent med skavanker. (Och strunta i att betala premium för box och papper)

Just marknadsplatser för den här typen av klocka vet jag mer eller mindra här på klocksnack, CoC och Chrono24.
Så du menar box papper och ev historik inte påverkar andrahandsvärdet eller bara till en viss nivå?

Sen tycker känns det ju alltid lite mer "säkert" via en handlare.

Har förmodligen gnällt om 16030 när den var på tapeten förut men "4/5: Klockan är använd fåtalet gånger samt i nyskick." är ju en skrattretande beskrivning när den är så polerad. Angående priset så följer jag inte utvecklingen särskilt noga men det förvånar ju inte att den fortfarande inte är såld. Trevlig modell dock! Har haft en precis likadan så när som på tavlan. Där var box och papper bortslarvade trots att den bara var några få år gammal när jag köpte den. Folk var inte lika anala kring tillbehören på 80-talet och det är mer regel än undantag att de saknas. Personligen hade jag inte brytt mig så mycket om det. Hur de skulle hjälpa dig att betala rätt pris framstår som helt obegripligt för mig.

Har förmodligen gnällt om 16030 när den var på tapeten förut men "4/5: Klockan är använd fåtalet gånger samt i nyskick." är ju en skrattretande beskrivning när den är så polerad. Angående priset så följer jag inte utvecklingen särskilt noga men det förvånar ju inte att den fortfarande inte är såld. Trevlig modell dock! Har haft en precis likadan så när som på tavlan. Där var box och papper bortslarvade trots att den bara var några få år gammal när jag köpte den. Folk var inte lika anala kring tillbehören på 80-talet och det är mer regel än undantag att de saknas. Personligen hade jag inte brytt mig så mycket om det. Hur de skulle hjälpa dig att betala rätt pris framstår som helt obegripligt för mig.
Exakt så! Den är helt sönderpolerad, att man sedan ger den en 4/5 i skick är bara "lök på laxen". Trist på en sådan fin modell. Den verkar f ö varit såld 2ggr tidigare men returnerats. Har för mig att de även sänkt den från 72k eller liknande.

Gällande prisbilden så känns den rätt dynamisk i relation till vad de köpt in dem för. Om man ser till de modeller som kommit in senaste månaden så får jag intrycket att de är bättre än de andra som köptes in tidigt eller via Gripenbro.

Hajade också till på priserna när jag kikat igenom deras pre owned avdelning. Går förhållandevis enkelt att hitta klockor i nyskick inkl cert och box för samma priser som CoC vill ha utan box och cert. Då blir valet ganska enkelt för min del i vart fall. Jag gillar Care of Carl men de har sällan de bästa priserna även vad gäller resterande sortiment. Dock perfekt för de som inte riktigt orkar hela jakten med att leta och läsa på massa utan bara vill ha schyssta varor direkt utan krångel. Själv gillar jag för mycket att leta bra affärer oavsett vad det gäller och avstår nästan alltid om det känns för dyrt för vad jag upplever att jag får.

Hur ser man att en klocka är polerad? OCh varför är det som jag tolkar det något negativt?

Det får du lära dig, inte det lättaste alltid. Man förstör original formerna om den fulpoleras. Det går att göra bra, men det är väldigt sällan det görs bra. 99.9% är kass.
Som exempel:
1. Bandhornen är olika långa och alla har en "mjuk kant"
2. Sidan på bandhornen har olika polering. Övre vänstra är väldigt tjock ijf med den högra och liknande på de två nedre. Dvs. de fyra bandhornen på denna har 4 olika utseenden. På en klocka där alla borde vara identiska med varandra.

Man ska givetvis inte vara "lupp mupp", att äldre klockor och även nya kan ha skavanker, det kan förväntas. Att polera upp en klocka för lite lyster är en sak. Men när den tappar form och karaktär så blir det lite konstigt i min mening.

Tavlan är f ö ocentrerad mot timmarkörerna. Något som borde upptäckts när man servade klockan.

1701266467785.png

Om den som i beskrivningen varit varsamt buren borde polering inte behövts.
Denna begagnade Rolex Datejust 16030 Oyster Perpetual har en klassisk blå urtavla med klassisk Jubilee-länk i stål. Utrustad med ett automatiskt urverk med en naturlig patina är klockan varsamt buren och har gett ett tidlöst intryck sedan tillverkningsåret 1986.

Som exempel:
1. Bandhornen är olika långa och alla har en "mjuk kant"
2. Sidan på bandhornen har olika polering. Övre vänstra är väldigt tjock ijf med den högra och liknande på de två nedre. Dvs. de fyra bandhornen på denna har 4 olika utseenden. På en klocka där alla borde vara identiska med varandra.

Man ska givetvis inte vara "lupp mupp", att äldre klockor och även nya kan ha skavanker, det kan förväntas. Att polera upp en klocka för lite lyster är en sak. Men när den tappar form och karaktär så blir det lite konstigt i min mening.

Tavlan är f ö ocentrerad mot timmarkörerna. Något som borde upptäckts när man servade klockan.

1701266467785.png

Om den som i beskrivningen varit varsamt buren borde polering inte behövts.
Denna begagnade Rolex Datejust 16030 Oyster Perpetual har en klassisk blå urtavla med klassisk Jubilee-länk i stål. Utrustad med ett automatiskt urverk med en naturlig patina är klockan varsamt buren och har gett ett tidlöst intryck sedan tillverkningsåret 1986.
Stort tack för hjälpen! Lärt mig väldigt mycket! Älskar KS när det finns en vilja att hjälpa och föra kunskap vidare!

Har sålt till dem och det har funkat smidigt.
Alltså direkt till dem och inte via dem på kommission?

Hur skulle du säga att deras prisförslag till dig såg ut i jämförelse med vad du kan antas fått om du sålt till annan aktör eller direkt till medlem här?

Alltså direkt till dem och inte via dem på kommission?

Hur skulle du säga att deras prisförslag till dig såg ut i jämförelse med vad du kan antas fått om du sålt till annan aktör eller direkt till medlem här?
Ja, direkt till dem. Skulle säga att deras prisförslag ligger i linje med andra handlare.

Är väl helt ointressant vad de försöker tjäna?

Får du en summa du är nöjd med är det väl bra så oavsett om nästa led går back eller tripplar pengarna?
Ja, jag bryr mig inte alls om hur deras marginaler ser ut. Gillar dem över lag och hoppas att det går bra för dem då jag på någorlunda regelbunden basis handlar kläder från dem.

Jag frågade i syfte att kunna göra en snabb uppskattning av vad som är rimligt genom att räkna baklänges. Det hade alltså gett en fingervisning om det är värt att be dem komma med ett förslag eller om det är totalt slöseri med min egen (och deras) tid.

Det hade också varit intressant att veta för att väga för- och nackdelar med att sälja direkt till dem eller prova att låta dem förmedla med kommission. Förutsatt att man nu skulle landa i att sälja och nyttja dem för det på något sätt.

Ja, jag bryr mig inte alls om hur deras marginaler ser ut. Gillar dem över lag och hoppas att det går bra för dem då jag på någorlunda regelbunden basis handlar kläder från dem.

Jag frågade i syfte att kunna göra en snabb uppskattning av vad som är rimligt genom att räkna baklänges. Det hade alltså gett en fingervisning om det är värt att be dem komma med ett förslag eller om det är totalt slöseri med min egen (och deras) tid.

Det hade också varit intressant att veta för att väga för- och nackdelar med att sälja direkt till dem eller prova att låta dem förmedla med kommission. Förutsatt att man nu skulle landa i att sälja och nyttja dem för det på något sätt.
Ska jag gissa så behöver de minst 25-30% vinstmarginal om de ska överleva.

Något mindre om du leker bank och de enbart "förmedlar".
Men med den risk det för dig som ägare av varan innebär,samt hur motiverande det är för säljaren jobba för ditt sälj vs något man tjänar mer på.
Tex något man själv äger.

Hej.
Kollade in en Rolex på Care of Carl och undrar lite hur det är möjligt att sälja en rolex från 2024 med skyddsplasten kvar. Trodde det var standard att plasten avlägsnas av AD när klockan hämtas ut?

Hej.
Kollade in en Rolex på Care of Carl och undrar lite hur det är möjligt att sälja en rolex från 2024 med skyddsplasten kvar. Trodde det var standard att plasten avlägsnas av AD när klockan hämtas ut?

Vissa ADs är inte lika rigida på detta har jag förstått så det är inte alls omöjligt beroende på vart den är köpt och vilken säljare som sålt den. Jag har då alltid fått mina med plasten borttagen.

Tillbaka
Topp