• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Cartier guld, hur håller det?

Franz J

Breitling
Vill köpa en beg Cartier Tank till min fru. Har varit instäld på guld men blir tveksam. Det verkar som att det fort blir skavt på hornen? Någon som kan ge en nyanserad bild?:)
Sedan så undrar jag vad "guld på silver" betyder när det gäller Cartier. Är boetten i massivt silver då alltså?
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Är det alltså massivt silver när det står t ex "925 Silber vergoldet" ?
Kan du förklara det där med oxidering? Jag trodde helt enkelt guldplättering var avskavd på många av de som jag sett.
Precis.
Oxideringen följer som ett resultat av den avskavda pläteringen. Guld oxiderar inte men silver gör det, speciellt när det är i kontakt med luft och hud (det är därför du måste putsa silverbestiken).
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Ok, tack, massivt alltså.

Heh, Visste inte de körde med massivt 18k guld.
Hmm, verkar börja vid 35k kr eller nåt sånt o de går och inte har gravyr eller nåt. Det är ju en del pengar.
Massivt betyder det inte, det betyder bara att 92,5% av vikten är rent silver. Boetten i sig kan vara tunn och fylld av luft.

Nu är detta inte vanligt på Cartiers men många enklare klockor i 18k guld är väldigt tunna i godset.
 

Psykel

Patek
Jag har en Tank i vermeil (guldpläterat silver), och måste säga att jag inte direkt tänker på skavet. Ser klart bättre ut än pläterad mässing. Silver har en liknande lyster som guld, även fast färgen är annorlunda. Så det blir inte en jättekontrast.
C6801209-FC1B-4856-B9F9-4936EBC863F9.jpeg
 

Psykel

Patek
Jag håller med. Tycker det blir fint. Men jag tror inte hustrun tycker det.
Vill du inte betala 30.000 för en i solitt guld så håll utkik efter en vermeil i fint skick. Borde ju inte vara omöjligt att hitta en relativt oburen för en rimlig slant. Jag betalade ca 3.500kr för min. Kan även tipsa om att det finns en del modeller i rent silver också, ifall det vore intressant. Denna, exempelvis:
cartier-must-de-cartier-silver-quartz-ladies-watch-2416-p2411-3576_image.jpg
 

Franz J

Breitling
Precis. Rent guld blir för mycket.
Det lutar nog åt en quartz i silver utan några komplikationer. Gärna champagnefärgad tavla.
3.500kr skulle vara otroligt bra. Jag trodde snarare 10k.??
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Vill du inte betala 30.000 för en i solitt guld så håll utkik efter en vermeil i fint skick. Borde ju inte vara omöjligt att hitta en relativt oburen för en rimlig slant. Jag betalade ca 3.500kr för min. Kan även tipsa om att det finns en del modeller i rent silver också, ifall det vore intressant. Denna, exempelvis:
cartier-must-de-cartier-silver-quartz-ladies-watch-2416-p2411-3576_image.jpg
Fast även de silverfärgade är väl belagda? Kan inte minnas hur det var.
 

Psykel

Patek
Fast även de silverfärgade är väl belagda? Kan inte minnas hur det var.
Mjaäe, oklart. Här är en baksida. Står bara argent 925. På min står det vermeil argent plaque or.
hd_item_878485_e92e9d67cd.JPG

Edit: Tittar man på framsidan på samma klocka så ser det iofs ut som någon form av slitning på dom vanliga ställena.
hd_item_878485_1ca358f5c5.JPG
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Mjaäe, oklart. Här är en baksida. Står bara argent 925. På min står det vermeil argent plaque or.
hd_item_878485_e92e9d67cd.JPG

Edit: Tittar man på framsidan på samma klocka så ser det iofs ut som någon form av slitning på dom vanliga ställena.
hd_item_878485_1ca358f5c5.JPG
Har inte din varit helt belagd i guld då? Trodde vermeil var guldplätterat silver?
 

Psykel

Patek
Sorry, trodde båda var dina. Men fråga, vermeil betyder väl plätterat silver på cartierspråk?
Det stämmer. Här är min baksida. Hade dock fel om att det stod vermeil. Dock står det argent (silver) och plaque (plätering) or (guld). Den silverfärgade har ingen info om nån beläggning, varav jag utgick från att den inte hade nån. Men som @Aurum säger så borde dom silvriga vara oxiderade isåfall.
img_7255-jpg.637362

Edit: Kan det kanske vara så att den silvriga är rodinerad? Det brukar ju inte direkt framgå med märkning.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Mjaäe, oklart. Här är en baksida. Står bara argent 925. På min står det vermeil argent plaque or.
hd_item_878485_e92e9d67cd.JPG

Edit: Tittar man på framsidan på samma klocka så ser det iofs ut som någon form av slitning på dom vanliga ställena.
hd_item_878485_1ca358f5c5.JPG
Är alla silverfärgade vattentäta? Fanns den konstruktionen som vermeil?

Läste också att Cartier New York även sålt oädla tanks, om det nu var stål eller mässingsboetter som var guldbelagda.
 

Psykel

Patek
Är alla silverfärgade vattentäta? Fanns den konstruktionen som vermeil?

Läste också att Cartier New York även sålt oädla tanks, om det nu var stål eller mässingsboetter som var guldbelagda.
Där tar min kunskap slut. Dock så är jag hyfsat säker (av vad jag har sett på diverse auktioner och så) att den silvriga är lite senare än min, typ 90-tal. Min har originalcert daterat 1980 och är relativt tidig. Här är en som jag hittade som är daterad ca 1990 enligt annonsen. Där står det ju vermeil och den har en något vattentätare boett än min, men inte riktigt lika vattentät som den silvriga.
49935back_master.jpg

Edit: hittade en silvrig med samma bakboett som jag postade tidigare på den sidan, daterad ca 2000. Så jag antar att dom blev mer vattentäta med tiden?
 

Franz J

Breitling
Vermeil är Cartiers beteckning på modeller av rent silver med guldplättering vad jag förstår. "20 M" står för att de garanterar att guldplätteringen är minst 20 micron tjock.
 
Topp