• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cartier Tank Solo / Tank Louis Cartier?

Är ingen hejare på Cartier men förstår inte riktigt vad du menar. Kollar man på klockorna du länkade så är den ena i roséguld och stål och den andra i gulguld, storleken skiljer, den ena har mineralglas och den andra har safirglas, den ena har datumvisning och den andra har inte det. Även fast de liknar varandra så är det ju två olika modeller.

@månljus Du har helt rätt! Det är en viss skillnad på modellerna ja, men väldigt liten.
En Tank Solo kostar cirka 45-50.000kr och en LC Tank närmare 80.000kr. Enkelt val! =)

Agreed! En Louis hade det blivit!
Har provat både Solo och gamla vintage-tankar i stuket som Louis har. Den sistnämnda vinner min röst i alla lägen!
Men visst - lätt för mig att säga, som inte står inför att faktiskt köpa en klocka för vare sig femtio eller åttio! ;)

@Anders Forsberg Hade faktiskt valt en Tank Solo då priset är 30-40.000kr lägre samt att skillnaden klockorna emellan är relativt små, ytligt sätt.
Provade en Tank Solo senast igår, men 48.200kr är saftigt för mig... får leta second hand.

@Anders Forsberg Hade faktiskt valt en Tank Solo då priset är 30-40.000kr lägre samt att skillnaden klockorna emellan är relativt små, ytligt sätt.
Provade en Tank Solo senast igår, men 48.200kr är saftigt för mig... får leta second hand.

Jo, jag förstod faktiskt att det var det du hintade om. ;)
Vidhåller dock fortfarande att en Louis är trevligare. Trots att det skiljer ganska lite "på pappret", så gör det rätt stor skillnad när den sitter på armen.

Solo tillhör Cartiers, vad jag skulle vilja påstå, instegsserie bland deras tanks. Louis är som redan nämnt i tråden ett steg upp i finish. Det finns några konkreta skillnader:
- Louis är helt i guld, Solo kommer med stålbaksida.
- Louis har en äkta safir på kronan medan Solons är syntetisk.
- Louis är betydligt tunnare (urverket skiljer sig från Solo).
- Louis kommer med ett band som kommer från en annan del av alligatorn - förmodligen dyrare.
- Även om boettformen i båda fallen är "fyrkantig" är de faktiskt rätt olika.

Även om Solon är trevlig är Louis en klass för sig. Om du har möjlighet ska du testa att lägga dem bredvid varandra. Rent subjektivt är designen betydligt mer balanserad på en Louis, men det beror ju givetvis på vad man föredrar.

Tack, @alex_c för en mycket detaljerad beskrivning av skillnaden mellan Tank Solo och Tank Cartier Louis. Jag har studerat Cartier-katalogen och bilder på nätet, samt YouTube-klipp. Nu ser jag också skillnaden :) Båda är mycket fina, men 80.000kr för en quartz (Tank Louis Cartier) är diskutabelt. Ska hålla ögonen öppna efter en Tank Solo trots allt, helst vintage/second hand, då min Rolex är "vintage" (1988). Mvh, Tony

Tack, @alex_c för en mycket detaljerad beskrivning av skillnaden mellan Tank Solo och Tank Cartier Louis. Jag har studerat Cartier-katalogen och bilder på nätet, samt YouTube-klipp. Nu ser jag också skillnaden :) Båda är mycket fina, men 80.000kr för en quartz (Tank Louis Cartier) är diskutabelt. Ska hålla ögonen öppna efter en Tank Solo trots allt, helst vintage/second hand, då min Rolex är "vintage" (1988). Mvh, Tony
Inga problem. 80 000 kr för en Solo tycker jag är rätt mycket pengar med tanke på vad man får. Skulle då lagt de extra för en Louis om man ändå är uppe i de beloppen. Bättre begagnade Solos går ju att hitta på andrahandsmarknaden för rätt hyggliga summor. Går vi tillbaka längre i tiden tror jag många av dem är i doublé dock.

image.jpg

Finns ju även ytterligare alternativ än Solo och Louis....

Ohh! En sådan är jag riktigt sugen på. Har kollat massor på C24. Eller egentligen en i guld, drömma går ju.

Hoppas kunna få chans att titta på den i verkligheten nån gång? Frekventerar du GTG:er i huvudstaden? Eller så kan du höra av dig när du tröttnar...
Well det är sällan jag är på gtg nuförtiden och tröttnar vetefasen när det händer, den är ju rätt ny för mig :)

Well det är sällan jag är på gtg nuförtiden och tröttnar vetefasen när det händer, den är ju rätt ny för mig :)
Ja, jag är aldrig på GTG:er (i Stockholm), men för den skulle jag kunna resa lite. Vill gärna tro att den upplevs lite mer massiv än Quartz-Solon från passarounden, som jag verkligen gillade förutom att jag glömde att jag hade den på handleden.

Får väl sluta lipa och köpa en stålis och prova helt enkelt. :)

Tillbaka
Topp