• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Cartier - "Water Resistant"

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Fast nu blandar du information friskt. Det @NiklasArvid pratade om i podden var ju en klocka från 60-talet. Nya speedmasters och gamla kan man ju inte riktigt jämföra på det sättet bara för att de har samma modellnamn på tavlan.

Tror man uppade specen för speedyn på slutet av ref 145.012 med bättre packningar, sedan ytterligare förbättringar, så det går antagligen att duscha och bada med en provtryckt modernare.

Men jag skulle hellre fråga @yonsson snällt vlken dykarSeiko jag skulle köpa och leva bekymmersfritt i båten och på stranden å spara speedyn till kvällen.
 

Oew

Rolex
Fick svar från Cartier och deras modeller med 20 wr kan inte klara av 20m dykning utan klarar lättare stänk och kort simning. Precis som jag sagt så följer inte alla ISO standard.
image.png
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Fick svar från Cartier och deras modeller med 20 wr kan inte klara av 20m dykning utan klarar lättare stänk och kort simning. Precis som jag sagt så följer inte alla ISO standard.
image.png
Precis som du sagt? Du svamlar ju hej vilt. Menar du att de klockorna har "water resistant"-märkning? ISO 228010 kräver väl minimum 30m? Ganska ovesäntligt och uppenbart att deras 20m-klockor inte klarar det och inte följer ISO 228010.

Edit: De skriver ju dessutom att det går att bada korta turer.
 
  • Like
Reactions: POO

Oew

Rolex
Precis som du sagt? Du svamlar ju hej vilt. Menar du att de klockorna har "water resistant"-märkning? ISO 228010 kräver väl minimum 30m? Ganska ovesäntligt och uppenbart att deras 20m-klockor inte klarar det och inte följer ISO 228010.

Edit: De skriver ju dessutom att det går att bada korta turer.
Ja de har "water resistant" märkning. När jag har läst verkar minimum vara 2 bar.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
I teorin klarar klockorna 30m men eftersom du rör händerna när du simmar och därmed skapar ett högre tryck klarar klockor som är tryckta till 30m inte simmande/dykande. Man testar klockorna i statiskt tryck har jag för mig och när man simmar är det ett dynamiskt tryck. Tror detta tagits upp i podden någon gång.
Det där är en myt så länge du inte hänger på en torped i full fart eller sätter klockan på en båtpropeller (som rör sig). Det dynamiska trycket från dina rörelser är försumbart, du klarar helt enkelt inte att flytta armen så fort för att få ett dynamiskt tryck som kan orsaka att klockan läcker. Det kanske orsakar inträngning om du är nere på aningen störredjup än vad klockan är specad till, men faktorer som åldrade packningar/smuts i packningen har större betydelse.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Tror inte det, hittade den här tråden där de också undrar om wr. http://forums.watchuseek.com/f481/cartier-water-resistance-1055249.html
Tror inte 30m går att bada med oavsett märke.
Min polare har gjort flertalet dyk med tuber ner till minst 20 meter med en vanlig Swatch, 34mm herr/unisex ursprungsmodellen. Den har WR 30 meter. Fungerade fint. Därav duschar och badar jag fritt med mina Swatch. Jag tror de flesta klockor har en betydande säkerhetsmarginal. Sedan har det säkert med klockans konstruktion att göra med. Kanske inte att jag tagit ner en dyrare dressklocka med WR30m på djupet... Men varför skulle jag göra det när jag har en massa fina dykare! :D
 
Senast ändrad:

Oew

Rolex
Min polare har gjort flertalet dyk med tuber ner till minst 20 meter med en vanlig Swatch, 34mm herr/unisex ursprungsmodellen. Den har WR 30 meter. Fungerade fint. Därav duschar och badar jag fritt med mina Swatch. Jag tror de flesta klockor har en betydande säkerhetsmarginal. Sedan har det säkert med klockans konstruktion att göra med. Sedan kanske inte att jag tagit ner en dyrare dressklocka med WR30m på djupet... Men varför skulle jag göra det när jag har en massa fina dykare! :D
Ja vissa märken tror jag har mkt god marginal och klarar med marginal sina utlovade wr, men sen så finns det också märken som inte gör det där jag inte skulle ta en klocka med 30m wr ens 1m under ytan. Men precis som du säger så är det ju därför man har dykare :D
 
Topp