• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cartiertråden

Har ni några bra tips på var man kan få tag i läderband till Cartier om man liksom inte vill ha spänne på bandet (man vill ju ha Cartiers egna spänne liksom). Är origanbanden dyra som fan misstänker jag? :)

Dagens:
bfb2dba6-d1a4-4a5e-80b6-bbba120558fd-jpeg.693863

@Alex Taól Jag köpte ett 17x16mm band från watch-band-center.com och satte originalspännet på till min Tank. Bara du får rätt mått så är det inga problem.

Det finns väl inte annat att välja på om man vill ha stål?
Lite det som är grejen om man är konservativ, den klassiska tanken är i ädelmetall. Den i stål är något annat så då kommer trams som sekundvisare och datum. Inget större fel på modellen så länge man inte väljer en för stor modell enligt mig.

Har ni några bra tips på var man kan få tag i läderband till Cartier om man liksom inte vill ha spänne på bandet (man vill ju ha Cartiers egna spänne liksom). Är origanbanden dyra som fan misstänker jag? :)
Förmodar du syftar på något slags viklås? Beroende på variant krävs det helt klart specialband. Finns en del original hos gråhandlare. Vet att det finns passande aftermarket men de är inte många.

Snyggt!

Var det bra kvalite tycker du? Inga konstigheter att beställa?
Jodå, det är det absolut! Helt okej priser också. Beställningen gick bra och jag betalade med Paypal. Företaget är baserat i Tyskland och skickar därifrån. Lite lång leveranstid på ca tre veckor, men det kan ju mycket väl ha varit Postnord som strulade till det där. Jag rekommenderar absolut att beställa därifrån! Framför allt så har dom ett grymt bra utbud och ett smart sökverktyg. Jag sökte på 17x16mm blå band och hittade precis vad jag var ute efter! Dom har dom flesta märkena och just mitt är av märket Barington.

Förmodar du syftar på något slags viklås? Beroende på variant krävs det helt klart specialband. Finns en del original hos gråhandlare. Vet att det finns passande aftermarket men de är inte många.

Precis. Man vill ju isf ha ett läderband utan spänne eftersom man kör Cartier-spännet från det gamla läderbandet. Jag har inte sett några sådana band.

Vad kostar Cartiers original?

Precis. Man vill ju isf ha ett läderband utan spänne eftersom man kör Cartier-spännet från det gamla läderbandet. Jag har inte sett några sådana band.

Vad kostar Cartiers original?

De verkar (tyvärr och som väntat) vara rätt dyra. Här är en firma som säljer original och som antyder att det skulle vara lite lägre pris, men även här ligger de runt 350-450 usd om man vill ha alligator/croco. Ett alternativ, om man vill komma undan billigare men som nog kan vara väl så bra, är ju att låta sy upp/ specialbeställa ett band från någon av de finare tillverkarna.

https://www.grayandsons.com/watch-bands/cartier-watch-bands-and-straps.html

Hallå, på jakt efter en Santos.
Tror jag vill ha 29mm och föredrar nog Quartz (iaf om den bär tunnare än auto) Eller missar man något roligt verk då?
Rent estetiskt vinner den äldre kantigare modellen. (innan - 90?)
Twotone saknas i samlingen och känns som det autentiska valet?
Behöver inte datum om man kan få utan
Finns det någon ref med samtliga ovanstående kriterier? Jag har inte lyckats hitta den så upplys mig gärna:)
Eller är Galbee bättre eller rent utav Galbee XL?
All input uppskattas:)
Om någon har kunskapen och vill göra en hjälteinsats får man gärna punkta upp när olika modeller/variationer kom (kronologiskt?) och fördelar/nackdelar med dessa.
Tack på förhand!

Hallå, på jakt efter en Santos.
Tror jag vill ha 29mm och föredrar nog Quartz (iaf om den bär tunnare än auto) Eller missar man något roligt verk då?
Rent estetiskt vinner den äldre kantigare modellen. (innan - 90?)
Twotone saknas i samlingen och känns som det autentiska valet?
Behöver inte datum om man kan få utan
Finns det någon ref med samtliga ovanstående kriterier? Jag har inte lyckats hitta den så upplys mig gärna:)
Eller är Galbee bättre eller rent utav Galbee XL?
All input uppskattas:)
Om någon har kunskapen och vill göra en hjälteinsats får man gärna punkta upp när olika modeller/variationer kom (kronologiskt?) och fördelar/nackdelar med dessa.
Tack på förhand!
Kantig Santos på länk finns bara med automatiskt dam-eta-verk. Har nästan alltid datum, min isade saknar datum och sekundvisare. Föredrar själv kantig på 29 mm. behöver du gå upp i storlek är xl på 32 mm helt ok, men då är det bara den rundare varianten som finns och den är automatisk..

Tjabba!
Har under året börjat förälska mig i tanken (solo i stål). Tyvärr blev jag jäkligt besviken när jag var inne och testade den, för lätt och tråkig liksom.. För ett tag sen hittade jag cartier tank basculante som ser lite mer spännande ut. Har någon koll på om det finns möjlighet att klämma på en sån någonstans i sthlms området? Jag har förhoppningar om att denna ska kännas roligare. Övriga erfarenheter kring klockan mottages också :)
Cartier-Tank-Basculante-3-1024x696.jpg
(Lånad bild)

Välmött

Till vilken modell vill du ha bandet? Till tex Tank Solo finns ett flertal olika färger på kalvband med ”quick change”-stift att välja på. Kostar 1500kr/styck och är till Tankens egna viklås. Går att köpa via alla AD jag frågat. Klicka på ”SELECT STRAP COLOUR” på länken nedan så ser du vad som finns att välja på.

http://www.cartier.co.uk/en-gb/coll.../tank/tank-solo/wsta0028-tank-solo-watch.html

Tjabba!
Har under året börjat förälska mig i tanken (solo i stål). Tyvärr blev jag jäkligt besviken när jag var inne och testade den, för lätt och tråkig liksom.. För ett tag sen hittade jag cartier tank basculante som ser lite mer spännande ut. Har någon koll på om det finns möjlighet att klämma på en sån någonstans i sthlms området? Jag har förhoppningar om att denna ska kännas roligare. Övriga erfarenheter kring klockan mottages också :)
Cartier-Tank-Basculante-3-1024x696.jpg
(Lånad bild)

Välmött
Roligare men också lite klumpig/udda. Sedan kan jag tycka att en Cartier inte är tråkig, utan snarare fulländat enkel och ren i designen. Iaf om vi pratar om den klassiska Tanken. Att du sedan anmärker på att den är för lätt talar emot att det är en tank på läderband du skall ha.

Hej Cartierkännare!

Jag har varit lite sugen på en Tank Solo large i stål, tycker att den är tidlös och vacker. Var inne på NK i helgen och klämde lite på den. Gillade storleken och boetten men tavlan kändes lite platt. Inget djup eller lyster, vad jag kunde se i ljuset i butiken. Finns det någon Tank med guillochetavla som inte är tank Louis Cartier?

Jag har kollat lite på en Tank Francaise ref 2302 med automatiskt verk. Den har en fin guillochetavla och är överlag en fin klocka. Dock hade jag tänkt ha den på svart skinnarmband, vad tror ni om det?

Hej Cartierkännare!

Jag har varit lite sugen på en Tank Solo large i stål, tycker att den är tidlös och vacker. Var inne på NK i helgen och klämde lite på den. Gillade storleken och boetten men tavlan kändes lite platt. Inget djup eller lyster, vad jag kunde se i ljuset i butiken. Finns det någon Tank med guillochetavla som inte är tank Louis Cartier?

Jag har kollat lite på en Tank Francaise ref 2302 med automatiskt verk. Den har en fin guillochetavla och är överlag en fin klocka. Dock hade jag tänkt ha den på svart skinnarmband, vad tror ni om det?
Upplevde exakt samma sak. Tavlan är bland det tråkigaste jag sett om jag ska vara ärlig. Hade förväntat mig mycket mer.

Hej Cartierkännare!

Upplevde exakt samma sak. Tavlan är bland det tråkigaste jag sett om jag ska vara ärlig. Hade förväntat mig mycket mer.
Fin klassisk högblank med emaljkänsla och fint tryck. Djup eller lyster får man bara i tavlor med struktur eller med genomskinlig lack. Värsta påhittet någonsin är sunburst. Finns tex Basculante med guilloche, men tycker dessa tavlor ser billiga ut irl.

Vad är det för tjocklek på cartier santos galbee 29mm automatisk i 18k? Under 10mm?
Är ju monocoque med standard dam-eta, tror inte den kommer under 10 mm dock. Silhuetten är däremot riktigt smäcker och har man en liten grop på handleden ligger den bra där. Automatiska ur blir inte så mycket smäckrare på min handled om vi inte ska blanda in de exotiska verken.

Fin klassisk högblank med emaljkänsla och fint tryck. Djup eller lyster får man bara i tavlor med struktur eller med genomskinlig lack. Värsta påhittet någonsin är sunburst. Finns tex Basculante med guilloche, men tycker dessa tavlor ser billiga ut irl.

Ja, den kanske är bättre i dagsljus än den något dunkla ljuset inne på NK. Jag tycker dock att den såg lite platt ut jämfört med tavlan på Tank Louis Cartier som har Guilloche på den inre delen av urtavlan. Tavlan på Basculante jag jag inte sett i verkligheten, vet du hur tavlan på Tank francaise ser ut i verkligheten?

Ja, den kanske är bättre i dagsljus än den något dunkla ljuset inne på NK. Jag tycker dock att den såg lite platt ut jämfört med tavlan på Tank Louis Cartier som har Guilloche på den inre delen av urtavlan. Tavlan på Basculante jag jag inte sett i verkligheten, vet du hur tavlan på Tank francaise ser ut i verkligheten?
Tycker de ser lika ut, men aldrig lagt någon speciell tanke på detta.

Tillbaka
Topp