• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cartiertråden

Har iofs inte läst mycket material från Cartier, men aldrig hört om 40-talaren.

Boken fick i present i Cartierbutiken i Kiev 2018. Den skrevs i samband med "Cartier in Motion" utställningen som visades i flera länder under ett par år.

5EAEBF65-9A19-4BB7-B342-F0D9816C06C0.jpeg
DCC4D14E-7FFC-4FCE-82B7-D11AC1D0305A.jpeg

Om den såg ut sådär 1943, vad skulle de med Genta till egentligen som bara gjorde en i princip likadan?

En mycket bra fråga. Antingen har han skapat Pashan as we know it eller så har han bara bidragit med vissa detaljer. Men finns det någon källa som bekräftat att Pashan från 1985 är hans skapelse?

En mycket bra fråga. Antingen har han skapat Pashan as we know it eller så har han bara bidragit med vissa detaljer. Men finns det någon källa som bekräftat att Pashan från 1985 är hans skapelse?
Vet faktiskt inte, men det är väl det man åtminstone alltid hört? Är dåligt påläst inom ämnet.

Officiella stiftelsen påstår iaf det. Även sett det på fler ställen.
Boken fick i present i Cartierbutiken i Kiev 2018. Den skrevs i samband med "Cartier in Motion" utställningen som visades i flera länder under ett par år.

5EAEBF65-9A19-4BB7-B342-F0D9816C06C0.jpeg
DCC4D14E-7FFC-4FCE-82B7-D11AC1D0305A.jpeg
Snyggt! Märkligt att de säger att modellen är från 1985 officiellt då. Koolare att referera till början av 40-talet.

Officiella stiftelsen påstår iaf det. Även sett det på fler ställen.

Snyggt! Märkligt att de säger att modellen är från 1985 officiellt då. Koolare att referera till början av 40-talet.
Kul att det är lite mytomspunnen historia kring Pashan. Ska redan på 30-talet ha beställts en av "The Pasha of Marrakesh" som det bara gjordes 1 av - finns dock bara någon sällsynt bild från 40-talet som ska bekräfta detta enligt artikeln. Sedan var Genta inblandad när de tog fram den nya.

Ni som äger en Tank XL i tråden - hur känner ni kring den udda bandhornsbredden? Har funtat en del på en Reverso, men den sitter hemskt på mig, så vänt ögonen mot en Tank XL. Vill dock gärna kunna leka runt med en del band, vilket jag är rädd blir lite krångligt med tanke på ovannämnda. Kommer säkert köpa några custom straps, men vill kunna köpa något generiskt någon gång också. :)

Ni som äger en Tank XL i tråden - hur känner ni kring den udda bandhornsbredden? Har funtat en del på en Reverso, men den sitter hemskt på mig, så vänt ögonen mot en Tank XL. Vill dock gärna kunna leka runt med en del band, vilket jag är rädd blir lite krångligt med tanke på ovannämnda. Kommer säkert köpa några custom straps, men vill kunna köpa något generiskt någon gång också. :)
Om du tycker en modern Reverso sitter dåligt på dig så kommer garanterat en Tank XL också göra det, tyvärr.

Om du tycker en modern Reverso sitter dåligt på dig så kommer garanterat en Tank XL också göra det, tyvärr.
Jag provade Tanken rätt snabbt för ett jäkla tag sedan och tror den satt ok. Finns en god chans att den passar. När jag talar om Reverso ovan syftar jag specifikt på Small Seconds Medium, som är större än en Tank Must XL. Den mindre Reverson (Classique, som bör vara nästintill lika stor som Tanken) sitter bra. Gillar dock ej tavlan samt avsaknaden av sekundvisare på den.

Annars är väl de mindre Tanken i quartz-format? Är inte riktigt sugen på en quartz, därav att jag kollat på XL.

Jag provade Tanken rätt snabbt för ett jäkla tag sedan och tror den satt ok. Finns en god chans att den passar. När jag talar om Reverso ovan syftar jag specifikt på Small Seconds Medium, som är större än en Tank Must XL. Den mindre Reverson (Classique, som bör vara nästintill lika stor som Tanken) sitter bra. Gillar dock ej tavlan samt avsaknaden av sekundvisare på den.

Annars är väl de mindre Tanken i quartz-format? Är inte riktigt sugen på en quartz, därav att jag kollat på XL.
Classique är 23 x 38 kontra 31 x 41 för Tank XL, vilket blir ett rätt stor skillnad. Ett bar bilder från IG, hur den bärs på små handleder.
Screenshot_20220210-234027~2.png
Screenshot_20220210-233753~2.png
Screenshot_20220210-233830~2.png

Tank Must XL känns svår men jag har bara sett den på bild. Den är förövrigt större än Reverso Small Seconds Medium. Reverson är 2 mm längre men 5-6 mm smalare. Reverso Classic är som bekant ännu mindre. Dock, kör på om du gillar den!

Edit: @bernoulli var snabbare och inne på samma spår, dock är väl bilderna på Tank Solo XL?

Senast ändrad:
Classique är 23 x 38 kontra 31 x 41 för Tank XL, vilket blir ett rätt stor skillnad. Ett bar bilder från IG, hur den bärs på små handleder.
Screenshot_20220210-234027~2.png
Screenshot_20220210-233753~2.png
Screenshot_20220210-233830~2.png
Tank Must XL känns svår men jag har bara sett den på bild. Den är förövrigt större än Reverso Small Seconds Medium. Reverson är 2 mm längre men 5-6 mm smalare. Reverso Classic är som bekant ännu mindre. Dock, kör på om du gillar den!

Edit: @bernoulli var snabbare och inne på samma spår, dock är väl bilderna på Tank Solo XL?
Jag har ej superkoll på varken Cartier eller JLC. Syftade på den större Classique-modellen, som är 40.1 X 24.4mm. Det viktiga är självaste längden (lug-to-lug). Kan posta två bilder här nedan på hur den satt på mig. Den satt ej åt tillräckligt tajt heller, vilket annars bör få den att se bättre ut. Jag får dock testa på Tanken imorgon/under helgen och återkomma bilder.

IMG_4292.JPG IMG_4293.JPG

Hur som haver, tillbaka till min primära fråga - hur känner ni kring den udda bredden när det kommer till bandinköp?

Tanken är perfekt som kvarts. Gör den tunnare och snyggare och så slipper man ställa den. Väldigt få klockor som har intressanta verk i denna prisklass rent generellt och då är det lika bra med kvarts. Har mycket svårt att se hur en xl skulle sitta bra på din handled. Bandet är groteskt brett också?

Håller helt med, denna ovan inte så lyckad. Sedan blev jag lite förvånad att det verkar ha funnits en Pasha som är så lik dagens på 40-talet. Tycker ändå Pashan är rätt mycket Genta. Speciellt de med månfasen i lapis lazuli.
Det finns ganska många referenser till beskrivningar eller t o m ett foto på en Pasha från 40-talet men dessa har väl aldrig blivit offentliga?

Har några bra tips på vart man kan få tag i billiga läderremmar i mindre storlekar (15mm)? Funderar på att.köpa nån dyr rackare typ en Camille Fournet men vill gärna testa färger innan jag bränner 2k + på en rem

Must XL skulle jag inte rekommendera bara för att den är automatisk. Svårt att få Must L att sitta bra om man inte har rätt breda handleder. Gå inte in i dasslocksfällan, man måste vänja sig vid mindre ett tag innan man slutar jämföra fyrkantiga formen med dykarur.

Hittade det, värt att posta igen.
Le'coultre urverk också. Skoj! Ska se om det blir en Pasha här i helgen kanske. Känns som dess storhetstid är på ingång nu när lite mer udda neo-vintage modeller är på tapeten. Den gör sig helt klart bäst på läder men, som jag tror diskuterats tidigare här, går det inte riktigt ihop med att ha den i vatten. Gummi ?! hehe det vore något.

Tillbaka
Topp