• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cartiertråden

Bara man förstår att det inte var Genta som skapade själva grunddesignen, om inte Cartier ljuger om fyrtiotalisten. Det är inte samma sak som att säga att Genta skapade Nautilus.
Du menar så ja, det är ju en markant skillnad. När man nu vänder på det kan man ju säga att just Pashan inspirerade Genta en del till sina övriga klockor.

Hörde jag Pasha?

4278BB41-1B0C-4888-95CD-9D357A7298DD.jpeg
6593CC7B-A145-4E7B-B45D-3FB4C4442E50.jpeg

Det finns några automatiska tankar men dom är tjocka. Det ska vara manuell eller kvarts i min mening. Dom automatiska ser man inte så ofta så dom är nog mer sällsynta.

Tank LC är modellen som är hetast av tankarna.

Cartier gjorde även en serie som hette must de Cartier med guldfärg som såg ut som LC. Det skämdes dom så mycket över att dom aldrig velat prata om det förrän nu. Den släppte dom nu igen fast i stål.

Vilket jag antar är för att dom ägs av richemont eller så är det helt enkelt för att reta mig för att jag inte hade råd med en i platina eller vitguld. Nu har jag råd när den är i stål och då vill jag inte ha den längre. Det är nackdelen med att vara internetsnobb :/
Behöver inte vara automat, utan manuell är också av intresse. Hur länge sedan var det Tank fanns med manuella urverk (i mindre än XL-format)? :)

Testade på Tank Must Large igår. Tyckte den satt jäkligt bra och fick gehör från både mitt sällskap samt personal. Några här kommer väl tycka att den ska vara markant mindre, men jag tycker inte den är för stor. Sticker ej ut från handleden och länken kurvar sig fint utan att "falla" rakt vid handledens sidor. Observera att den satt lite löst, då jag inte kunde hålla för länken samt ta en bild samtidigt, så i realiteten kommer den sitta ännu bättre.

Får jag fråga vad lug-bredden (för att bäras på band) är på klockan? Får fram lite olika svar vid googling.

IMG_4439.JPG IMG_4440.JPG

Och sen har ju handleder olika form också. Min handled är 15,5cm men ganska platt. Här är alltså samma storlek (Must Large) på en handled som är 2,5cm mindre..
Testade på Tank Must Large igår. Tyckte den satt jäkligt bra och fick gehör från både mitt sällskap samt personal. Några här kommer väl tycka att den ska vara markant mindre, men jag tycker inte den är för stor.
Upplever Tank som en svår klocka. Har likt @TheSpeedyShutter samma mått. Den lilla blir för liten och ibland kan jag uppleva att medium blir för stor.

Testade lilla Santos-Dumont idag och den satt som en smäck! Upplever att den avlånga designen på Tank’en gör att den bärs större.
Både Santos Medium och Santos-Dumont satt bra utan ”överhäng” som @Herr Potatis refererar till. Men efter ett par bilder på avstånd upplever jag dem som för stora.
….när AD säger att klockan sitter bra för att den inte har överhäng är som att jeansbutiken tycker jeansen passar för att man inte har ”Gällevarehäng” 😉

Santos-Dumont small:
96B5644A-89AF-430D-BFAB-AB86695CE82B.jpeg

Santos-Dumont Large:
E1BC7E9A-9EFB-4F67-86AE-AFA008730013.jpeg
Santos Medium:
Jmf
9CF193CF-53C3-475B-A584-2891EF2FAF28.jpeg 11683A6E-46A3-40D7-A33B-D3816D4E9529.jpeg

Bilagor

• B97E8526-90F6-49AC-9203-FD2B954DCACF.jpeg
    B97E8526-90F6-49AC-9203-FD2B954DCACF.jpeg
    931.4 KB · Visningar: 10
Behöver inte vara automat, utan manuell är också av intresse. Hur länge sedan var det Tank fanns med manuella urverk (i mindre än XL-format)? :)

Testade på Tank Must Large igår. Tyckte den satt jäkligt bra och fick gehör från både mitt sällskap samt personal. Några här kommer väl tycka att den ska vara markant mindre, men jag tycker inte den är för stor. Sticker ej ut från handleden och länken kurvar sig fint utan att "falla" rakt vid handledens sidor. Observera att den satt lite löst, då jag inte kunde hålla för länken samt ta en bild samtidigt, så i realiteten kommer den sitta ännu bättre.

Får jag fråga vad lug-bredden (för att bäras på band) är på klockan? Får fram lite olika svar vid googling.

19/16

Tank LC finns i butik nu med manuellt verk ( och sen typ hundra år tillbaks :) )

Jag gillar äldre klockor så jag tycker den är för stor på dig. Samt gräslig länk. Men det är ju du som ska bära så go for it.

Edit: jag tycker allt är för stort som släppts dom senaste 30 åren så jag är ingen bra referens.

Tank LC finns i butik nu med manuellt verk ( och sen typ hundra år tillbaks :) )

Jag gillar äldre klockor så jag tycker den är för stor på dig. Samt gräslig länk. Men det är ju du som ska bära så go for it.

Edit: jag tycker allt är för stort som släppts dom senaste 30 åren så jag är ingen bra referens.
Då passar jag på att visa upp min radhustrippel.
1CD27791-4F34-48CA-8851-179C016BCB8C.jpeg
Tycker Kaiko visade ganska bra på denna bild hur en tank ska sitta. Absolut någon mm upp hade funkat också men generellt blir den så mycket mer elegant med lite spelrum sådär mot att bandhornen sticker ut jämte kanten av handleden

Fungerar vilka band som helst med Tank Must (Large)? Tänker om man köper en på länk och sedan köper ett tredjepartsband med korrekta mått, eller om det krävs något speciellt med tanke på QuickSwitch?

PS. Om ni råkar ha en Tank Must Large liggandes är jag intresserad (köptråd). :)

Om någon skulle vara intresserad av Solarbeat så kan jag säga att jag beställde en Large via Cartiers concierge (numret på deras site) den 4 februari och butiken i Stockholm ringde den 11 februari och sa att den var klar att hämtas. Så att den skulle vara särskilt svår att få tag på har jag svårt att tro, även om man läser på diverse forum att folk på andra marknader får vänta länge. Jag har noll köphistorik hos Cartier bör tilläggas, så det är knappast personligt heller :)

Intressant att de trycker så hårt på innovation o futuristiskt. Lite i linje med solarbeaten (inte superny teknik men). Skulle inte förvåna mig om de kommer med någon uppkopplad variant av någon modell. Panthere pulsband haha.
Kikade faktiskt på denna från 2021 igår där man pratar just om hur innovation sträcker sig bortom just "connected watches" med solar beat som exempel.

Skulle inte blir förvånad om man likt andra bolag i ädelstensindustrin börjar göra sina produkter mer spårbara (e. NFT/Blockchain) etc.

Tillbaka
Topp