Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Lättare sagt än gjort. Jag har en del klockverktyg men har väll inte riktigt listat ut vilket man ska använda.Gissar på att du behöver två skruvmejslar. En som skruvar från ena hållet och en som håller emot från andra.
Skruvmejsel?Lättare sagt än gjort. Jag har en del klockverktyg men har väll inte riktigt listat ut vilket man ska använda.
Hej,
Möjligen fel forum men kanske kan ni hänvisa mig vidare till rätt!
Jag är ganska händig och brukar justera länkarna på alla mina klockor. Men just denna förblir ett mysterium och jag har ingen aning om hur man ska göra detta. Hittar heller ingen video om det.
Klockan det handlar om är frun Cartier Panthere, behöver lägga på en länk dvs. Men när jag skruvar loss skruv så roterar även skruven på andra sidan av länken.
Hur gör jag?![]()
Jo, den har jag ju inte. Men jag kör med två skruvmejslar men svårt att få bra grepp trots bra mejslar i rätt storlek.Enklast med ett mothåll.
![]()
De är fina borstade. Stark köprek från mig iaf.Idag såg jag en Cartier Panthere 1300 (Vintage stål-jumbo) på handleden på en kille på jobbet. Så läckert att jag blev sugen att köpa en igen. Var det någon härifrån som jag såg idag måntro?
Har en galen tanke om att min i guld skulle vara nice borstad men vet inte vem som skulle göra (och om jag vågar).De är fina borstade. Stark köprek från mig iaf.
Yes, borstade min och en på skinnband till en vän. Har nog lagt upp den här innan? Där skojade jag till det och lämnade ytan mellan bandhornen blank, som på Rolex DD. Jag tycker de blir bättre, fint med lite kontrast. Tror dock jag tycker det är viktigare på de större herruren, men kan ju bara vara i mitt huvud.Har en galen tanke om att min i guld skulle vara nice borstad men vet inte vem som skulle göra (och om jag vågar).
Antar att du borstat din själv?
Yes, borstade min och en på skinnband till en vän. Har nog lagt upp den här innan? Där skojade jag till det och lämnade ytan mellan bandhornen blank, som på Rolex DD. Jag tycker de blir bättre, fint med lite kontrast. Tror dock jag tycker det är viktigare på de större herruren, men kan ju bara vara i mitt huvud.
Vem som kan borsta? Oklart. Är i grunden enkelt men blir inte helt perfekt där ovansidan av boetten möter sidan. Iaf inte för mig.
Lurade på en vän denna, Panthere i 29 mm. Verkligen bra, måste nog köpa någon variant själv...
![]()
De är fina borstade. Stark köprek från mig iaf.
Grymt, hoppas du blir nöjd!![]()
Kunde inte låta bli.
/B
Är partisk men hade gått för en Cartier Tank Must i large, beggad. Large passar de flesta handleder. Då får du ikonisk design i stål för billig peng. Om du nu inte vill ha guld, för då är ju en Cartier Tank Louis svårslaget. För egen del köper jag Cartier för deras design och inte deras verk, så kvarts fungerar utmärkt.Hej! Söker lite tips från er mer kunniga inom Cartier. Försökt söka i tråden men inte riktigt hittat svar på frågorna, men om jag frågar saker ni redan besvarat här så säg bara till.
Är på jakt efter en mer dressad klocka och snöat in lite på Tank eller Santos på läderband. Efter lite research inser jag dock att det t.ex. finns ett flertal olika Tank-modeller på både kvarts och automatisk. Uppskattar input på bland annat nedan frågor, men skjut gärna brett då jag är ganska ny på märket!
1. Hade ni letat efter några specifika årsmodeller och/eller referensnummer? Är det några generationer där urverken varit bättre/sämre?
2. Ser att många som ligger ute till försäljning är kvarts. Är det säkrare att köra just kvarts med Cartier eller finns det någon annan anledning till att de är så populära?
3. Till saken hör också att jag har ganska stora handleder (haft en Datejust 36 tidigare men kändes något för liten). Är det någon av modellerna som hade passat bättre?
4. Är det här klockor som med fördel kan köpas begagnade i stället för hos AD? Tänker utbud, andrahandspris vs listpris för klocka i bra skick, etc.
5. Några andra saker man bör tänka på?
Blev taggad och plockade fram min.![]()
Kunde inte låta bli.
/B
Jag medBlev taggad och plockade fram min.
![]()
Kul vi är ett litet gäng nu, tycker inte man ser dem så ofta annars.Jag med![]()
Håller med, ses förvånansvärt sällan.Kul vi är ett litet gäng nu, tycker inte man ser dem så ofta annars.
@evkiHar vi någon mer på forumet med en Panthére i guld?
Verkar inte så
Jag har inte kvar min Panthere. Men boetten set inte tillräckligt bred ut som på stålvarianten.
Han köpte ny.Verkar inte så
Det är nog den enda borstade som finns i guld.Borstad också, mysigt!
@evki lan du inte borsta glasringen också så jag får se hur det ser ut?
Tänker mig att det skulle vara nice helborstad.Det är nog den enda borstade som finns i guld.
Borsta ringen, det känns udda? Däremot var jag sugen på grov blästring isf borstning.
Är också taggad, men tyvärr tog UPS-människan tidig helg.Blev taggad och plockade fram min.
![]()
Oförskämt!Är också taggad, men tyvärr tog UPS-människan tidig helg.
![]()
/B