• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

CasiOak G-shock GA-2100-1A1 "Rotation förstörare"

Eboz

Omega
Efter en lång pause så kommer det recension nr.2 och det är inte mindre en redan klassiker CasiOak G-Shock GA-2100-1A1 "All Black"

Det har skrivits, diskuterats och bråkats en hel del om CasiOak och det finns som vanligt gott om hatare och älskare. Jag däremot, glad omedvetande köpte klockan precis efter lanseringen, och innan all kaos, när helt plötsligt, den svarta modellen var helt slut i alla möjliga lager och länder. För de som själva inte jagat denna klockan så är det lite mytomspunna lagersituationen har varit minst sagt problematisk. Trotts att just den hel svarta modellen dyker upp i vissa länder och butiker då och då, så tar det slut lika snabbt som den kommer. Galenskapen om att få ta på just referens GA-2100-1A1 har nåt nya nivåer då folk försöker sälja dessa nu för högst 5000 kronor. 5000 spänn för 1200 kr. klocka är lite väl galet, men nog om det, låt oss recensera tuffingen istället.

Den allra första anledningen att jag beställde klockan att det såg så tunn ut för att vara en G-shock och det är faktiskt det som man märker när man håller en CasiOak, det fick jag veta efteråt också att GA-2100 var den allra tunnaste G-shock någonsin. Priset var en annan motivation då trotts att var den nylanserade så köpte jag den redan rabatterad och betalade ca.1000kr. Det var inget svårt beslut; G-Shocks tålighet, kombineras med nytänkande tunnhet samt analog visare och framförallt runda glasdesignen i en octagonal ram som i sin tur orsakade till berömda smeknamnet CASIOAK.
Om vi går tillbaka till klockans tunnhet så är det värt att veta, den är 11,8 mm, kanske inte den tunnaste klockan jag har men det är skönt att veta att den kommer att tåla nästan allt stryk med sin eleganta design (G-shock klockor testas genom att droppa från alldeles för höga höjder, körs över med lastbilar ...).

Funktionellt, finns det inte så mycket att bli imponerad över. Den saknar bluetooth, tough solar, digitala skärmen är nästan oläsbar, led lampan är ett märkligt sätt lyser i rummet men inte så mycket på tavlan och som vanligt så är det lite svårt att trycka på knapparna. Det finns så klart en del kvalitets kompromissar då det är faktiskt en 1000 kronors klocka. Tavlan och visarna där det märks mest att det är en billigare Casio klocka.

Samtidigt, det man får är fortfarande en G-shock med shock resistance, 200 m. vattentålighet, World Time, nyligen skapats Carbon Core Guard och lite till som man kan läsa butikssidor men min favorit är definitivt "hand shift feature" som du kan flytta bort visarna genom att klicka på 2 knappar samtidigt om de blockerar digitala skärmen, sedan, med en klick ställa tillbaka dem, snacka om party trick!

Att den har blivit en kult klassiker eller sin annorlunda design eller funktioner som den har eller saknar, jag vet inte egentligen vad som orsakar det som gör att jag blir irriterad på den här klockan. Jag blir irriterad, för att så fort jag sätter på den så fastnar på handleden och jag vill aldrig rotera den mot en annan klocka. Min samling har växt senaste tiden och alla klockor är väl genomtänkt skaffade så jag verkligen älskar att bära dom. Vanligtvis rotationen är 1-2 veckor och ibland beroende på klädsel och aktivitet kan jag byta klockan.
CasiOaken däremot fastnar, jag har till och med börjat undvika den för att jag vet att när den är på så vill jag aldrig ta av den. Kanske den mest allsidiga klockan har dom skapat, för mig i alla fall. Så är det inget komplicerad hur jag avslutar den här texten: Jag rekommenderar till alla klockälskare att testa CasiOaken, Jag är så säker att de flesta av er kommer att tacka mig. Casio har nu totalt 9 olika versioner av CasiOak, det är bara välja, min svarta version däremot verkar fortsätta slut på lager.
IMG_3653.jpeg
73EE7834-43AE-4233-82B0-A12D61A36B7A.jpg
IMG_4389.jpeg
IMG_0102.jpeg
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Den svarta har funnits i lager nästan hela tiden sen den släpptes i Sverige. Särskilt hos milrab så har jag sett den i lager 9/10 gånger jag kollat.
 

Mr.J

Breitling
Finns det ngn som kört AP moddning?
Nu finns det bra kit, 3:e vers, till bra pris på ebay tex, Ser riktigt bra ut!
 
Topp