• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Certina Blue Ribbon Volvo, minutvisaren rör sig inte?

Richard1987

Silver
Hej!
Köpte nyligen en Certina Blue Ribbon Automatic Volvo. Sekundvisare tickar på och verkar ha lång gångreserv, datumet växlar precis innan tolvslaget...MEN minutvisare rör sig inte alls.
Dessutom såg jag en liten bit lysmassa som trillat av visaren...den verkar ha ramlat bakom tavlan nu och även smulats sönder.

Tips på vad man gör och vad felet kan vara på minutvisaren? Är det lätt att ta ut urverket och blåsa bort smulorna från lysmassan?

Varje vintageklocka jag ägt har haft problem
haha

För övrigt tycker jag klockan är riktigt cool :D
20201106_213455.jpg

Senast ändrad:
Minutröret slirat mot centrumhjulet och är mycket vanligt men går att fixa. Lysmassan är gammal och spröd så man får lägga på ny lysmassa om man störs av det.

Köp en blåsboll och blås på urverket när du håller den med botten ner så kommer du få bort det värsta skräpet som ligger i klockan.

Tyvärr är problem med gamla o servade klockor mer vanligt än inte så köp klockor av oss som fixar dem istället så vi får köpa dem billigt på Tradera. :pompus:

Senast ändrad:
Minutröret slirat mot centrumhjulet och är mycket vanligt men går att fixa. Lysmassan är gammal och spröd så man får lägga på ny lysmassa om man störs av det.

Kö en blåsboll och blås på urverket när du håller den med botten ner så kommer du få bort det värsta skräpet som ligger i klockan.

Tyvärr är problem med gamla o servade klockor mer vanligt än inte så köp klockor av oss som fixar dem istället så vi får köpa dem billigt på Tradera. :pompus:
Hur snabbt åtgärdat är det? Något en urmakare löser på 10 min eller mer avancerat ingrepp? :)

Tänk om dina Ikeamöbler eller annat valfritt skulle vara utan skavanker efter 50 bast :) Dessutom om köpta på loppis/auktion. Eller köpte du den av butik som nyservad? Man får ha normala förväntningar. Bra och sannolikt svar av Martin ovan. Fin klocka och Lycka till!
Tja! Menade bara generellt med vintageklockor jag ägt (både servade och loppisfynd) så har det alltid varit problem med dem inom någon månad från inköpsdatum haha Fan man borde sätta sig in i klockvärlden på riktigt, ändå kul om man hade kunnat pilla lite själv :D Men man får ju ta det här i beaktning vid köp precis som du skriver, men man lär sig alltid något!

Var inne på Stjärnurmakarna i Ystad som sa att dem inte gör sådana ingrepp utan helservice för 4-5000 kr haha

Ska förbi Stjärnurmakarna i Karlskrona när jag har vägarna förbi i veckan, urmakaren där är riktigt duktig och hjälpsam. Han har hjälpt mig med flera klockor (bl.a. byte av minutrör) och sedan bara tagit betalt typ 150 kr :D Han brukar även dra fram Timegrapher, öppna upp klockorna och erbjuda trevligt snack free of charge :)

Man byter delar vid behov men ibland är man lite dumsnål. Jag servade en mycket fin Zodiac automat och den blev helt perfekt men jag hade en naggande känsla av att jag borde ha tittat lite extra noga på uppdragsdriven för jag tyckte att tänderna var lite slitna men allt fungerade fint. En vecka senare började det hacka i uppdraget... Så det blev en läxa och jag har fortfarande inte orkat ta i den.

Tänker allt oftare på det så det är bara en tidsfråga nu. :dead:

Andra klockor håller i år efter år så du har nog bara haft lite otur.

Man byter delar vid behov men ibland är man lite dumsnål. Jag servade en mycket fin Zodiac automat och den blev helt perfekt men jag hade en naggande känsla av att jag borde ha tittat lite extra noga på uppdragsdriven för jag tyckte att tänderna var lite slitna men allt fungerade fint. En vecka senare började det hacka i uppdraget... Så det blev en läxa och jag har fortfarande inte orkat ta i den.

Tänker allt oftare på det så det är bara en tidsfråga nu. :dead:

Andra klockor håller i år efter år så du har nog bara haft lite otur.
Mm helt rätt att man är lite dumsnål ibland, speciellt när man inte är kunnig inom området. Jag har noll koll på klockors mekanik. Köper man en klocka billigt vill man ju inte lägga flera tusen på att serva utan man är nöjd med den går någotsånär.

Förresten, det där med att minutröret slirar mot centrumhjulet, jag tappade lite lätt på bakboetten och verkar som att minutvisaren rör sig nu :S Att den slirar tolkade jag som att den bara hamnat ur sin position, kan man ha puttat rätt det eller? haha

nvm stannade efter 20 min igen

Senast ändrad:
Mm helt rätt att man är lite dumsnål ibland, speciellt när man inte är kunnig inom området. Jag har noll koll på klockors mekanik. Köper man en klocka billigt vill man ju inte lägga flera tusen på att serva utan man är nöjd med den går någotsånär.

Förresten, det där med att minutröret slirar mot centrumhjulet, jag tappade lite lätt på bakboetten och verkar som att minutvisaren rör sig nu :S Att den slirar tolkade jag som att den bara hamnat ur sin position, kan man ha puttat rätt det eller? haha
Minutröret ligger med friktion mot röret centrumhjulet har och är det så lätt att få visaren att gå runt kommer det inte hålla utan det är nog så att röret inte är helt runt och greppar då och då. Testa att ställa tiden för det skall gå mjukt utan att man känner att det tar emot då och då, för gör det så har någon knipit röret på ett felaktigt sätt tidigare.

Timhjulet kan däremot komma upp så timvisaren inte går runt och sedan hamna rätt igen men då har man glömt att sätta dit en liten fjädrande folie eller att den helt enkelt blivit till damm. En del äldre urmakare hade även en avsky mot dessa små folier då allt i friktion var dåligt.

Timhjulet kan däremot komma upp så timvisaren inte går runt och sedan hamna rätt igen men då har man glömt att sätta dit en liten fjädrande folie eller att den helt enkelt blivit till damm. En del äldre urmakare hade även en avsky mot dessa små folier då allt i friktion var dåligt.
Jag känner inget motstånd när jag stället tiden, visarna flyter lätt och datumet slår över ca 12.00. Verkar ha grym gångreserv...sekundvisaren slutar fan aldrig att ticka.

Märkligt nog har minutvisaren nu börjat gå och klockan har hållit tiden bra de senaste timmarna!

Jag känner inget motstånd när jag stället tiden, visarna flyter lätt och datumet slår över ca 12.00. Verkar ha grym gångreserv...sekundvisaren slutar fan aldrig att ticka.

Märkligt nog har minutvisaren nu börjat gå och klockan har hållit tiden bra de senaste timmarna!
Att klockan känns alldeles för lätt att ställa är ett klassiskt tecken på att minutröret sitter för löst. Även om klockan verkar gå rätt, så kommer den säkert att slira på minutvisaren till och från.

Uppdatering:
Lämnade in den hos Stjärnurmakarna i Karlskrona. Urmakaren sa att det var dålig friktion mellan visarna. Tydligen krävs demontering och ev byte av minutrör. Han löser det, rengör det han kan och ruckar klockan som enligt uppgift såg bra ut i Timegraphern. Inget servicebehov tydligen :) Skulle även rengöra tavlan från tradig lysmassa som smulats sönder.

650 kr blir notan :)

Hej!
Jag har också köpt en Blue Ribbon. Nyservad men hade liknande problem, fastnade på datumväxlingen. Skickade tillbaka den för att åtgärdas men den går fortfarande inte bra. Tim- och minutvisare fastnar ibland, men sekundvisaren tickar på.
B1A3CFCC-BAB3-4F66-A9D6-E98E78E4F3CB.jpeg
Övre två bilderna från igår. Nedre två från idag. Certina går ca -35s/d på timegraphern så verket snurrar men tim- och minut verkar fastna vid datumväxlingen.
CB16477D-730C-4F1A-9348-684250B905DE.png

Vad kan problemet vara?
Någon som kan rekommendera bra urmakare i Göteborg som kan åtgärda?

Om det är ett Certina verk i den så beror felet på att urmakaren inte vet hur datumväxlingshjulet skall monteras för det krävs att man vet detta för på dessa verk är det inte helt lätt och hjulet har ett mindre hjul med en liten krok på som måst ligga helt rätt för att inte det skall kärva.

Är det versionen med ETA verk så är det mest troligt en fjäder som måste göras rak igen så trycket mot datumhjulet blir högre så den hoppar fram och inte fastnar i mellan läge.

Om det är ett Certina verk i den så beror felet på att urmakaren inte vet hur datumväxlingshjulet skall monteras för det krävs att man vet detta för på dessa verk är det inte helt lätt och hjulet har ett mindre hjul med en liten krok på som måst ligga helt rätt för att inte det skall kärva.
Tack! Läste detta i någon annan tråd, tror du skrev det också.
Säljaren skrev att han justerat detta, då det varit fel först och att han även spänt minutröret. Verkar ju inte hjälpt.
Vet du någon i Göteborg som är bra och kan åtgärda detta?

Tack! Läste detta i någon annan tråd, tror du skrev det också.
Säljaren skrev att han justerat detta, då det varit fel först och att han även spänt minutröret. Verkar ju inte hjälpt.
Vet du någon i Göteborg som är bra och kan åtgärda detta?
Jag bor i Göteborg men tar inte emot besök utan bara via brev.

Den lilla kroken på det lilla hjulet avgör hur det hela monteras då den kan vara olika stor och formad, detta påverkar då när växlingen sker så det krävs att man testar och justerar.

Senast ändrad:
Hej!

Hoppas jag kan flika in här utan att kapa tråden. (Ursäktar mycket annars.)

Har farsan Certina Blue ribbon Volvo liggandes i en låda. Sekundvisaren går tillsynes perfekt och med bra reserv, men minut- och timvisaren sackar efter. Tror även den hade problem med datumväxling, men nu verkar datumskivan strejka. I övrigt i använt men fint skick.

Misstänker att hoppet är ute? Är klocknovis och/men tycker det vore roligt om den kunde komma till användning eller nytta. Finns det intresse för en sådan? Som projekt eller kanske reservdelar?
(Den finns i Göteborg.)

Hej!

Hoppas jag kan flika in här utan att kapa tråden. (Ursäktar mycket annars.)

Har farsan Certina Blue ribbon Volvo liggandes i en låda. Sekundvisaren går tillsynes perfekt och med bra reserv, men minut- och timvisaren sackar efter. Tror även den hade problem med datumväxling, men nu verkar datumskivan strejka. I övrigt i använt men fint skick.

Misstänker att hoppet är ute? Är klocknovis och/men tycker det vore roligt om den kunde komma till användning eller nytta. Finns det intresse för en sådan? Som projekt eller kanske reservdelar?
(Den finns i Göteborg.)
Nej då, det låter som vanliga fel som går att fixa så ge inte upp på den om du vill använda den själv. Annars kan du sälja den på t ex Tradera och få en liten slant för den.

Tack, Martin! Härligt att det finns hopp.

Kan du tipsa om någon i stan (butik eller här på forumet) som skulle kunna och vilja kika på den, utan att kostnaden sticker förbi klockans värde?

Bumpar denna tråd. Fick precis hem en Omega Geneve vars sekundvisare visserligen tickar på bra, men där minutvisaren går ytterst segt och ibland verkar mer eller mindre död. Finns det något lindrigt sätt att få det fixat i Sthlm?

Tillbaka
Topp