• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

certina ds action

Bimmerman

Breitling
har en ds action där sekundvisaren står still vid tidtagning, minuter och tiondelar funkar, batteriett är nytt,
dags att byta verk? eller finns det nåt trix?
 

rogart-63

Patek
Är det en kronograf med quartz verk? Har du testat att göra en återställning? Typ trycka på alla knappar samtidigt .
 

rogart-63

Patek
Wow finns det såna funktioner? Hade ingen aning om.
Vissa quartz kronografer har det iallafall . Om man håller in knapparna snurrar alla visare och verket återställer. Då kan man se om ens sekundvisaren fungerar . Men om detta knep funkar just på detta verk vet jag inte då OP inte svarat. Kanske löste det sig ändå .
 

feffe79

Cartier
Vissa quartz kronografer har det iallafall . Om man håller in knapparna snurrar alla visare och verket återställer. Då kan man se om ens sekundvisaren fungerar . Men om detta knep funkar just på detta verk vet jag inte då OP inte svarat. Kanske löste det sig ändå .
Intressant, måste pröva på några avdankade jag har.
 

Dr Hochblume

Panerai
har en ds action där sekundvisaren står still vid tidtagning, minuter och tiondelar funkar, batteriett är nytt,
dags att byta verk? eller finns det nåt trix?
Är det en kronograf med quartz verk? Har du testat att göra en återställning? Typ trycka på alla knappar samtidigt .
De jag har brukar men först behöva dra ut kronan till yttersta positionen (ställa tid) och sedan håller man in start/stopp för sekund/minut och håller in återstårställnings knappen för minut/timme, lite beroende på verk. Men jag hade en Seiko med verk 7T32 som minutvisaren inte rörde på sig, hur jag än gjorde. Så jag tog loss verk och urtavla och flyttade minutvisaren ca 2 minuter manuellt och nu fungerar den perfekt. Kanske ska man göra detta som ett sista upplivningsförsök.
 

Bimmerman

Breitling
har varit hos urmakarn, nytt verk som gäller, den lade av helt efter nån dag,,
dock ett tips, certinas klockor är kräsna på batterier, nåt som heter renata? tycks vara det enda som funkar bra,,,
 

Kingesson

Omega
har varit hos urmakarn, nytt verk som gäller, den lade av helt efter nån dag,,
dock ett tips, certinas klockor är kräsna på batterier, nåt som heter renata? tycks vara det enda som funkar bra,,,
Verkligen? Jag har en (förvisso ca 10 år gammal) DS Podium, köpte bara ett vanligt Varta-batteri på Clas Ohlson och bytte själv. Den har funkat utan problem i ett par år nu.
 
Topp