• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Certina DS podium - batteribyte

oscaroscar

Silver
Hejsan,
Min certina har börjat gå knasigt. Var inne hos lokala urmakaren och de sa att de kostar mig 1500kr att serva den om det är fel på den.
Känns onödigt då ja köpte den för 3k för ca 7 år sedan.

Hur som helst, de sa att de mycket väl kunde bara batteriet som var knasigt, och jag råkar ha ett hemma. Kan man byta sånt själv eller är det "risky"?

Nu har jag ingen erfarenhet av Certina DS men så länge du kan öppna klockan utan att skada den och inte har tummen precis mitt i handen så skall det nog gå bra. Brukar vara en liten skruv man får lossa för att plocka ur batteriet..

Du borde ändå trycktesta den efter batteribyte så frågan är vad din urmakare tar för batteribyte och efterföljande trycktest om problemet bara var batteriet. Har själv haft Certina DS som funkat fint i 15 år med bara 2 batteribyten och trycktester. När batteriet börjar ta slut beter sig sekundvisaren konstigt, hoppar flera sekunder i taget och står sedan stilla.

Du borde ändå trycktesta den efter batteribyte så frågan är vad din urmakare tar för batteribyte och efterföljande trycktest om problemet bara var batteriet. Har själv haft Certina DS som funkat fint i 15 år med bara 2 batteribyten och trycktester. När batteriet börjar ta slut beter sig sekundvisaren konstigt, hoppar flera sekunder i taget och står sedan stilla.

Ja, jag förutsatte att du har en sådan maskin hemma :)

Är det kronograf-modellen finns det inget att göra med urverket om det inte fungerar med batteribyten. Det är nämligen ett "inkapslat" urverk. Öppna upp = trasig.

Tror det sitter ett ETA G10.211 i den modellen och skulle verket vara slut så kostar ett nytt ca. 400:- + kostnaden att byta ut det gamla.

Tillbaka
Topp