• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Certina DS Pro, reparation?

NQ2

Omega
Jag köpte min första riktiga klocka för ca 15år sedan, denna Certina DS PRO, med ett kvartsurverk från ETA(F06.111), jag hade precis fått ett jobb och med min första lön så begav jag mig till den lokala klockhandlaren. Priset var runt 2.000kr, en starkt bidragande orsak till att jag köpte just en Certina DS var att jag sett deras reklam på TV ett par år tidigare(kanske sent 90-tal).

Ett antal batteri och sprint-byten senare är klockan i synbart använt skick, men glaset är repfritt och den har fortfarande ett visst affektionsvärde trots att jag inte längre använder den dagligen.

Tyvärr har urverket förmodligen gått sönder, när jag skulle byta batteri senast så startade urverket inte och det saknades en svart plastbit under batteriet(förmodligen ska denna förhindra kortslutning). Är det något som är lönt att be en urmakare att fixa? Eller skulle det kosta 2-3.000kr som jag lika gärna kan lägga på någon ny rolig klocka?


DSC-0081.jpg
 
Senast ändrad:

Golem

Omega
Det är svårt att utifrån det du beskriver bedöma vad kostnaden för reparation blir. Varför inte gå till urmakare och be om ett kostnadsförslag?
 

NQ2

Omega
Jag har skickat ut några förfrågningar, får se om någon kan ge ett kostnadsförslag. Tittade efter likadana klockor på nätet, om man skulle kunna flytta över urverk och tavla i ett paket, men det är nog bättre att en urmakare får göra en eventuell reparation.
 
Topp