• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Certina DS Pro som "äter" batterier

Jag har en äldre Certinaklocka där batteriet tar slut på bara några veckor. Klockan: https://i.imgur.com/o0Z33ZA.jpg
Jag besökte en butik som säljer Certina och frågade lite vad detta beror på. (Min personliga amatörgissning var att smörjningen/oljan i urverket har torkat och därmed skapar ett motstånd som drar ur batteriet. Men fick svaret att urverket behöver bytas. Skulle kosta runt 2000kr.

Nu är ju inte ens klockan värd 2000kr, men jag vill fixa den SJÄLV. Sen vad det kostar spelar inte så stor roll. Byter jag urverket? vart köper jag det isf? och finns det några guider för hur man byter urverk på en liknande klocka? eller plockar jag isär den och ultraljudstvättar delarna och oljar in igen? samma sak här, guider/instruktioner sökes.

Jag förstår givetvis att det finns mycket saker som kan gå fel och att det krävs en del verktyg för detta. Men jag gillar att fixa saker själv och brukar lyckas rätt bra med hjälp av tålamod, samt att jag är försiktig och tar reda på information innan jag gör saker. Och ja skulle jag misslyckas så kan jag leva med det. :)

Först måste vi ta reda på vad det är för verk. Troligen nåt ETA verk . Modellnummer på klockan kan hjälpa . Om du kan öppna och ta en bild på verket vore det ändå bättre.

Först måste vi ta reda på vad det är för verk. Troligen nåt ETA verk . Modellnummer på klockan kan hjälpa . Om du kan öppna och ta en bild på verket vore det ändå bättre.

Här har du en bild. Sen behöver jag ju även byta tätningsringen (var köper man dessa?), så man vågar använda klockan normalt. (Förstår att det är bra att provtrycka, men det är en chansning jag kan ta.)
d0654Pz.jpg

Håller med . Att skruva i dessa är inte kul. Är du händig? Inte det lättaste å montera av subvisare och sen få dom i rätt läge . Utan att skada tavla m.m
Verket kostar nog en 500-600:- cirkus .

Håller med . Är du händig? Inte det lättaste å montera av subvisare och sen få dom i rätt läge . Utan att skada tavla m.m
Verket kostar nog en 500-600:- cirkus .

Jag får nog säga att jag är rätt händig. Bytte rätt nyligen ett lcd-block och polarisationsfilter i en lcd-projektor (aldrig öppnat en sådan förut) har reparerat mekaniska hårddiskar (flyttat skivor från en disk till en annan) mest som experiment med bra resultat. Därmed inte sagt att jag reder ut detta, för min erfarenhet sträcker sig till att byta batterier i klockor. Men tycker ändå det är värt ett försök.

Jag får nog säga att jag är rätt händig. Bytte rätt nyligen ett lcd-block och polarisationsfilter i en lcd-projektor (aldrig öppnat en sådan förut) har reparerat mekaniska hårddiskar (flyttat skivor från en disk till en annan) mest som experiment med bra resultat. Därmed inte sagt att jag reder ut detta, för min erfarenhet sträcker sig till att byta batterier i klockor. Men tycker ändå det är värt ett försök.
Är du inte rädd för repad tavla eller andra detaljer är det bara att prova. Det svåra är inte att få dit det, utan att göra det utan att lämna spår efter sig.

Om du går metodiskt tillväga bör det kunna funka tycker jag. Guider finns säkert på youtube. Egentligen klarar du dig nog med ett par bra visaravdragare och kanske en lite skruvmejsel och en korntång + rodico. Ev klarar du dig utan korntång. Packning mät den gamla och beställ en generic i samma storlek.

Om du går metodiskt tillväga bör det kunna funka tycker jag. Guider finns säkert på youtube. Egentligen klarar du dig nog med ett par bra visaravdragare och kanske en lite skruvmejsel och en korntång + rodico. Ev klarar du dig utan korntång. Packning mät den gamla och beställ en generic i samma storlek.

Köper en korntång och Rodico. Så mycket andra verktyg man köpt genom åren så skadar det inte med lite fler :D

För nyfikenhet så undrar jag lite vad det är som gör att mitt verk drar batterier. Jag förstår ju från era svar att det är byte av verk som gäller, men vore intressant att veta vad det är som slits.

För nyfikenhet så undrar jag lite vad det är som gör att mitt verk drar batterier. Jag förstår ju från era svar att det är byte av verk som gäller, men vore intressant att veta vad det är som slits.
Tror inte det är så mycket som slits i ett quartzverk egentligen. Snarare olja som blivit segt. Kanske är det fukt mellan kontaktytorna på krestkort. Aldrig skruvat ett sånt verk men varit med om att det varit olja emellan kretskort och kontakter till spolar. Vilket gjort att det dragit ström. Kan se om jag har nåt gammalt G10 verk som jag kan dissekera. Lova jag för mycket igen :p Hade visst inget sånt verk tyvärr.

Senast ändrad:
Lacken på spolen kan spricka och man får då läckor och klockan går bra men batteriet drar ur på några veckor på grund av det lägre motståndet i spolen. Detta är ganska vanligt på äldre klockor så man får ladda upp med fler batterier eller byta kretskort med spole.

Falska batterier är även ett vanligt problem så se till att de batterier du använder är äkta vara för de falska är verkligen dåliga.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp