• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Certina New Art - Vad är det för lume?

Pappan

Breitling
För några dagar sedan såg jag en gammal 29mm Certina New Art på Tradera som jag tyckte var vacker. Jag gillar vintage men drar mig från att köpa klockor som inte tydligt är dressklockor utan lume då jag är lite hypokondrisk och rädd för framförallt radium men även lite rädd för tritium. Glömde helt bort att den här klockan antagligen har lume när jag budade på den.

Säljaren gissar att den är från 70-talet, men jag hittade en liknande (likadan?) klocka på Catawiki. Där beskrivs den vara från 60-talet: https://www.catawiki.com/sv/l/66026637-certina-new-art-1805-213-kvinnor-1960-1969

Det står även ett referensnummer: 1805.213

Jag har läst att tritiumklockor brukar ha ett T före och efter "swiss made". Den här har inte det...betyder det radium?

Det här är bilder från annonsen för klockan jag köpte på Tradera:

541001971_4c7076f1-aecd-470f-ab90-325911e6122b.jpg


541001971_262bfac1-b3ee-4043-9e25-74676a1d2d80.jpg


541001971_17302dfa-d956-4403-81de-2df6a90f802c.jpg


Jag har inte fått hem klockan än men planerar att köpa det här gröna Hirsch Crocograin (fast i 14mm) till den om jag vågar ha kvar den, haha.

hirsch-crocograin-gron-guld.jpg


Vad tror ni, vänner? Vilket år är klockan ifrån? Är det radium eller tritium? Om det är tritium, varför saknas T-bokstäverna? Och kan inte även tritium vara lite läskigt? Gillar inte klockan så mycket att jag vill förkorta mitt eller någon annans liv. Tänkte inte på att den kanske hade lume när jag köpte den. :eek:
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Har aldrig förkovrat mig tillräckligt mycket i hela ”T Swiss-grejen”, men rent åldersmässigt så lär det inte vara radium på den där.
Tippar på sent 60- till tidigt 70-tal. Hade inte frågan om T på tavlan kommit så hade jag helt och hållet förutsatt att det var tritium. Även nu är jag 99% säker.

Hade inte varit orolig alls för att använda (det är jag inte heller med mina radium-klockor eftersom de används tillsammans med andra klockor i nåt slags rullande schema).
 
Topp