• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Certina verk 25-651 problem med bom

FW00

Basic
Hej på er. Mitt första inlägg här så hoppas jag gjort rätt.

Jag har en Certina Argonaut 200M automatic som jag ärvt. Ref. 5801-223 med urverk 25-651. Den saknar krona och har säkert legat i 20 år. Klockan går men saknar krona.

Problemet är att jag får inte ut bomaxeln. Verkar inte som den släpper alls. Lyckas ej heller att vrida på bommen. Verkar vara delad bom i denna klocka. Så bommen är helt fast. Hur ska jag gå till väga? Lyckas ej heller få ur verket ur boetten utan att få bort bommen.

Jag bifogar lite bilder.

Tack på förhand. /Felix

IMG_4693.PNG IMG_4692.PNG IMG_4691.PNG IMG_4690.JPG

Dessa delade bommar är designade så att det bara är att dra rakt ut så kan du få grepp om bommen borde det gå att lossa den yttre delen. Det ser även ut som om det finns gängor kvar på bommen så man kan försöka skruva på en tillfällig krona på den.

Dessa delade bommar är designade så att det bara är att dra rakt ut så kan du få grepp om bommen borde det gå att lossa den yttre delen. Det ser även ut som om det finns gängor kvar på bommen så man kan försöka skruva på en tillfällig krona på den.
Har testat att få tag om den från utsidan och även att trycke lite försiktigt vid delningen från insidan utan framgång. Det går tyvärr inte att gänga på en annan krona.

Men borde inte båda delarna av bommen släppa och gå att peta ut när jag håller nere den "Knappen" som ska släppa. Även när jag försöker trycka ut bommen så borde den ju gå ut en bit så den hamnar i läget för att ställa tiden?

I mitt fall så verkar den sitta helt fast.

Ser ut som om kladdigt gammalt gummi lagt sig mellan bomdelarna, eller rost så du kan testa att slå lätt med något där delarna möts för är bara leden rörlig så skall urverket komma ut.

Händer tyvärr ingenting. Får kanske tyvärr känna mig besegrad och kontakta en urmakare.

Jag hade nog gått den vägen.
Är helt för att själv försöka, men det där är trots allt en klocka som betingar lite värde (även om verket är någorlunda ersättningbart med hjälp av billigare modeller). Går det då inte med enkla medel så hade jag tagit hjälp av något proffs.

För övrigt samma modell som min första ”lite finare” vintageklocka. Såldes sedermera till en australier som lyckades sänka vridringen i bukten utanför Sydney första gången han använde klockan. :(
Gillar verkligen!

Jag hade nog gått den vägen.
Är helt för att själv försöka, men det där är trots allt en klocka som betingar lite värde (även om verket är någorlunda ersättningbart med hjälp av billigare modeller). Går det då inte med enkla medel så hade jag tagit hjälp av något proffs.

För övrigt samma modell som min första ”lite finare” vintageklocka. Såldes sedermera till en australier som lyckades sänka vridringen i bukten utanför Sydney första gången han använde klockan. :(
Gillar verkligen!
Jag är ganska ny med att samla lite mer ovanligare och mer kvalitets klockor och vill gärna lära mig men det finns en gräns när kunskapen tryter. Nu är den iallafall inlämnad till en urmakare här i Karlstad. Bad om en felsökning så får jag ta ställning då om det är värt att reparera. Ja ,jag har sett att verket 25-651 verkar vara ganska vanliga och enkla att få tag på.

Kul att höra att du gillar den. Jag är ett stort fan av denna modell. Av det jag lyckats googla till mig så verkar den vara relativt "ovanlig". Har sett att de ligger ute runt 2000 euro på Chrono24 och Ebay men det kan ju vara helt fel prissättning.

Jag är ganska ny med att samla lite mer ovanligare och mer kvalitets klockor och vill gärna lära mig men det finns en gräns när kunskapen tryter. Nu är den iallafall inlämnad till en urmakare här i Karlstad. Bad om en felsökning så får jag ta ställning då om det är värt att reparera. Ja ,jag har sett att verket 25-651 verkar vara ganska vanliga och enkla att få tag på.

Kul att höra att du gillar den. Jag är ett stort fan av denna modell. Av det jag lyckats googla till mig så verkar den vara relativt "ovanlig". Har sett att de ligger ute runt 2000 euro på Chrono24 och Ebay men det kan ju vara helt fel prissättning.

Drar mig till minnes att jag sålde min för ~16k, men att jag då tyckte att det var väl bra betalt.

Hej! Du har redan fått svar men det där är easypeasy att fixa men du lär bli rekommenderad service och med det kommer kostnader. Det där med bommen är någon hundralapp! Har du lämnat med en korrekt krona till urisen? Sätt inte på någon generisk (imo) utan leta upp en krona på eBay eller liknande!

Hej! Du har redan fått svar men det där är easypeasy att fixa men du lär bli rekommenderad service och med det kommer kostnader. Det där med bommen är någon hundralapp! Har du lämnat med en korrekt krona till urisen? Sätt inte på någon generisk (imo) utan leta upp en krona på eBay eller liknande!
Hej. Jag lämnade in den här i Karlstad på Mollstedts ur i Karlstad för en koll om varför den satt så in i. Förmodligen har klockan blivit tappad så bom var stukad. De tog tre hundra kronor och det blev fixat på en dag. Bra service.

Jag har inte köpt krona eller bom ännu. Är lite osäker på vilken krona det är jag ska ha. Någon här kanske kan hjälpa mig att hitta rätt.

Hej. Jag lämnade in den här i Karlstad på Mollstedts ur i Karlstad för en koll om varför den satt så in i. Förmodligen har klockan blivit tappad så bom var stukad. De tog tre hundra kronor och det blev fixat på en dag. Bra service.

Jag har inte köpt krona eller bom ännu. Är lite osäker på vilken krona det är jag ska ha. Någon här kanske kan hjälpa mig att hitta rätt.
Jag är i te säker på kronan. Trodde först den skulle ha samma som till Argonauten -122 men så var det inte. OM inte denna så väldigt likt https://www.ebay.com/itm/2252878648...NJ2NdOfR-i&var=&widget_ver=artemis&media=COPY

Jag är i te säker på kronan. Trodde först den skulle ha samma som till Argonauten -122 men så var det inte. OM inte denna så väldigt likt https://www.ebay.com/itm/2252878648...NJ2NdOfR-i&var=&widget_ver=artemis&media=COPY
https://urdelar.se/products/certina-25-65-401-winding-stem?_pos=30&_sid=36be0c8eb&_ss=r
Tror du att denna kan passa? Verkar inte hitta med delad bom.
Sen får jag nog ta och mäta mig fram till vilken krona det ska vara.

https://urdelar.se/products/certina-25-65-401-winding-stem?_pos=30&_sid=36be0c8eb&_ss=r
Sen får jag nog ta och mäta mig fram till vilken krona det ska vara

Sen får jag nog ta och mäta mig fram till vilken krona det ska vara.
Delad bom till 25-651 finns det gott om och ska inte kosta mycket! Den ena delen av bommen satt ju kvar i din klocka så räcker ju med den andra delen oxå ;)

Tillbaka
Topp