Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Dyrare.Hej!
När man frågar på forum vad en klocka kan tänkas vara värd så blir man ofta hänvisad till Chrono24.
Hur precisa är priserna där skulle ni säga? Är sverige generellt sett billigare eller dyrare?
Mvh U
Precis som med allt annat, en del billigare och annat inte. Jag testar alltid att pruta, ibland går det och ibland inte. Men vi har ju lyxskatt på klockor, så vi är sällan billigastHej!
När man frågar på forum vad en klocka kan tänkas vara värd så blir man ofta hänvisad till Chrono24.
Hur precisa är priserna där skulle ni säga? Är sverige generellt sett billigare eller dyrare?
Mvh U
Det är så att säljaren själv får klicka i om de vill kunna ta emot prisförslag eller ej.Har säljarna själva angett att de är öppna för prisdiskussion om det finns en "föreslå ett pris-knapp" eller är det något som Chrono24 automatiskt lägger till? Jag har hittat en klocka jag vill ha som säljaren kränger via den egna hemsidan men samma produkt finns även hos Chrono24 för drygt en tusing mindre och med möjlighet att föreslå pris.
Man har väl inget att förlora på att fråga men tänkte höra om någon har koll på hur det fungerar. Jag förstår inte heller varför de anger ett billigare pris via Chrono24 som vad jag förstår tar ut en viss avgift vid försäljning vilket borde innebära lägre vinst än genom den egna hemsidan och att de dessutom verkar vara villiga att förhandla ner priset ytterligare.
De kanske tycker att det är värt den lägre vinsten för att kunna nå ut till internationella kunder?
Den hysteriskt svaga svenska växelkursen gentemot utländsk valuta som Euro, Pund och Dollar gör så att priserna på Chrono24 blir oproportionerligt höga när de omvandlas till svensk valuta i appen. Sverige borde rimligtvis vara billigareHej!
Mvh U
Vad är det för lyxskatt du pratar om?Precis som med allt annat, en del billigare och annat inte. Jag testar alltid att pruta, ibland går det och ibland inte. Men vi har ju lyxskatt på klockor, så vi är sällan billigast
Det är en lyxvara och skattas därefter, det vill säga 25% moms. 12% och 6% förekommer i vissa andra sammanhang. I övriga Europa kan det se annorlunda ut, Spanien har exempelvis 21, 10, 4% där inte riktigt samma varor ingår i de olika kategorierna som i Sverige. Så klockor anses vara en lyxvara och lyxvaror skattas med 25%Vad är det för lyxskatt du pratar om?
Det är 25% moms på leksaker också. Och väldigt mkt annat.Det är en lyxvara och skattas därefter, det vill säga 25% moms. 12% och 6% förekommer i vissa andra sammanhang. I övriga Europa kan det se annorlunda ut, Spanien har exempelvis 21, 10, 4% där inte riktigt samma varor ingår i de olika kategorierna som i Sverige. Så klockor anses vara en lyxvara och lyxvaror skattas med 25%
Ja, har jag beskrivit något otydligt?Det är 25% moms på leksaker också. Och väldigt mkt annat.
Tror han mer syftar på att det mesta man köper har 25% så klockor är ju liksom inget undantag för att det är en lyxvara. Hade klockor legat på, säg 30% istället så hade det varit en avvikelse från normen men så är det ju inte.Ja, har jag beskrivit något otydligt?
Artiklar som anses ”lyxvaror” hamnar i den 25% iga momssatsen istället för 12% eller 6%. En debatt på ämnen som varit/är aktuell är att momsen på mensskydd är 25% medans momsen på en PT är 6% och tandkräm ligger på 12%. Man brukar då kalla mensskydd för ”lyxvaror”. I Japan har dom 8% skatt på klockor, även i Schweiz tror jag. Om man då som TS gör, frågar sig om Sverige är billigare eller dyrare än vad som kan hittas på Ch24, då kan det vara relevant att veta vilken momssats som tillämpas på klockor och vilken kategori dom tillhör. Om Tigerrrr bara ville dra igång lite lördagsdans eller är seriöst vetgirig om *punktskatter och momssatser vet jag inte, men jag lutar åt det tidigare . * kan överskrida totalen av 25%. Exempelvis tobak och alkohol...Tror han mer syftar på att det mesta man köper har 25% så klockor är ju liksom inget undantag för att det är en lyxvara. Hade klockor legat på, säg 30% istället så hade det varit en avvikelse från normen men så är det ju inte.
Det ligger över 75.000st Rolex och över 32.000 st Omega varför det är helt omöjligt att svara på frågan för det blir för generellt. Jag skulle säga att priserna är marknadsmässiga.
Vad jag förstått så lägger alla handlare på en viss summa på ursprungspriset för att täcka procenten som Chrono/Trusted dealer tar.
Av min erfarenhet så kan du redan på ursprungspriset(oftast priset på deras hemsida) pruta några procent.
Så då blir väl en aningen missvisande "marknadsvärde" när man bläddrar på chrono.
Valutan på de.
IMO
sossesnack, aftonbladsretorikArtiklar som anses ”lyxvaror” hamnar i den 25% iga momssatsen istället för 12% eller 6%. En debatt på ämnen som varit/är aktuell är att momsen på mensskydd är 25% medans momsen på en PT är 6% och tandkräm ligger på 12%. Man brukar då kalla mensskydd för ”lyxvaror”. I Japan har dom 8% skatt på klockor, även i Schweiz tror jag. Om man då som TS gör, frågar sig om Sverige är billigare eller dyrare än vad som kan hittas på Ch24, då kan det vara relevant att veta vilken momssats som tillämpas på klockor och vilken kategori dom tillhör. Om Tigerrrr bara ville dra igång lite lördagsdans eller är seriöst vetgirig om *punktskatter och momssatser vet jag inte, men jag lutar åt det tidigare . * kan överskrida totalen av 25%. Exempelvis tobak och alkohol...
Att vi dessutom delar andraplatsen inom EU med momsen är också en faktor att ta i beaktande https://www.ekonomifakta.se/fakta/skatter/skatt-pa-konsumtion-och-produktion/moms-i-sverige-och-eu/