• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Chrono24?

Hur gammal får en tråd bli? Jag känner att jag måste berätta att Watches of Mayfair, som annonserar på Chrono 24, precis dragit 1347 EUR från mig. Bekräfterlsemejl kom kl. 21:16 i dag den 6:e juni. Vi får se om jag får något från dem. Jag återkommer.

Använde du inte "Trusted checkout" ?

Jo, sant. Trusted checkout hade jag ju räknat med men som du säger kanske det inte behövs om man köper direkt. Någon som har erfarenhet av dessa? http://www.chrono24.se/dealer/lifestyle-corner/liste.htm
Det är går absolut att försöka. Jag försöker alltid o lyckas väl hälften av gångerna. Men lägg ett rimligt bud så får si ofta ett tillbaka o så kör man på det eller försöker mötas på halva eller så. Ibland säger dom blankt nej o då brukar det inte vara idé att tjata. Men det går absolut!

Som svar till TS så har jag handlat sådär en 7-8 gånger i aldrig haft något problem alls. Klart det är krångligare den dagen det blir problem men fram till dess har man snart sparat in en hel klocka... Men försök hålla dig till större etablerade som återkommande får bra ref på olika siter. Surfa ett tag på säljaren så ser du snart....

Hur gammal får en tråd bli? Jag känner att jag måste berätta att Watches of Mayfair, som annonserar på Chrono 24, precis dragit 1347 EUR från mig. Bekräfterlsemejl kom kl. 21:16 i dag den 6:e juni. Vi får se om jag får något från dem. Jag återkommer.
Jag har handlat av Watches of Mayfair och har bara positivt att säga. Snabba svar och snabb leverans. Klocka i bra skick. Vadan orolig?

Låter bra. Hoppas jag kan skriva detsamma om ett tag. Snabba svar kan jag redan bekräfta.

Ser bra ut här

23B2EB8C-9195-4995-B35F-CF3292EB325D.png

Nope. Min research bestod i att läsa denna och några andra trådar på klocksnack, maila återförsäljaren, kolla deras feedback på chrono 24 och trust pilot. Magkänslan är hittills bra. Lite läskigt är det ändå.
Ok, med tanke på tidigare omdömen o historik för Mayfairwatches så skulle jag inte vara orolig.
Hoppas att det visar sig stämma också.

Klockan kom i måndags! Jag kollade noga så allt såg bra ut. Det gjorde det. Jag kikade till och med genom ett förstoringsglas. Uppgiven leveranstid från Watches of Mayfair var åtta veckor. Den kom efter fyra. Fullt godkänt. Jag kan rekommendera Watches Of Mayfair på Chrono24 :)

Kan någon hjälpa mig med en fundering? Jag har hittat en alldeles ny OMEGA som jag vill köpa från en svensk återförsäljare via chrono24. Priset är 40 000 kr via chrono trusted checkout. Återförsäljaren menar att priset är utan moms. Hur ska jag betala momsen? För jag betalar ju det pris som står på chrono24? Någon som har erfaranhet av köp av nya klockor på chrono24 från Sverige eller EU för den delen?

Kan någon hjälpa mig med en fundering? Jag har hittat en alldeles ny OMEGA som jag vill köpa från en svensk återförsäljare via chrono24. Priset är 40 000 kr via chrono trusted checkout. Återförsäljaren menar att priset är utan moms. Hur ska jag betala momsen? För jag betalar ju det pris som står på chrono24? Någon som har erfaranhet av köp av nya klockor på chrono24 från Sverige eller EU för den delen?
Köper du från en försäljare inom EU behöver du inte betala moms på priset. Aldrig sett att man säljer klockor utan moms från Sverige eller EU? Annars får du väl bara räkna med +25% på priset :)

Köper du från en försäljare inom EU behöver du inte betala moms på priset. Aldrig sett att man säljer klockor utan moms från Sverige eller EU? Annars får du väl bara räkna med +25% på priset :)
Precis det är ju inte så svårt men tycker det är fult av säljaren om man visar ett pris och sedan tillkommer 25%?? Är mer fundersam hur de ens ska få momsen betald av mig? För jag betalar ju direkt till chrono24 och de skickar klockan.:)

Precis det är ju inte så svårt men tycker det är fult av säljaren om man visar ett pris och sedan tillkommer 25%?? Är mer fundersam hur de ens ska få momsen betald av mig? För jag betalar ju direkt till chrono24 och de skickar klockan.:)
Ja, verkligen. Låter minst sagt underligt och lite fult gjort av säljaren!

Jag vet att detta diskuterades tidigare i forumet där någon svensk butik angav sina priser exkl. moms vilket troligtvis beror på att C24 är en internationell marknadsplats och moms inte behöver betalas vid köptillfället om varan exporteras till ett land utanför EU. Säljaren är skyldig att redovisa moms och försäljning av en vara (till privatperson) exkl. moms klassas troligtvis som någon form av skattebrott.

@Limeee Det bästa är så klart att höra med butiken men jag har svårt att tänka mig att de inte skulle ta ut moms. Jag har aldrig handlat på C24 men även om du begär att få köpa en klocka så ska butiken troligtvis acceptera detta innan köpet går igenom och applicerar då förmodligen moms i det fall det är tillämpligt.

Hur funkar betalningen genom trusted checkout om man t.ex. lägger ett bud? Jag kikar på en klocka där någon påstod i butiksrecensionerna att de lägger över C24s avgift på kunden men kan de göra det utöver priset man erbjuder? Samma sak med frakt, det känns som att väldigt många har orimligt hög fraktkostnad för relativt billiga klockor och det vore skönt att veta att man bara behöver betala det man lägger som bud och att det inte tillkommer ytterligare någon tusenlapp eller två i frakt och avgifter.

Hur funkar betalningen genom trusted checkout om man t.ex. lägger ett bud? Jag kikar på en klocka där någon påstod i butiksrecensionerna att de lägger över C24s avgift på kunden men kan de göra det utöver priset man erbjuder? Samma sak med frakt, det känns som att väldigt många har orimligt hög fraktkostnad för relativt billiga klockor och det vore skönt att veta att man bara behöver betala det man lägger som bud och att det inte tillkommer ytterligare någon tusenlapp eller två i frakt och avgifter.
Jag brukar skriva att det skall inkludera försäkrad frakt till Sverige. Dock brukar valuta kostnaden bli rätt hög. Jag trusted checkout bidrar till det på något sätt.

• Like
Reactions: HSK
Jag brukar skriva att det skall inkludera försäkrad frakt till Sverige. Dock brukar valuta kostnaden bli rätt hög. Jag trusted checkout bidrar till det på något sätt.
Jag tolkar det som att det i slutändan är säljaren själv som väljer om de vill baka in frakt och avgifter i priset eller lägga på det utöver budet? Att man lägger ett bud inkl. detta verkar mer ses som ett önskemål?

Det är lite drygt om man t.ex. lägger ett totalbud (bindande förutsatt att det accepteras?) som säljaren accepterar men att de ändå har möjlighet att lägga på avgifter och frakt i efterhand med hänvisning till att priserna på C24 bara avser själva varan. Beroende på värde och fraktkostnad kan det ändå skilja ett par tusenlappar vilket kan vara skillnaden mellan en bra deal och ett halvtaskigt köp.

Jag tolkar det som att det i slutändan är säljaren själv som väljer om de vill baka in frakt och avgifter i priset eller lägga på det utöver budet? Att man lägger ett bud inkl. detta verkar mer ses som ett önskemål?

Det är lite drygt om man t.ex. lägger ett totalbud (bindande förutsatt att det accepteras?) som säljaren accepterar men att de ändå har möjlighet att lägga på avgifter och frakt i efterhand med hänvisning till att priserna på C24 bara avser själva varan. Beroende på värde och fraktkostnad kan det ändå skilja ett par tusenlappar vilket kan vara skillnaden mellan en bra deal och ett halvtaskigt köp.
Ja det är en lite lustig funktion det där. Många säljare verkar också ha stängt av funktionen. Jag har för övrigt lagt bud o fått erbjudande som jag sedan avstått så jag vete sjutton om det är bindande. Svårt att driva igenom hursomhelst..... Men egentligen spelar det nog ingen roll för det effektivaste för mig (ca 10 olika affärer på C24) har alltid varit att förhandla via meddelande och försöka få bästa deal där. Jag inleder alltid med att säga att jag lagt frågan till x andra handlare samtidigt och att jag avser handla till bästa bud. En del är styvnackade men oftast har det givit mig någonstans runt 10-20 % eller så beroende på. Då kan man ju samtidigt fråga om Cert o kräva att alla kostnader ink försäkrad frakt skall ingå.

• Like
Reactions: HSK
Någon som har erfarenhet med hemsidan Elady som även har flera hundra annonser på chrono. Japanskt om jag ej missminner mig? Väldigt tilltalande priser om inte annat.

Någon som har erfarenhet med hemsidan Elady som även har flera hundra annonser på chrono. Japanskt om jag ej missminner mig? Väldigt tilltalande priser om inte annat.
ja dom har kontor i tokyo..
priserna är ju lägre för att dom.drar bort den 10 procentiga skatten som finns i japan...

dock lär du åka på 25% moms här i sverige

Har haft lite svårt att hitta Reviews online! Men definitivt värt en titt. På hemsidan är deras priser 5% lägre än chrono om jag inte minns helt fel!
det är ofta svårt att hitta mycket fakta om japanska säljare där och typ klockbutiker i japan

men dom är snabba på att svara på mail iallafall!

Tillbaka
Topp